Jakten på den nya telefonen

Efter att ha tappat mobilen i havet och fått ut en struntsumma på försäkringen började jag lite motvilligt jakten på en ny telefon.

Innan jag köpte min HTC Legend gjorde jag mycket research. Min gamla Sony Ericsson W910 var riktigt risig, och startade om sig själv i tid och otid. Det var dags att köpa en ny telefon och jag var riktigt sugen på en Android-mobil eftersom jag hade läst om Android och tyckte att det verkade hur häftigt och bra som helst. Efter att ha jämfört och stått och vägt mellan en HTC Legend och en HTC Desire blev det till slut en Legend. Och vilken telefon! Helt underbar!
Senare skaffade Josie en Desire, och hon är supernöjd.

Nu har det alltså redan blivit dags igen att köpa ny mobil. Lite jobbigt, men lite kul. Det är svårt att välja, eftersom jag inte (tro det eller ej) är typen som byter telefon ofta. Jag har en telefon tills den blir riktigt risig och jag måste köpa en ny. I högstadiet var det en del som fick en ny mobiltelefon nästan varje månad. Det är ju sjukt!

Jag har iallafall kikat i olika butiker och på nätet och jämfört priser och modeller. I slutändan stod det mellan HTC-modellerna Desire HD, Incredible S och Sensation. I en butik på Frölunda torg fick jag snacka med en trevlig kille som gav mig en del kloka råd och sa saker som han nog inte skulle sagt om jag inte hade jobbat på torget. När jag frågade om man kunde få känna på en "Incredible S" tog han upp sin egen mobil i fickan så att jag fick testa menyerna och känna på hur telefonen ligger i handen och så. Vilken service!
Jag har även kikat i Telenors butik, the Phone House och i Tele2-butiken. Just för att titta på telefonerna. Men det är svårt att gå in i en sån butik och ställa frågor om telefoner när personalen hela tiden frågar "Vad ringer du med idag?", "Vad har du för operatör idag?", "Vad har du för abonnemang idag?". Alla verkade avråda mig från att köpa HTC Desire HD, eftersom den verkar vara en utgående modell och att den börjar bli "gammal".

Min telefon, som jag köpte när den var helt ny för lite drygt ett år sedan, säljs inte längre hos The Phone House. Den är för gammal! Inte Desire heller, och den kom lite senare än min! Visserligen finns ju Desire S, Desire HD och Desire Z, men ändå! De är ju bara ett år gamla modeller, och redan ur produktion!

Jag fick rådet att köpa en Incredible S, eftersom att den är 500 kronor billigare än Sensation. Jag jämförde lite till, läste lite recensioner, och så bestämde jag mig för en HTC Sensation! Den släpptes faktiskt i tisdags (i vissa butiker), och jag bestämde mig på tisdagseftermiddagen.


En vacker bild på en vacker telefon. Bilden är norpad från Swedroids test av HTC Sensation.

Jag beställde telefonen från CDON eftersom de var bland de billigaste. Tyvärr har de blivit sämre och sämre med sina leveranstider, men jag chansade på att det skulle gå rätt snabbt. Det stod "Leveranstid 1-3 dagar". Vilken soppa det blev!

Först och främst var rutan med orderstatus tom. Helt tom! Det står alltid nåt, men inte den här gången. Så jag skickade ett mail till kundtjänst genom deras formulär på onsdagen. Jag fick svar på torsdagen och de beklagade att jag fått vänta, och då stod det på leveransstatusen att "varorna packas". Sen stod det att den hade skickats, och jag fick ett kollinummer för att spåra paketet.

Det gick så klart inte att spåra paketet. Då kontaktade jag deras chattsupport och den jag fick chatta med sa att det var nåt som var fel. I systemet var det ett paket, men kollinumret tillhörde ett brev. Hon tyckte jag skulle "skapa ett ärende", men jag kände att det inte var så himla viktigt.

Klockan 07:32 vaknade jag av att jag hade fått ett SMS. Mitt SIM-kort sitter i min gamla W910. I SMS:et stod det att jag kunde spåra paketet, och så stod kollinumret (som jag redan hade fått). När jag vaknade igen senare kollade jag upp numret, och det gick att spåra. Och ännu bättre, det stod att min mobil var i Västra Frölunda! Senare stod det att min mobil fanns att hämta ut på Hemköp på Frölunda Torg! Wohoo! Jag cyklade iväg snabbt som blixten och skulle äntligen få min fina mobil!

Väl framme på Hemköp tog jag en kölapp och väntade. Och väntade. Till slut blev det min tur och jag gav kassörskan kollinumret och mitt ID-kort. Hon gick iväg och hämtade ett litet paket som hon ställde på disken. Där i låg min nya, fina mobiltelefon. Hon knappade lite på datorn och sen bad hon sin kollega om hjälp. Det var nåt som inte stämde. Kollegan förklarade att det var ett så kallat "avtalsbrev", så därför kunde jag inte hämta ut det utan avi. Fan.

Så jag fick vänta ännu längre. Jag cyklade hem och fortsatte med min tvätt, och sen cyklade jag tillbaka till torget för att jobba. När klockan var ungefär fyra hade jag rast, så jag cyklade hem igen för att hämta min avi, som förhoppningsvis hade kommit med posten. När jag kom hem hade det inte kommit någon post. Alls. Fan!

Så jag måste vänta till måndag. Om jag får avin då. Man vet aldrig...
Det känns rätt surt. Mobilen låg ju i en ask precis framför mig!


Ett YouTube-klipp med en recension av min nya mobil. Jag kikar på klippet på Josies mobil.

Jaja... Jag får helt enkelt bita ihop och hålla ut. Men hela den här grejen är så fruktansvärt retlig.

Over and out!

Kommentarer:
Tom skrev:

Hej! Åkt ut för precis samma sak hos CDON, paketet ligger vid utlämningstället men någon avi har jag inte fått, hoppas den kommer nu i veckan. jävla cdon!.

2012-02-07 @ 12:10:05

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits