Otursdag?

Hejs igens!

Imorse gick jag i vanlig ordning upp 05:25. Jag jobbar ju tvåskift och det är morognvecka som gäller. Trots det lade jag mig inte förrän strax efter tolv igår. Smidigt.
Det var riktigt tungt att gå upp idag alltså... Fy fasen. Jag gick iallafall upp och var väl några minuter senare än vanligt. När jag hade hällt upp müslin skulle jag stänga påsen, och på något konstigt sätt lyckades jag trycka till påsen så att det gick hål i den. Lite som när man blåser upp en plastpåse och smäller den. Det var ju ingen smäll direkt, men det blev ett litet hål och påsen liksom "nös" ut lite müsli från ena änden av köksbordet till det andra.

När jag kom till jobbet och precis skulle gå in fick jag en nysattack. Vet inte vad det berodde på men jag stog och nös ett tag och ögonen var lite rinniga. När jag får såna där attacker brukar jag stå och andas in, som man brukar göra innan en nysning, men jag kan stå jättelänge och bara andas in jättekraftigt, men det kommer ingen nysning.

Precis när vi hade satt oss ner i matsalen, stax innan lagledaren börjat berätta om hur mycket vi körde igår och lite info om dagen, var det en geting som surrade lite runt mig. Jag viftade bort den och trodde den försvunnit. När lagledaren sedan började prata dröjde det inte länge förrän något stack till i min arm. Där satt den jävla getingen med gadden i mig och så såg det ut som att den satt där och sprattlade och försökte klämma ut så mycket gift som möjligt. Jag minns inte hur, men getingen hoppade till slut av min arm och landade på holvet. Han var kanske utmattad. Jag fick min hämnd genom att trampa ihjäl honom.
Jag har nog inte blivit stucken sedan jag var väldigt liten och det var riktigt obehagligt. Det svullnade upp lite, lite runt sticket och sved som fasen. Det svider fortfarande, men när jag gick hem för dagen idag så syntes det nästan ingenting. Nu har det börjat svida lite igen, men det är bara lite rött runtomkring sticket.

När jag skulle hem går det ju inga bussar förrän en timme efter jag slutar. Och då får jag åka in till stan via Korsvägen och där ta Grön Express hem, trots att mitt jobb ligger i kommunen bredvid där jag bor. Tar kanske tio minuter med bil.
Eftersom jag redan förstått att detta var min otursdag anade jag att jag nog inte skulle få lift idag. Jag stod riktigt länge och viftade med tummen, men ingen ville stanna.
Idag var folk ovanligt elaka. En tutade lite elakt när han körde förbi. En ganska ung kille vinkade åt mig med ett hånfullt leende på läpparna. I en bil som körde förbi tyckte jag att jag såg ett långfinger höjas åt mitt håll, men jag är inte säker.
Till slut stannade en bil tio meter ifrån mig så jag sprang fram och fick åka med en kille som skulle till Borås. Jag åkte bara med någon kilometer till en busshållplats längre bort. Jag tänkte att jag skulle hinna med bussen därifrån, men när jag stått och väntat i fem minuter insåg jag att jag hade missat bussen. En timme till nästa buss skulle komma.

Upp med tummen igen. Ingen ville stanna. Efter en väldans bra stund stannar en bil. Samtidigt stannar också en geting på min arm och jag lyckas tillstut kliva in i bilen utan att getingen följer med.
Mannen i bilen var snäll och skulle till återvinningscentralen. Jag funderade på hur jag skulle ta mig vidare därifrån men han berättade att han skulle slänga lite skräp och sedan åka vidare till Mölnlycke centrum.
Väl vid återvinningscentralen frågade jag om jag skulle hjälpa till och han blev glad. Jag fick bära iväg en gammal radio bort till elektronik-containern och en bit stupränna till metallcontainern. Sedan åkte vi till Mölnlycke och jag hälsade på Josie i bokhandeln.

Efter det köpte jag hem lite lunch. Sju skivor rostbiff. Mums! Tanken var att jag skulle ducha, äta, sova en liten stund och sedan klippa klart del nio i videobloggen om Arvikafestivalen, damsuga upp müslin jag spred ut imorse och även fixa luft i Josies cykeldäck så att vi kan cykla och bada på eftermiddagen. Jag kommer ju hem ca 12, så jag har gott om tid på dagarana. Jag prövade att koppla in nya datorn till TV:n, så åt och såg ett avnitt av Prison Break. Sedan gick jag och lade mig vid tvåtiden.  Vaknade av väckarklockan vid tre. Somnade naturligtvis om och vaknade av att Josie ringde vid tjugo över fem. Klockan sex ska jag vara i bokhandeln lagom till att Josie stänger och så ska vi gå och äta. Fan. Jag får skynda mig iväg.

Har inte hunnit göra någonting alls...
Bara bloggat.

En dag med hemlisar och getingar, men utan Å

Hejs!

När jag började jobba på Posten har jag för mig att jag fick skriva på ett papper om tystnadsplikt. Jag tycker att det är ganska självklart att jag inte ska prata om vad grannarna får för post eller vilka kompisar som får sexleksaker eller brev från kronofogden så det är ju ganska viktigt.

Härom dagen var det en kollega som påstod att vi inte får säga någonting om vad som händer innanför postterminalens väggar. Det låter lite överdrivet sa jag, men personen i fråga var väldigt säker på sin sak och påstod att vi inte får säga någonting. Jag minns inte exakt vad hans exempel var, men han menade iallafall att om jag skulle berätta för någon i min familj vad någon av mina kollegor åt för mat på lunchen så skulle det vara ett brott mot det papper jag skrev på. Personen som sa detta till mig är väldigt ofta väldigt säker på väldigt många detaljer om saker och ämnen som vanligtvis inte alls tillhör hans egna kunskapsområden. Jag tog detta med en stor nypa salt, men känner samtidigt att det har blivit hårdare regler. På dörren in till "fabriken" har de smällt upp en jättestor skylt som säger att det är förbjudet att fotografera. Till vänster om skylten sitter förresten en övervakningskamera.
Folk (jag) har blivit varnade för små inlägg på Facebook och TV-skärmar talar numera om vilka regler som finns gällande kameror och mobiltelefoner.

Jag känner diverse personer som jobbar/har jobbat inom vården. Där har de ju tystnadsplikt, men det betyder ju inte att de inte får säga ett dyft. Jag har hört dessa personer berätta om patienter och händelser, men då bara berättat det vesäntliga. Inte vad personerna heter eller vad de har för olika åkommor, men kanske den ungefärliga åldern på något barn som sagt något roligt, eller berättat om någon kollega som varit besvärlig eller extra snäll. Men på posten är det hårdare. Det jag skrev i stycket ovanför, om vad min kollega sa, skulle alltså vara ett brott mot det papper jag skrev på.
Det är alltså i praktiken värre om en postenanställd berättar om lunchen var god än om en gynekolog sitter i fikarummet med kollegorna och berättar om vilka jätteroliga prickar du har i underlivet.

Om någon frågar hur min dag på jobbet har varit svarar jag att "Om jag berättar det för dig måste jag döda dig".
Notera att detta kanske inte är helt sant då jag bara hört detta av en kollega som inte är hundra procent pålitlig.
Om det är sant så har jag inte alls pratat med någon kollega om något speciellt, och absolut inte skrivit det i min blogg.

Igår var det förresten ett företag, som jag inte vågar nämna vid namn, som visade sig ha fel på maskinen som skrev adresser. Inget jätteallvarligt fel, men den kunde inte skriva bokstaven Å. Det var inga problem med Ä och Ö, men just Å byttes ut mot í, alltså ett i med en liten apostrof eller nåt. Det såg iallafall ut som ett i, så jag sorterade tidningar till bland annat Isa (Åsa), Vringö, och min favorit: Boris.
Så roligt har jag det på jobbet. Dock såg jag inga tidningar som skulle till Alingsis eller Virgirda.

Igår var planen att två kollegor och jag skulle åka och bada efter jobbet. Jag hade med mig en ryggsäck med badbyxor och klädombyte. En av kollegorna har bil, så vi skulle åka till Kåsjön. Iförrgår ringde mamma och berättade att min systersom Leon sover över hos mamma och pappa och att mamma och Leon skulle till Kåsjön. Jag trodde att jag skulle få träffa dem vid Kåsjön, men det blev inte riktigt så.
Kollegorna slutade en timma senare än jag igår, så jag tänkte att jag hjälper dem att jobba lite, men när jag slutade jobba ringde mamma och sa att hon och Leon var vid Kåsjön men skulle åka hem.
Jag blev rätt snopen och undrade varför. Lite taskigt. Men då förklarade mamma att Leon hade blivit stucken av en geting och de hade fått slänga alla bullar för att de blev attackerade av getingar. Dessutom hade den stekande solen plötsligt bytts ut mot spöregn. De skulle åka till köpcentret Allum och fika istället.
Jag beslöt mig för att inte följa med och bada utan tänkte åka till Allum och fika. Eftersom mitt jobb ligger mitt ute i ödemarken är det inte så himla bra ställt med bussar, men det har faktiskt blivit mycket bättre nu i sommar.
"Mycket bättre" innebar att det skulle komma en buss en timma efter att jag slutade. Istället ställde jag mig vid busshållplatsen och liftade.
Många bilar körde förbi, men en bil, som kom från mitt jobb stannade och körde mig hela vägen till Allum. Föraren till bilen jobbar på något av kontoren inne på terminalen. Tror jag. Det sa han inte. Han kanske inte får.

Väl på Allum träffade jag mamma och Leon. Det visade sig att han inte hade blivit getingstucken med en geting hade krupit in under hans tröja. Vi fikade på Cedrelöfs konditori och sedan tittade jag och Leon lite i leksaksaffären.
Sen tänkte jag åka hem. Jag kom på att bussen passerade Kåsjön, så jag försökte ringa en av kollegorna, Christopher. Han svarade inte och jag hoppades att det berodde på att han badade. Jag klev av vid Kåsjön och solen lyste. Efter en kvarts letande tänkte jag ge upp. De var nog inte där. När jag gick tillbaka till busshållplatsen för att kolla busstiderna ser jag att Friis (Tobias) och Christopher ligger och solar vid bryggan närmast busshållplatsen.

Kollegorna Friis och Christopher
Friis och Christopher är glada i solen.

Jag badade med dem i någon timme, kanske och sedan tog jag bussen hem.
När Josie kom hem från jobbet åkte vi in till stan och åt på en indisk restaurang och efter det gick vi på Liseberg för att äta sockervadd och se på Carl-Einar Häckner. Trevligt, trevligt.

Idag har varit en rätt bra dag på jobbet. Men det kanske är hemligt.
Nu tänkte jag fortsätta klippa videobloggen från Arvikafestivalen. Det blir kanske två delar till innan den är slut.

Över och ut!

Albins videoblogg från Arvikafestivalen 08 - Del 8 - Efterlystspecial

Och ni som trodde det var över!
Här är del åtta i videobloggen om Arvika. Den här delen är dock helt annorlunda om man gämför med de andra. Det här är en Efterlystspecial. Ja, ni kan ju se själva...


Den jättekonstiga resan till Sjuhäradsfestivalen

Hejs!
Jag är tillbaka från Sjuhäradsfestivalen. Det blev en snabbvisit, och festivalen gjorde ett dåligt första intryck och ett uruselt andra intryck.

Som jag skrev i förra inlägget var det en jäkla massa krångel inför resan. Svårt att ta sig dit, och så ville inte DVD-programmet fungera, men efter att ha ringt min före detta medialärare (som nu har blivit någon slags mentor och support), Daniel Viklund, så lyckades jag få datorn att göra en DVD. Det skulle ta ett tag och datorn ville inte ge mig någon hint om hur lång tid det skulle ta.
Jag bokade hotell och lyckades övertala Josie att följa med, trots att vi var tvugna att åka med bussen sju minuter över tre, för att visa en film klockan tio. Jag tog med datorn så att hon kunde spela datorspel på hotellrummet. Det var det enda kravet. Art SMS:ade och skrev att han inte kommer dyka upp. Det var längesedan jag träffade honom. Bland annat för att han aldrig dyker upp. Han skrev dock att jag kunde ringa om det var något, men som vanligt svarade han inte i telefon på hela dagen.

Josie och jag fick stressa lite för att hinna med bussen. Josie jobbar på lördagar och hann knappt komma hem. Bara några minuter innan vi gick till bussen visade datorn att bara halva DVD-bränningsprocessen var klar, men så plötsligt gick sista delen på någon minut och datorn matade ut en färdig skiva precis i tid.
Vi hann med bussen in till Göteborg.
Därifrån buss till Borås. Där hade vi ungefär en timmes väntetid så vi käkade på en kinarestaurang. Sedan åkte vi till Ulricehamn och det visade sig att hotellet låg jättenära busshållplatsen, som i sin tur låg jättenära festivalen.

Festivalen var en besvikelse. Efter att ha installerat oss på rummet gick jag iväg för att kika lite, samtidigt som Josie spelade lite på min dator. Jag gick bort till festivalen som visade sig vara en stor gräsplätt omringad av ett högt staket. Vid ingången sa de att jag var tvungen att gå runt till andra änden för att få mitt artistarmband. Promenaden var inte direkt lång. En liten festival. I direkt anslutning till festivlaen låg campingen. Gräs, sräs, gräs och några tält. Jättefå tält som stod utspridda och ensamma. Jag insåg att den här festivalen var liten. Ingen Arvikafestival direkt.
När jag fick mitt band traskade jag in och såg till slut filmtältet.

Det lilla lilla tältet där jag skulle visa film.
Ett litet, litet tält för filmvisning.

Jag hade lämnat filmkameran hemma, men ångrade mig när jag såg tältet. Skulle jag visa film där inne? Jag hade föreställt mig en aula, men eftersom det var en festival insåg jag att det nog var mindre än så. Mardrömsscenariot hade varit ett tvåmannatält med en liten TV och plats för en åskådare. Det trodde jag visserligen inte att det skulle bli, men blev ändå besviken på tältet på Sjuhäradsfestivalen.

Inne i det lilla tältet.
Inne i det lilla, lilla tältet.

Var hade jag hamnat? Nu ser tältet faktiskt ganska stort ut på bilden här ovanför, men det var väldigt litet. Projektorn visade bilden mot tältets vägg och i mitten av väggen gick en av tältets stolpar. Mitt i bilden. Jag blev dock informerad av att det skulle komma en projektorduk, men den var utlånad.

Jag gick tillbaka till hotellet och på vägen ut från festivalområdet paserade jag lastbilsscenen som stod utanför filmtältet. Där stod en kille som verkade köra någon blandning av poetry-slam och stand-up. Det satt kanske tjugo personer på asfalten framför scenen, och de tittade nyfiket. Killen på scenen sa något och tog en paus och jag såg på honom att pausen var till för att publiken skulle få skratta. Men de satt där tysta och jag, som ändå bara gick förbi, tyckte att situationen var ytterst obekväm.

På vägen till hotellet undrade jag var jag hade hamnat. Hade jag suttit i en vecka för att färdigställa så mycket som möjligt av det ofärdiga TV-programmet, bokat ett hotellrum för 800 spänn, tvingat med mig Josie och stressat iväg till bussen för att visa filmen i ett pyttelitet tält med plats för tio personer? Dessutom såg det inte ut som att det var några besökare på festivalen alls! Jag hade velat filma för att visa den absurda situationen. Den absurda festivalen.

Vid niotiden promenerade vi till festivalområdet och Josie fick ett artistband. Det var hon som var "+1" bredvid Albin.
När vi promenerade till incheckningen, och sedan därifrån in på festivalområdet verkade Josie också besviken. Var hade hon hamnat? Vart hade jag släpat henne? Jag pekade på filmtältet, och Josie såg inte imponerad ut. På lastbilsflaket bredvid filmtältet stod ett gäng killar som var fulla. De improviserade och låtsades prata danska. De skrek Tuborg så ofta de bara kunde och deras skrän i mikrofonen skramlade ut ur högtalarna, ut över asfaltsplanen och ekade mellan höghusen. Jag tyckte jättesynd om de som bodde där. Två av killarna på scenen var kompisar till Art.

Fulla människor
Pinsamt, jobbigt, plågsamt.

Jag tittade på människorna som stod framför scenen. Det kanske var tjugo personer. De stod utspridda. Som om de ville se vad som hände, men ändå ville vara på behörigt avstånd. Mer än hälften var funktionärer. Jag undrade varför ingen stoppade dem. Plötsligt kom en tjej upp på scenen. Hon var funktionär och såg lite besservisser-aktig ut. Hon hade funktionärströja, kjol och en ful cowboyhatt. Äntligen ska någon få tyst på dem, tänkte jag och så säger tjejen att hon ska sjunga...
Hon började sjunga någon Metallica-låt och de fullaste personerna i publiken sjöng med. Kanske tre personer. Hon sjöng ganska okej, men det var ändå pinsamt utan musik eller nånting och efter ett tag tog hon i så att högtalarna började rassla.

Klockan närmade sig tio, men ingen människa närmade sig filmtältet. Josie och jag tittade på varandra och kände att vi lika gärna kunde åka hem. Två "alternativa" tjejer gick upp på scenen och skrek en sång i mikrofonen. Texten gick något i still med "Hon slet upp sin f_tta i mitt ansikte". Det ekade över hela Ulricehamn och ingen gjorde någonting. Ingen skrattade. Ingen stoppade dem. Ingen brydde sig. Bakom lastbilen hittade jag en kille som var lite ansvarig. Han sa att det var "Öppen mick" och att vem som helst får ta micken och säga något eller sjunga. Tidigare år hade det gått lite lugnare till. Nu visste han inte vad de skulle göra. Plötsligt kom några vakter och sa "Vi drar ut pluggen när du säger till".
Sedan gick de upp på scenen och informerade dem på scenen att de antingen fick hålla sig över bältet, eller så drar de ut strömmen. De fortsatte prata låtsas-danska och två poptjejer fnissade och sjöng en sång de gjort själva och som de själva tyckte var jättebra. Den lät precis som alla andra egenskrivna sånger jag hört poptjejer sjunga.

En av Arts kompisar räckte över micken till mig några gånger och jag sa väl något i stil med att alla som vill se något annat var välkomna till filmtältet för att se på några filmer. Sedan fick jag veta att samtidigt som jag skulle visa film skulle de fortsätta tramsa på scenen precis utanför. Jag och Josie gick mot tältet och jag frågade om hon ville se på film. Ingen annan var där. Först trodde jag att de fortfarande inte hade fått dit någon projektorduk, men sedan såg jag att den hängde där. I Göteborg kallas de för lakan.

När jag skulle starta igång snubblade några av Arts kompisar in. Nu var det kanske sex personer i bortersta hörnet av tältet. De kanske satt tre meter ifrån mig. Vilken tur att det fanns en mikrofon där inne! Förutom dessa sex kom det in två funktionärs-tjejer och satt sig längst fram. Jag hälsade alla välkomna och förkarade lite snabbt att jag skulle visa Albin & Arts Luciaspecial och lyckades desutom stoppa en av de fulla punkarna från att röka genom att hitta på att det var rökförbud i tältet. Dock intygade den ansvarige för tältet att detta stämde. En av tjejerna där inne såg precis ut som en kompis flickvän. Kritvitt smink i ansiktet, röda läppar, svartfärgat, axellångt hår med rak lugg. Svarta kläder. Väldigt "alternativ". Jag frågade försiktigt vem hon var och det visade sig att hon var flickvän till en av Arts kompisar. "Jaja, ni ser likadana ut allihopa" sa jag vänligt och drog igång filmen, och efter några minuter tittade de två funktionärstjejerna på varandra och gick. Josie gav mig en tröstande blick. Det kom någon annan som satte sig och tittade och folk tyckte att det var ett roligt TV-program.

Sedan visade jag Alla hjärtans dagspecialen och det kom en del personer som tittade in. Någon stannade och någon gick vidare. Den var också uppskattad.

Till slut var det äntligen dags för det tredje programmet, och det satt faktiskt lite folk i tältet. Jag drog igång filmen och det dröjde inte länge förrän folk skrattade högt. Det kändes bra. Josie är nog den enda som har fått se mycket av det tredje programmet, men mycket av det hade hon inte sett. Hon skrattade också. Alla verkade tycka att det var roligt. Alla verkade gilla programmet! Någon kom in och frågade någon där inne om hur länge det höll på. En kille svarade "Jag har ingen aning, men det är jävligt bra!".
När filmen var slut applåderade folk. För det satt faktiskt lite folk inne i tältet, och de hade faktiskt haft det roligt. De verkade gilla filmen. Det var en härlig upplevelse. De hade gillat min film. Jag pratade lite om filmen och sade också att klockan närmade sig elva och att det snart var dags för nästa film. Det var någon som skulle visa en zombiefilm, men ingen kände till något om den. Då fortsatte jag att prata lite om filme och om hemsidan, och då reste sig besserwisser-tjejen med cowboyhatt (hon hade tydligen tittat på min film) och sa att hon faktiskt skulle visa en film som hette Zombie Mayhem. "Men jag frågade ju precis om någon skulle visa en zombiefilm! Du får ju vara med lite här!" och så tog jag ut min DVD-skiva och gick. Samtidigt gick alla andra ut ur tältet och den stackars funktionärsbesserwisserzombiecowboytjejen lämnades ensam i tältet.

Jag var lycklig!
Jag gick mot hotellet, hand i hand med Josie. Jag hade visat det tredje programmet och folk hade tyckt det var jättebra och Josie tyckte det var jättebra och pratade massor om det och ställde frågor och gav beröm. Vi ångrade inte längre att vi hade kommit dit.

Nästa morgon åt vi frukostbuffé på det fina hotellet. Olle Waller från TV-programmet Fråga Olle satt också och åt frukost.
Josie funderade på om man skulle våga gå fram och be om att få ta ett kort, men vi beslöt oss för att inte störa honom i frukosten. Och jag kom genast på vad jag skulle göra om jag hade lyckats övertala honom att vara med tio sekunder i Albin & Art-programmet.

Vi åkte hem strax efter tio och bakom oss på bussen satt Olle. Vi kom hem efter två timmar och vi kände att den här resan inte hade varit så pjåkig iallafall.


Sjuhäradsfestivalen nästa

Snart ska jag till Ulricehamn för att visa film på Sjuhäradsfestivalen.
Av någon anledning har jag och Art blivit tillfrågade om vi vill/kan visa våra TV-program på festivalen. Jag har klippt och knåpat och gjort klart nästan hela "Program 3" som fortfarande inte är helt klart, men det som är färdigt kommer att visas på festivalen.
Det är iallafall tanken.
Det har varit lite krångel. Jag och Josie ska åka upp, och tanken är att vi skulle sova över hemma hos Art i Borås. Josie sa att den där Art inte är så pålitlig. Det kan hända att det inte går några bussar från Ulricehamn (där festivalen är) till Borås, och att vi blir stående i Ulricehamn mitt i natten utan någonstans att bo.
Nyss SMS:ade Art och skrev att det inte går några bussar.
Jag har ringt till Turistbyrån och sedan till Ulricehamns finaste hotell, så nu har jag bokat ett dubbelrum till mig och Josie. Lyxigt värre.

Sedan ville inte DVD-programmet fungera. Härligt. Jag har suttit i många timmar för att få ihop det tredje programmet, samt gjort finjusteringar på Lucia- och Alla hjärtans dagspecialen och så kan jag inte bränna ut det på en skiva! Frustrerande. Har försökt installera om programmet och pilla och trixa, men nu kör jag en enklare variant. Den håller på att konvertera filerna nu, och det kan ta några timmar.
Jag har bokat tågbiljetter också. Hoppas DVD:n är klar innan vi åker. Och hoppas att den fungerar!

När jag kommer hem kommer jag antagligen att fortsätta klippa ihop videobloggen från Arvikafestivalen. Over and out!


Albins videoblogg från Arvikafestivalen 08 - Del 7

Håll i hatten! Här går det undan!
Jag har äran att redan nu presentera nästa del i videobloggen om Arvikafestivalen 2008.
Alltså, del 7:

Albins videoblogg från Arvikafestivalen 08 - Del 6

Så, ladies and gentlemen, I'm back on track och här kommer del sex av videobloggen:

Magen strikes back

Idag var min semester slut.
Jag vet faktiskt inte om jag varit ledig i tre eller fyra veckor, men det känns som ett halvår.

Det första som hände när jag kom in genom entrédörren till Posten var att jag fick ont i magen. Igen. Jag har haft jättemycket magsmärtor det senaste halvåret, och på grund av detta knaprat olika tabletter och varit hos läkare flera gånger. Jag har väl alltid misstänkt att det beror på Posten. Även om det inte är stressigt, så är det psykiskt och fysiskt påfrestande. Det är svårt att förklara men folk är sjukskrivna hit och dit hela tiden. Ingen verkar trivas. Alla klagar på nånting.
När jag började var det transporterna som krånglade. Det gick varken att ta sig till eller från jobbet (vår dåvarande personalchef sade på anställningsintervjun att det går bussar till och från jobbet och att det inte var några problem att komma till jobbet. Han ljög oss rakt upp i ansiktet. Han får inte vara personalchef längre efter omorganisationen). Sen var det det där med Facebook, och sen var min lagledare som behandlade mig orättvist (han får inte vara lagledare längre efter omorganisationen) och sedan var det magen. Alltid är det nåt.

På semestern har jag inte haft ont i magen en enda gång, och då har jag ändå stressat häcken av mig på Arvikafestivalen. Och så för två dagar sedan, efter att ajg hade tänkt på att jag skulle tillbaka till jobbet, så fick jag lite ont i magen. Det gick över, men så fort jag kom in i Fläskeboterminalen fick jag ont igen! Alltså precis när jag klev in. Det är ju för fan sjukt!

Jag har i vilket fall som helst kommit in på den kurs jag sökt på Göteborgs Universitet. Detta innebär att jag ska ta studieledigt och inte jobba på Posten i höst. Dock finns det några problem.
¤Jag måste jobba i ungefär en månad till innan jag börjar plugga. Det vet jag inte om jag orkar. Helt ärligt.
¤Om jag pluggar får jag ju inte mycket pengar. Då måste jag antagligen jobba extra. Och jag vill inte jobba kvar på Posten.
Det är i vilket fall som helst samma svenskakurs som Josie gick för ett år sedan. Det verkar intressant, och dessutom behöver jag ha läst ett år för att komma in på journalistutbildningen som är nästa plan. Vi får se vad som händer i livet.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag mår inte bra.
Igår mådde jag bra. Det var inga problem med mig, men det har varit betydligt värre för Josie. I förrgår åkte vi till Apoteket för att köpa medicin, men på kvällen var vi tvugna att åka till Axcessakuten. Om ni vill kan ni läsa om det i Josies blogg. Och i går kväll var det samma visa igen. Hon kunde inte andas. Jag ringde ambulans och den kom hit och hjälpte henne. Sedan åkte de iväg och vi skulle sova. Josies föräldrar åkte hit från sommarstugan mitt i natten för att lugna Josie. Imorse när jag vaknade var Josie borta, och jag antog att hon hade åkt in till akuten med sin mamma. Alldeles riktigt. Josies version finns i hennes blogg. De verkade ta hand om henne på akuten, så jag åkte till jobbet. Nu går det en fin busslinje som stannar utanför mitt jobb. Mycket bra.

Jag mått jättebra under semestern, och visst har jag varit orolig för Josie, men min egen hälsa har det inte varit någon fara med. Men nu sitter jag här och har inte bara fått tillbaka mitt gamla magont, utan också åkt på förkylningen som vandrar runt i Josies släkt.
Och jag kan inte jobba kvar. Det går bara inte. Jag har länge sagt att mitt jobb bryter ner mig, både fysiskt och psykiskt, men nu är det så tydligt.

Imorgon måste jag styra upp det här. Har varit deprimerad idag. Det är inte likt mig. Allt är bajs.
Till råga på allt tog batteriet i min kamera slut och reservbatteriet och laddaren ligger nog i den väska som jag lämnade hos mamma och pappa i sommarstugan. Men de kommer nog imorgon. Det var nämnligen så att jag började tanka in det sista av det jag filmade p åArvikafestivalen, men fick inte in allt eftersom batteriet dog. Så det dröjer ytterligare med videobloggen. Men så snart jag bara kan kommer det.
Har jag en ruggig tur kommer min dator imorgon också.

Nu ska jag... Öh... Vet inte. Allt är bajs som sagt.

Bajs.

Dell Inspiron 6000 and LaCie Little Disk 320GB missing in action

Kära medborgare.
Har någon av er sett någon skum, ohederlig typ (som inte är jag) som burit omkring på eller använt de här prylarna?

Min fina dator som nu är stulen.Min fina hårddisk, som nu är stulen.

En stycken dator, Dell Inspiron 6000, och en stycken extern hårddisk, LaCie Little Disk 320GB. Pluggar man in hårddisken i en dator ser man att den heter "Lilla Gnun". Jag saknar dem.
På hårddisken ligger råmaterialet till min videoblogg om Arvikafestivalen.

Fortsättningen på videobloggen verkar dröja.
Jag försökte mig på att installera videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro på en av datorerna i Josies sommarstuga där jag tillbringat den senaste tiden efter Arvikafestivalen.
Att ladda ner programmet tog en jäkla tid. Det är problem med bredbandet där. Sen kom jag på att min FireWire-kabel ligger i en väska som ligger hos mamma och pappa i min sommarstuga, så då kan jag ändå inte tanka över något från kameran.
Nu är jag äntligen hemma i Mölnlycke. Eftersom min dator är stulen försökte jag installera Premiere på Josies gamla dator. Det tog också lite tid, men när det äntligen var klart letade jag fram en FireWire-kabel som passar stationära datorer och så skulle jag börja. Programmet verkade fungera utmärkt.
Men då upptäckte jag att Josies dator inte har någon FireWire-port! Hur gammal är burken egentligen?

Jaja. Det kan alltså dröja tills jag kan fortsätta med videobloggen. Men en mycket trevlig detalj i historien är att jag beställt en ny dator, och leveranstiden på max tio dagar verkar bli kort. Enligt Dells hemsida är datorn redan överlämnad till fraktföretaget, så den är på väg. jag har dock inte fått någon info om vilket fraktföretag det är. Om jag har en jäkla tur kommer den imorgon. Har jag en sanslös tur kommer den idag, men det är söndag och fru Fortuna och jag har aldrig varit så bra bekanta.
Hade hon försökt adda mig på Facebook hade jag nog kryssat i "I don't even know this person".

Kloakdjursprat på Arvikafestivalen

Ett av alla konstiga samtalsämnen under Arvikafestivalen var kloakdjur.
Några av mina funktionärer är naturare och en av dem skulle förklara för en annan av mina funktionärer vad ett kloakdjur är.
"Ett kloakdjur är ett djur som använder samma hål till alla saker..." började hon. De andra funktionärerna såg fortfarande frågande ut, så jag fortsatte: "Ungefär som USB".


Datorn som försvann

Suck.
Fortfarande inget spår av datorn.

Mina båda äldre syskon, Lisa och Daniel, frågade samma sak: "Varför tar man med en dator till Arvikafestivalen?"
De ställde frågan till mamma, så jag behövde inte svara. "Du skulle sagt till Lisa att jag tog med den för att blogga. Då kommer hon nog bli väldigt förstående" sa jag ironiskt till mamma. Lisa hatar bloggar. Hon har nog aldrig läst min. Vet inte om hon har läst någon blogg.

Naturligtvis har jag tänkt igenom saken innan jag åkte. Naturligtvis tar man inte med en dator till en festival utan vidare.
Jag hade den inte i tältet, utan på ett ställe där bara vissa speciella hade tillgång. Jag kännde alla som var där och säkerhetspersonalen vaktade. Det var noga med vem som kom in där och inte.
Jag tog fram datorn och satte mig på ett av kontoren och klippte och laddade upp YouTube-klipp på Internet. När jag var klar packade jag ner alltihopa  min datorväska och placerade den på ett hemligtställe (där inte vem somhelst kan komma in).

Sista festivaldagen satt jag på kontoret och klippte. Några kom in och skulle ha ett möte. Tror det var ordningsvakter. Jag stängde av datorn och packade ihop det mesta. Hörlurar, strömsladd och andra prylar som var ivägen. På "min" plats stod min dator, datormusen, musmattan, min lilla externa hårddisk och sladden som satt melan datorn och hårddisken.

Jag tänkte gå tillbaka ganska kort därefter, men det var en massa annat att göra. Det var ju sista dagen på festivalen. Det var lite grejer här och där, men til slut var jag klar för dagen. Vi stängde kassorna ganska tidigt, så det var "fri lek" relativttidigt på natten. Funktionärerna som jag hängde mest med gick runt lite och letade efter Hannas försvunna mobiltelefon, men den var inte upphittad. Till slut tänkte de gå till sora campingen men jag kände att jag hellre gick till kontoret och tittade till min dator. Vi gick in och jag lyckades få ta med mig My och Hanna. På bordet låg min datormus, musmatta och sladden som ska sitta mellan datorn och hårddisken. Men datorn var inte där.
"Oj, den är borta" skojade jag, men insåg snabbt att den kanske faktiskt var borta. Jag tittade runt och frågade några av kollegorna i närheten, men ingen hade sett den. Min datorväska var orörd. I den låg en annan liten hårddisk och en jäkla massa sladar. Men datorn var borta.

Alla är informerade. Chefer, ansvariga och alla möjliga personer i närheten av kontoret. Istället för att gå och lägga mig tidigt letade jag eftermin kära dator. Min trotjänare som varit med mig i över tre år, och fortfarande fungerade helt okej.
Ingen hade sett något, men de flesta trodde att någon hade flyttat på den eller bra tagit fel dator.
Men den dök inte upp. Till slut gick jag och la mig.
Närmare fem på morgonen.

På natten/morgonen blev jag uppringd och SMS:ad av folk som beklagade och några som trodde sig ha hittat min dator. Arvikafestivalens webchef har en dator och dessutom en gammal skräpdator som han inte verkar använda. Den stod i ett hörn och samlade damm. En Dell Inspiron 6400. Repig sak.
Min kära dator, "Albins Trollerilåda" var en Dell Inspiron 6000. Inte dammig, och inga repor. Eftersom den datorn stod i samma rum som min gamle trotjänare var det många som trodde att de hittat min datoroch stolt ringde mig för att glädja mig. Men icke. Inte min dator.

Efter det inträffade fortsatte jag att filma, men jag har ingen dator att tanka in och redigera filmen på.
Jag var kvar i Arvika tills måndagen då jag åkte till Josies sommarstuga i Kragenäs. Där är jag nu också.
Idag har jag ringt runt till alla möjliga. Först och främst polien. Sedan Trygg Hansa. Hos dem har jag tydligen någon form av olycksfallsförsäkring. Eftersom jag har flyttat hem till min fästmö Josie gäller inte den fina hemförsäkring som pappsen har. Så, vad har jag för hemförsäkring? Jag ringde Länsförsäkringar där Josies familj har sin hemförsäkring. Men icke. Ingen försäkring där heller.
Crapcrapcrap.

Så...
Ingen dator. Ingen försäkring. Jag har försökt få tag på chefen för festivalen men han svarar inte på mobilen idag.
Förhoppningsvis har festivalen en fin försäkring. I vilket fall som helst har jag faktiskt, tro det eller ej, köpt en ny dator. Redan. Men den kommer inte förrän om tio dagar. En Dell XPS. Specialbyggd monstermaskin med de delar jag vill ha. Och lite fina försäkringar. Dock inte för stöld.

Jag måste skaffa hemförsäkring.
Så fort jag kan ska jag klippa och ladda upp fortsättningen av videobloggen.

Måtte Djävulen ta alla tjuvar!
Over and out!


Albins videoblogg från Arvikafestivalen 08 - Del 5

Den här delen är väldigt kort. Den är lite som ett pressmeddelande.



Fortsättningen kommer när jag fått tag på en dator som jag kan använda till att tanka in och klippa det jag filmat.

Datorn är borta

Jag bloggar från mobilen nu. Videobloggandet är pausat. Min dator har försvunnit från ett kontor på Arvikafestivalen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill hitta datorn. Eller dö.

Albins videoblogg från Arvikafestivalen 08 - Del 4

Hejseli hejsan!
Nu kommer fjärde delen i videobloggen från Arvika, och det är den andra delen om 3 juli.


Albins videoblogg från Arvikafestivalen 08 - Del 3

Okej. De första två delarna var inte så roliga, men det blir bättre!
Första festivaldagen var ganska händelserik, och jag filmade totalt en timmes material, så nu kommer bara första delen av 3 juli.
I det här klippet innehåller tyvärr också lite "Interlace flicker", men väldigt lite. Desutom står det fel datum i början. Det står "Torsdag 4 juli" men det ska stå torsdag 3 juli.


Albins videoblogg från Arvikafestivalen 08 - Del 2

Del två i videobloggen från Arvika. Imorgon börjar festivalen, och då blir det nog mer spännande.
Jag beklagar att det har smugit sig in "Interlace flicker" i den här filmen. Det är de där ränderna som dyker upp på vissa ställen när det är rörelser i bilden.
Jag ska försöka fixa det.


Albins videoblogg från Arvikafestivalen 08 - Del 1

Jag har med kameran till Arvikafestivalen i år, och jag ska blogga så mycket jag hinner. Det blir oregelbundet och lite halvdåligt klipp. Men det är bättre än inget. Tror jag.



hits