Plötsligt blev jag grafiker, designer och konstnär

Det var över ett år sedan jag bloggade sist, men nu fick jag lust igen.
 
Sedan förra blogginlägget (i oktober 2014) har det hänt mycket. Jag funderar på att skriva en slags årskrönika, men som vanligt med den här bloggen kommer det väl inte att bli av. (Jag har många gånger skrivit att jag ska "berätta mer" om någonting i nästa inlägg, men det blir aldrig av)
 
Iallafall har jag blivit grafiker, designer och konstnär. Ungefär. Jag har gjort grafik till en långfilm, och jag har designat "prints", ungefär som tavlor, som man kan köpa i en butik i Göteborg, och på butikens webbplats.
 
Det började med att jag var med i TV-serien För alla åldrar, där jag spelade en av huvudrollerna, dockan Lilltjejen, och "olika dialektala kunder". I ett avsnitt skulle karaktärerna Ungdomspensionärerna spela TV-spel, och man skulle i inslaget få se delar av TV-spelet. Hur TV-spelet skulle se ut var inte bestämt, men jag föreslog att man skulle kunna göra det som ett gammalt 8-bitars Nintendo-spel. Pixligt och härligt. Jag visade en skiss för regissören, och han gillade det skarpt. Jag fick uppdraget att göra spelet.

Bild ur "spelet".

Det var ju inget riktigt spel, utan en filmsekvens som föreställer ett spel.
I början av 2011 sändes säsong två av För alla åldrar, och i avsnitt 6, Game Over, visades den här sekvensen:


År 2016 kommer långfilmen Upp i det blå att ha biopremiär. Filmen regisseras av Petter Lennstrand, mannen som skapat Allram Eest, Höjdarna, För alla åldrar, och mycket, mycket mer. Jag är inblandad i filmen, men inte som skådespelare eller dockspelare den här gången.

Eftersom filmen inte haft premiär får jag inte avslöja för mycket. Eller någonting egentligen, men jag har gjort en del skyltar, logotyper och andra grafiska element i filmen. Jag har även använt mig av pixlig 8-bitarsgrafik på några ställen. Det ska bli fräckt att se på bio nästa år.
 
 I mitten av november i år hjälpte jag till lite på Svenska spårvägssällskapets ungdomsläger i Göteborg. En av aktiviteterna var att besöka butiken Pop-in i Majorna. Jag hade aldrig varit där innan, men blev förälskad direkt. En liten, mysig butik med prylar skapade av lokala designers. Butiksägaren själv har designat en hel del grejer. Mycket med spårvagnar. Tröjor, vykort och affischer.
 
Han ville gärna samarbeta med lokala designers, och jag insåg att det hade varit perfekt för mig. Jag har i många år lekt med grafik och foto som en hobbygrej, men jag skulle ju faktiskt kunna designa grejer som sedan kan säljas!
 
Jag fick butiksägarens visitkort, och redan samma kväll började det bubbla upp en massa idéer i min hjärna. En av idéerna var bilder på spårvagnar, men pixelgrafik. Jag mailade över några av idéerna, och fick rådet att satsa på pixelspårvagnarna. Efter många timmars pillande var det till slut klart, och sedan några veckor tillbaka går en bild på dagens Göteborgsspårvagnar att köpa i butiken, och nu även på nätet.

8-bit trams, designad av mig.

Jag har rätt många snygga prints på lager, men som ännu inte skrivits ut. Sen har jag många idéer som jag inte har genomfört också. Men så fick jag en idé som jag kände att "det här kan bli bra". Så jag började rita i datorn, och efter ett tag insåg jag att det skulle bli supersnyggt. Så jag la upp en bild på Instagram och Facebook, på en halvfärdig bild. Och folk älskade den! Jag kunde inte sluta, för det skulle bli så bra! Till slut var den klar, och jag exporterade och redigerade och fixade. Och så insåg jag att det var några smådetaljer som skulle fixas. Så fixade jag det, och exporterade och trixade och gjorde klart. Och så var det ännu fler saker som skulle justeras. Och så höll jag på i några dagar. Perfektionist.
 
Till slut bestämde jag att det var klart, och så skickade jag iväg den till butiken och skrev att "på onsdag har nya Star Wars-filmen The Force Awakens världspremiär. Det borde vi göra något av!"
Han nappade direkt, och samma dag som filmen hade världspremiär hade min nya bild världspremiär i butiken och på nätet.


Den här bilden har jag gjort, och den använde butiken i sin marknadsföring på Instagram, Facebook och Twitter. Det blev succé!


Min AT-AT tram.

Den blev så sjukt bra! Jag är så sjukt nöjd! Och av kommentarerna på nätet att dömma har den nog sålt en del. Det är iallafall många som vill ha den.
 
Fler bilder kommer det bli, och de kommer att gå att köpa. Så snart kommer folk att ha bilder, SOM JAG HAR GJORT, hemma på väggen. Det känns jättehäftigt.
 
Over and out!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits