1 december 2011

Jag är dålig på att blogga. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Men nu tänkte jag försöka blogga varje dag fram till julafton. Försöka, alltså. Det kan gå åt skogen.
Men målet är ett blogginlägg om dagen. Lite som en jättetråkig julkalender.

Vad händer, och har hänt i mitt liv den senaste tiden?

Jag har jobbat i över två år på Bokia. Det här blir tredje julen, och det har redan börjat bli mycket att göra. Och mer blir det. Hela tiden. Nu ska jag jobba rätt intensivt, vara ledig en dag, jobba mer, vara ledig en dag, jobba mer, och så vidare. Jag har inte tid till att göra så mycket annat. Men jag ska försöka ta tag i mitt liv efter nyår.

Jag är en gift man, och har varit det i två månader. Det är fortfarande lite ovant, samtidigt som att det inte är någon direkt skillnad. Allt är som vanligt, förutom att Josefin är min fru. Och det känns fortfarande jättekonstigt att säga. Vi hade en liten bröllopsfest för släkten. Vi sa att vi inte ville ha några presenter, men kom hem med fyra eller fem bärkassar fulla med skålar och ljusstakar. Det var en ganska trevlig fest, förutom att det var någon som sa vissa saker som gjorde att jag var väldigt deppig sista halvan av kvällen. Det var väldigt trist, men jag dolde det nog ganska väl.

Josies käre morfar dog för knappt en vecka sedan. Det var väntat, men så klart ändå väldigt sorgligt.

Jag har varit fem vändor i Stockholm för möten med min jobbcoach. Det har varit spännande och lärorikt, men lite bökigt med allt resande. Mötena är ca två timmar, men medräknat resorna blir det en heldag. Eftersom det är i Stockholm fick jag dessutom stå för resorna själv.

Jag har bytt ut min kära Squeezebox, som jag tyckte så mycket om. Jag upptäckte att jag inte alls tyckte så mycket om den, utan skaffade en Sonos Play 3:a. Sedan köpte jag fler enheter, så nu kan jag lyssna på musik i mitt hemnätverk, eller från Spotify i köket, vardagsrummet eller sovrummet. Eller i alla rum samtidigt. Det är underbart. Och jag styr allt med datorn eller mobilen.

Klicka för att förstora

Jag har börjat få lite sömnproblem som jag tror beror på en blandning av stress och som en följd av att jag blev misshandlad i våras. Det är en annan historia, som jag inte tänker dela med mig så mycket av, men det har så klart påverkat mig mycket, samtidigt som jag känner att några jag pratat med inte verkar inse allvaret i det hela.

Jag har följt med Ung Pirat på några fildlningsrättegångar. Den senaste perioden har ett antal poliser och advokater specialrekryterats för att bara syssla med fildelningsfall. Bland annat hamnade en 15-årig pojke i Göteborgs tingsrätt för att ha laddat ner sex filmer. I Partille fick en förtidspensionerad man och hans fru besök av ett gäng poliser som plötsligt dök upp och gjorde husrannsakan. De vände uppochner på allt och förde det gamla paret, i var sin bil, till polisstationen för förhör. Det visade sig att han var åtalad för att ha laddat ner lite musik, och att han riskerade fängelse. Han fick vänta i två år på rättegång. Helt sjukt. För att ha laddat ner lite musik!
I vilket fall som helst besökte jag rättegången mot 15-åringen, eftersom det verkade intressant. Då livesände Ung Pirat ljudet från rättegången, och senare ville de ha med mig när det visade sig att jag var duktig på videoredigering och liknande. Så jag har varit med på två rättegångar och hjälpt till med sändningarna.

I samband med senaste rättegången skrev jag en liten Facebookstatus som resulterade i en låååång fildelningsdiskussion mellan mig och min svåger. Just nu är det 22 kommentarer på statusen, men det kommer kanske pågå i evigheter. Då och då dyker min kära fru upp i diskussionen och tycker att alla ska sluta diskutera, och bara kramas och vara vänner.

Det händer inte jättemycket med Hestboken, men det har hittills blivit tolv kapitel.

I söndags var det första advent, och vi var hemma och pysslade. Placerade ut ljusstakar, lade julduk på matbordet, och klädde granen. Så nu är det julfint hemma hos oss. Jag norpade bilden nedan från Josies blogg.



Om allt går dom det ska så kommer ett blogginlägg imorgon.

Over and out!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits