IKEA-krånglet fortsätter

Igår skrev jag ju, bland annat, om IKEA-krånglet.
Jag glömde dock nämna en liten detalj. Det var en detalj så liten att jag nästan glömde bort den själv. Men idag visade det sig att det var en väldigt viktig detalj.

När vi packade upp skrivbordet i söndags upptäckte jag ju att två små brädor var trasiga. Därför åkte jag och mamma till IKEA igår för att byta dem. Istället för att byta hela kartongen beställde de nya brädor, som skulle komma hem till mig. Och det är här den lilla detaljen kommer in...
När de beställer delar får de leta upp produkten i en databas, och sedan välja ut exakt vilken del som ska beställas. av någon anledning beställde hon brädorna från en vit hurts. Vi hade köpt en "svartbrun" hurts, men det spelade inte någon roll eftersom just de bitarna är grå på alla färgversioner av hurtsen. Alltså skulle detta inte ställa till några problem.

När jag kom hem upptäckte jag ju att ytterligare en bit i samma låda var trasig, och ringde och beställde en ny. De lade till den till beställningen och jag skulle få allt hemskickad inom tio dagar.
Jag trodde det skulle bli en lång väntan, men redan idag fick jag ett SMS som sa att jag hade ett paket från "IKEA COMPONENTS AB". Josie och jag tog en promenad med hunden Oliver som vi passar lite idag. Vi promenerade ända bort till ICA i Djupedal och hämtade mitt stora paket.
Väl hemma tänkte jag att jag äntligen kunde slänga ihop den där hurtsen, men icke...

De nya bitarna till lådan var hela och fina, men den stora brädan till hurtsen var... Vit.
Jupps. De hade ju bara laggt till en bräda till beställningen, och enligt den beställningen var det ju delar till en vit hurts. Attans!


Nu har jag två bottenplattor till hurtsen MIKAEL. En trasig "svartbrun" och en vit.

Nu har jag ringt IKEA igen och försökt förklara. Det är nog bara jag som råkar ut för sånt här. Jag har faktiskt aldrig haft några problem med IKEA förr. Det har aldrig saknats några delar eller så, men nu krånglade allt samtidigt. Tre trasiga brädor i samma paket, och nu det här.
När jag kom fram till reklamationsavdelningen fick jag prata med en småländsk kvinna som inte riktigt förstod mitt problem. Jag sa att jag hade fått en vit bräda, men att det var fel. "Du skulle alltså ha en vit bräda, men har fått en i björk?" svarade hon. När jag försökte förklara sa hon att det står i beställningen att jag ska ha en vit bräda. Jag försökte förklara, men hon verkade ändå inte riktigt förstå. Hon lät ytterst misstänksam. Jag fick vänta en stund när hon "kollade nånting" eller så, och till slut lyckades det lösa sig, efter många förklaringar.

Så nu får jag vänta ett tag till.
Kanske får jag rätt brädor imorgon?

Over and out!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits