Att välja ett namn

Som jag tidigare nämnt ska Josefin och jag gifta oss.

När man gifter sig kan man ju passa på att byta efternamn. Jag föreslog Pacman, ett namn som dels är coolt (Pacman är ett av världens mest kända TV-/videospel), och gör att Josie blir mrs Pacman (som också är ett gammalt videospel). Men jag har beslutat att behålla namnet Olsson, om inget supercoolt förslag skulle dyka upp.

Josie däremot
vet inte vad hon vill ha för efternamn. Hon känner antagligen att ett byte från Larsson till Olsson varken är häftigt eller revolutionerande.

Nyligen beställde Josie en ny extern hårddisk som kom med Posten idag. Av gammal tradition döper jag mina hårddiskar, dels för att kunna hålla isär dem (eftersom en del ser likadana ut på utsidan) och också för att det är coolt. När man kopplar in en hårddisk syns hårddiskens namn, och då är det ju både enkelt och trevligt om hårddiskarna heter nåt kul.

Den första externa hårddisken jag köpte var nog "Where the action is" som rymmer ungefär 250 GB om jag minns rätt. Namnet syftar på att det var i den disken det hände grejer. På den lagrade jag alla filer till Albin & Art-programmen, och jag hade dem på disken för att kunna redigera både hemma och på medialektionerna i skolan.

Efter det skaffade jag "Hemliga lådan" Namnet kom från diverse TV-program liknande Bingolotto eller Blomparaden. Sen blev det "Lilla bebisen" och "Lilla Gnun" (lite mindre diskar, som strömförsörjs genom USB-porten), och så en som fick heta "Teddy Pom-Pom" efter att Josie och jag sett ett TV-program där det var en liten hund som hade det extremt löjliga namnet.

Min senaste externa hårddisk heter "Svarta besten", eftersom den är stor (1 TB), svart, och slukar allt.



Nu är 1 TB inte så väldsamt stort som jag tyckte att det var när jag köpte Svarta besten. Josies nya disk är på 2 TB och kostade bara 549 spänn! (Om jag läser det här blogginlägget om några år kommer jag nog skratta åt både diskstorleken och priset). Den fick iallafall heta "SuperMegaCoolAwesome Beast".


Det var dock inte helt lätt att bestämma dess namn. Josie funderade länge och hade lite beslutsångest. Och då tänkte jag så här:

Om det ska vara så här rackarns svårt att bestämma namn på en hårddisk, hur ska det då bli i framtiden när Josie och jag skaffar barn?

Over and out!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits