Petter ställde in

När jag klev upp imorse såg jag att jag hade fått ett SMS från min chef. Han skrev att Petter hade ställt in sin sin signering. Riktigt trist. Men Tomas och Ulrika Tengby skulle iallafall dyka upp.

På jobbet var det full rulle. Alla var besvikna över att Petter inte skulle dyka upp. Jag fick uppgiften att skriva ut en skylt som meddelade att Petters signering var inställd. Instruktionerna var att det skulle stå ungefär "p.g.a. vädret", men jag valde att skriva "p.g.a. ovädret".



Det var ganska stressigt, men det var ändå okej. Och faktiskt uppstod korta stunder då det var ganska lugnt, och man hann andas. När jag fick en lugn stund passade jag på att slå in en Zlatanbok, så att det nästan alltid låg en inslagen bok i högen av Zlatanböcker. Det tyckte kunderna var väldigt trevligt och smidigt. Och både kunderna och vi tjänade tid på det.


"Jag är Zlatan", "Nej, JAG är Zlatan!" "Nej, JAG är Zlatan!"

Det var jag och Therese som skulle ha hand om signeringarna, men istället för att deppa ihop över Petters frånvaro förberedde vi jättebra för Tomas och Ulrika Tengby som signerade sin italienska kokbok "Viva Italia". Jag fick äran att använda mikrofon, och ungefär en gång i kvarten ställde jag mig mitt på torget och annonserade i högtalarna att alla var välkomna till Bokia för att få köpa boken och få den signerad. Strax innan de gick sa jag att "Nu är det sista chansen", "Ni är hjärtligt välkomna in i Bokiabutiken" och avslutade med ett "God jul!".

Det var en ganska stressig dag, med mycket folk, men det har samtidigt varit väldigt roligt. Alla är så glada och tacksamma och jag har fått så mycket glada och snälla kommentarer om vår fina service och mina fina paketinslagningar. Det känns riktigt kul, men när jag kom hem var jag väldigt, väldigt trött.

I slutet av arbetsdagen kände jag att jag blev rätt luddig i skallen. Zlatanboken kostar 199 kronor, och den har jag sålt hur många som helst av idag. Ändå var det en kund som skulle köpa den, jag scannar in den, läser 199, och säger "Det blir 191 kronor!". men det värsta var när en kund frågade "Är det två pocket för 99 kronor?" och jag svarar ja, tar emot böckerna, scannar in dem och säger "Det blir 158 kronor!", fast det blir 99 kronor, som jag precis har sagt, och som jag sagt till hur många kunder som helst hela dagen. Och veckan. Och månaden.

99 kronor för två pocketböcker är för övrigt ett sanlöst bra erbjudande.

När jag gick hem och kom fram till ytterdörren insåg jag att jag glömt plånboken på jobbet, så jag fick ringa på porttelefonen och be Josefin öppna. När jag kollade extra noga i fickorna insåg jag att jag dessutom glömt mina nycklar. Det har jag aldrig någonsin gjort förut. Men det har varit rätt galet idag.

Over and out!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits