Min "lediga" dag

Idag skulle jag vara ledig. Men så blev det inte.

Jag sov länge, eftersom jag var så trött. Jag bokade en tvättid och gick till torget för att träffa Josie. Vi hade några ärenden vi skulle fixa på torget. Hon köade till Hemköps förbutik, och eftersom det var runt trettio nummer före henne gick jag iväg till HiFi-klubben och kikade lite.

När jag kom in spelade de dubstep-musik på hög volym, men det var faktiskt bra. Hade det varit i någon annan butik hade jag vänt direkt. Jag hatar när butiker spelar för hög musik. Det var bara en annan kund i butiken, och när han gick ställde jag mina frågor. När jag gick ut ur butiken gick de tre unga expediterna in i demorummet och skruvade upp volymen till max. Det lät riktigt maffigt, så jag vände om och gick in i butiken igen. Jag ställde mig inne i demorummet tillsammans med grabbarna och diggade musiken. Jag har börjat gilla dubstep. Det är rätt okej. Och på HiFI-klubben har de ju riktiga monsterhögtalare. De drog upp volymen så de små prislappsskyltarna långsamt vibrerade iväg över baslådorna. Det var maffigt. När jag gick därifrån var jag alldeles svettig.

Jag hejade på några kollegor på Bokia. De hade mycket att göra, men anade att jag inte ville jobba på min lediga dag. "Ring om det krisar" sa jag. Sen insåg jag att jag hade varit borta ganska länge, så jag ringe Josie. Hon väntade fortfarande på sin tur utanför Hemköp. Jag mötte henne där, sedan gjorde vi några ärenden och gick hem.

Strax efteråt gick jag till tvättstugan med första omgången tvätt. När maskinerna var igång ringde butikschefen. Han ville att jag skulle jobba. Och det kunde jag ju göra. Så jag gick hem, gav tvättstugenycklarna till Josie, åt lite risgrynsgröt och gick till jobbet.

Det var bara några timmar, men med ett ganska högt tempo. Sen var jag tungen att gå, för Josie och jag skulle på bio.

Vi såg den nya Tintin-filmen. Det började med reklam (som vanligt) och sedan drogs ridån isär lite. Sedan startade lite annan reklam. Utan bild. Jag smet ut och sa till en i personalen.
"Vi har ignen bild!" sa jag.
"Nä... Det ska nog vi titta på..." svarade han.
Sedan gick jag tillbaka till salongen och lyssnade på några trailers. I slutet av trailern för Spiderman fick vi bild, och det såg riktigt häftigt ut i 3D. Men vi fick ju bara se de sista sekunderna, tyvärr. När filmen började visades först några logotyper för diverse produktionsbolag. Under tystnad. Alla i salongen började bli nervösa och började prata om att vi kanske var tvugna att välja mellan att ha bild eller ljud. Men sen började filmen och det visade sig att det var ljud till.


Till vänster: Tintin i 3D. Till höger: Gamla tecknade Tintin.

Filmen var riktigt häftig! Och det var så himla snyggt gjort! Alla ansikten var så verkliga, och ansiktsuttrycken också. Det beror på att de har använt samma teknik som i Avatar. Motion capture, både på kroppsrörelser, och ansiktsuttrycken. På bilden nedan kan man se att skådespelarna har små prickar i ansiktet. En dator registrerar hela tiden prickarnas position och registrerar då alla ansiktsuttryck, som sedan används på de 3D-animerade figurerna.


Jamie Bell och Andy Serkis (som spelar Tintin och Haddock).

Efter filmen promenerade vi till Gustaf Adolfs torg för att kika på Musikhjälpen som i år har byggt upp den stora buren mitt på torget. Tre programledare är inne i buren i en vecka och sänder dygnet runt. Man får skänka pengar och önska låtar som spelas i programmet. Jag skänkte 50 kronor och önskade låten Horse Outside med Rubberbandits eftersom den inte är så speciellt känd i Sverige, och så är den väldigt bra. Jag hade inga kontanter, men en kille som satt i buren, tog kort.


Betalning på insidan av buren.

Bakom glaset satt en kille med en surfplatta med en slags betal-app. Han tog mitt kort och knappade in summan. Jag fick skriva på (med fingret) på plattan och godkänna. Sen fick jag skriva min önsking på ett papper.

När jag stod utanför buren kom "Saman" från Din gata i P3 och gav mig en kram. Han samlade in pengar i en bössa och sa att P3-lyssnarna hade skänkt mig en kram. Det var fint.

Förhoppningsvis spelas min önskade låt i P3 inom kort. I annat fall kan ni lyssna på den, och se videon här:

Rubberbandits - Horse Outside:


Nu är det läggdags för mig. Jag ska, som vanligt, jobba imorgon igen.

Over and out!

Kommentarer:
David david DAVID skrev:

DUBSTEP!!!!



http://open.spotify.com/user/dalar/playlist/15V822hZBcNwiAxmt0cOPF

2011-12-15 @ 13:38:21

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits