Albin tjänar 10 kronor på att vara snäll

Idag har jag jobbat på Bokia i Mölndal. Det var en ny erfarenhet, men imorgon jobbar jag på Bokia på Frölunda torg igen, som vanligt. Eller, inte rikrigt som vanligt. Frånochmed idag har butikerna på Frölunda torg öppet till 20:00, så imorgon jobbar jag till 20:15. Men det överlever jag nog.

Efter jobbet idag gick jag in på Hemköp för att köpa en dricka. Det var kort kö i kassan, och före mig i kön stod en man i kanske 40-50-årsåldern. När kassörskan skulle blippa in två paket köttbullar frågade hon mannen om han hade Hemköps kundkort. Det hade han inte.
"Då är det ordinarie pris på köttbullarna", förklarade kassörskan.
"Aj, fan", svarade mannen. "Då får det vara. Vi hoppar dem".
"Jag har tyvärr ingenstans att göra av dem, så jag måste be dig lägga tillbaka dem i butiken".
"Jaja, det kan jag väl göra då..." sa mannen.

Då ryckte snälla Albin in!
"Eller så kan du dra mitt kort", sa snälla Albin (jag) och höll upp ett Hemköpkundkort.
"Ja... Kan jag det?" frågade mannen kassörskan.
"Ja, mig gör det ingenting" sa hon.
Så mannen drog mitt kort och fick då rabatt på sina köttbullar. Jag såg på en liten display att han fick rabatt, och att totalsumman var något på hundra kronor.
"Nu fick jag säkert en hel krona i bonus", sa jag nöjt.
"Nej, så mycket bonus får du inte" sa kassörskan och sa att det är max två procents bonus med kundkorten.
Själv tänkte jag att två procent av hundra kronor nog är mer än en krona, men jag sa inget.
Mannen fick sin växel, sa "Nu tjänade du tio kronor för det här", och gav mig en tia.

Sensmoral: Det lönar sig att vara snäll!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits