En annorlunda Arvikafestival för Albin

Nu sitter jag i syssling Eriks soffa och bloggar med min dator i knät.

Det har inte hänt något speciellt superviktigt de senaste två dagarna, men jag kom upp till Arvika igår vid 14:33 och blev hämtad av Erik. Jag bor i hans lägenhet under Arvikafestivalen. Det är så skönt!
På ett sätt käns det lite fuskigt att bo i en lägenhet och inte i tält, men det är jag fanimej värd. Det här är mitt sjätte år och det känns väldigt annorlunda. Förutom att jag bor i en lägenhet så är jag "vanlig" funktionär i år. Mina två första år var jag funktionär, sedan var jag nyckelfunktionär i tre år, men i år är jag tillbaka som vanlig funktionär, och det är jätteskönt.

Visseligen har inte festivalen börjat än, så vi får se hur det blir. Men än så länge är det skönt. Förra året hade vi nyckelfunktionärer ovanligt mycket ansvar och arbetsuppgifter, så det var massor att göra, hela tiden. Stressigt och slitigt. Det var ju som vanligt jättekul också, men jag kände att jag inte orkade med det i år, så först sade jag nej till att vara med på festivalen överhuvudtaget, men ångrade mig och är nu här.

De två största skillnaderna som jag har tänkt på idag och igår är att det är mindre ansvar och att det är mer fritid.
När mina nyckelfunktionärer - alltså de som är mina närmsta chefer, och som jag var chef över förra året - står och filar på schemat eller måste lösa massa oförutsedda situationer och besvärliga problem, så behöver inte jag bry mig. Det är klart jag bryr mig, men i år är det inte upp till mig att lösa dem, eller att få tag på någon som kan lösa dem. Inte alls på samma sätt. Nu ska jag bara sitta och ta det lugnt i väntan på instruktioner. Och det blir mycket väntan. Har inte infra-killarna dragit fram någon el till tältet vi ska jobba i? Då är det inte jag som behöver ringa och kolla var de är. Det är underbart! Jag behöver inte göra scheman, jag behöver inte se till att alla dyker upp, jag behöver inte svara på en massa frågor hela tiden, och ta reda på en massa svar.

Det där med fritid är det jag blivit mest överraskad av. Jag har med mig min en handkontroll till Playstation 3, så att jag och Erik kan spela ihop, men jag har varit orolig för att vi inte ska hinna. Jag har tänkt att det hade varit kul att umgås med Erik, om jag hinner. Och det har jag hunnit! Varje år har det varit mindre och mindre fritid och mer och mer jobb. Och mindre sömn. Så jag var inställd på at jag skulle vara jätteupptagen. Men jag är bara vanlig funk, och fick igår höra att "nu får du göra vad du vill. Vi ses imorgon klockan tolv". Det var väldigt ovant för mig. Så jag och Erik åkte till Eriks föräldrar i Edane och hämtade en cykel (som jag cyklar på mellan Eriks lägenhet och festivalområdet. Jättebra!) och sen såg vi på finalen i fotbolls-VM (trots att jag är helt ointresserad av VM), och sen åkte vi och badade, och idag har vi hunnit spela TV-spel. Det är helt underbart!

Erik har fixat en extranyckel till mig också så att jag kan komma in i lägenheten när han är borta. Det är ju rätt bra. Än så länge är allt kanonbra här. Vi har tyvärr inte fått se hela schemat ännu (det blev nått krångel) så jag vet inte riktigt om jag har tid att gå på de konserter jag vill se (bland annat Teddybears, Maskinen och Familjen), men det löser sig säkert.

Det är för övrigt jättehärligt att kunna blanda jobb på festivalen med att sitta i en lägenhet och ta det lugnt med sin laptop i knät, sova i på en skön madrass med täcke och kudde eller dricka kranvatten, gå på toa eller duscha i rummet bredvid. Lyx!

Over and out!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits