Semlorna förföljer Albin

Under min uppväxt i Sävedalen minns jag att vi ibland besökte Cederleüfs konditori på Göteborgsvägen. Det var rätt mysigt, och de hade alltid mängder av goda kakor, bullar och andra bakverk. Oc även om vi inte åt där så ofta, så brukade mamma köpa hem något gott när det var något speciellt.
På en vägg i konditoriet satt en lång rad diplom. Det gör det kanske fortfarande. Jag läste på diplomen och konstaterade att de vunnit pris för årets bästa semla tre år i rad, och sedan var det ett år som saknades, och sedan vinst tre år i rad igen.
Jag tror att det var min kloke far som förklarade att man inte fick tävla året därpå om man vunnit tre år i rad.

Jag var så klart lite stolt över att "vårt" konditori hadede bästa semlorna, men jag var aldrig ett stort fan av semlor när jag var liten. Mamma köpte hem semlor till alla i familjen, men jag fick wienerbröd. Jag tyckte att det var godare.
Nu har jag lärt mig att tycka om semlor och kan sluka en på någon minut. Saker förändras.

När jag flyttade till Mölnlycke pratade Josies mamma om att Johnséns konditori i Mölnlycke hade de bästa semlorna, men det har jag inga bevis på. Inga tidningsartiklar eller diplom. Så det kan ha varit hennes egen åsikt.

Nu bor jag som bekant i Frölunda, och det första jag såg när jag kom in i vardagsrummet var Götebrgsposten som låg på matbordet. Förstasidans huvudrubrik löd "Här bakas den godaste semlan", och på bilden syntes en bagare som hette Mehran Badri som stod och pudrade vaniljsocker (eller nåt) på ett gäng semlor som såg lite annorlunda ut. De där semlorna kände jag igen!
Såna ser jag ofta i skyltfönstet hos bageriet nere på Radiotorget när jag går förbi där på väg till eller från bussen.

Jag slog upp sidan 40 i del 2 och läste att tre semor fått fem av fem fyrar. Den starkaste femman hade Mehrans Café och konditori på Radiotorget 2 i Västra Frölunda fått. Som jag trodde! Så nu har jag flyttat ifrån Sävedalen för rätt längesedan, men bor ändå där Göteborgs godaste semla finns!

Men vilka andra semlor fick fem fyrar av fem möjliga?
Jo, det var Ica Maxi Stormarknad (I Kallebäck, tror jag)
och...
Cederleüfs konditori i Sävedalen. Igen.

Jag snodde det är klippet från GPTV och la upp på YouTube:


Jag ska nog smita ner på torget och köpa semlor till mig och Josie som vi kan äta när hon kommer hem.
Over and out!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits