A-kassan, rond två

Först och främst ska jag ännu en gång be om ursäkt för att jag inte bloggat på länge. Sorry!
Sen ska jag kanske be om ursäkt iförhand för att det här inlägget kommer att bli tråkigt.

Jag har skrivit rätt många inlägg om saker som krånglar och är jobbiga. Bussar som kommer för sent, papper som ska skickas hit och dit, IKEA-hurtsen vars delar skickades fram och tillbaka...
Nu är det dags igen.

Det är nämnligen A-kassan som är besvärlig.
Jag har fortfarande inte fått någon A-kassa, med fackförbundet SEKO vill att jag betalar in avgiften för A-kassan iallafall.
Men jag är ganska pank. Jag har fått låna pengar av Josie, och så har jag fått tillbaka en slant på skatten. Men förutom det så har jag ingen inkomst.

Den 27:e maj hade jag äntligen lyckats samla ihop alla papper till A-kassan. Fjorton stycken!
Det var sex sidor Arbetsgivarintyg från posten, två sidor Arbetsgivarintyg från BLA,  några sidor "anmälan om arbetslöshet", medgivande att SEKO får lämna ut uppgifter till A-kassan, användaravtal för Internetkassan, samt två "kassakort" där jag varje dag ska kryssa i att jag är arbetslös.
Det tog ett jäkla tag att få tag på alla papper och de skulle skickas från A-kassan i Arjeplog och från BLA i Stockholm och Posten som... Ja, jag vet inte varifrån. jo, Stockholm nånstans.

För några dagar sedan fick jag ett brev där det stod att det saknades papper.
Suck.
Jag hade varit flitig och kopierat Arbetsgivarintygen och skickat iväg, men de ville tydligen ha originalen.
Sen skulle jag fylla i ett papper om min studietid, och det var faktiskt svårt att få tag på folk som kunde berätta hur man fyllde i blanketten på rätt sätt, och exakta datum för terminstarten.
Sen var det ju så att jag slutade på Posten på egen begäran. Därför skulle jag fylla i ett papper till A-kassan där jag förklarar varför. Om jag skriver något de inte gillar kanske jag inte får någon A-kassa!
Till sist ville de ha papper från BLA där det står hur måna dagar jag jobbat i februari, hur många dagar i mars, och hur många dagar i april.

Snälla Malini på BLA hade skrivit jätteutförligt hur många timmar jag jobbat på lappen där man skulle fylla i det, men de ville tydligen ha en ny lapp med antalet dagar.
Jag ringde Malini som suckade och tyckte, precis som jag, att A-kassan är krångliga. en hon skulle skriva ett sånt papper, och för att spara tid ska hon skicka den direkt till Arjeplog, och inte hem till mig först. Jag kollade att det gick bra.

Igår skickade jag iväg alla papper.
Så nu får jag vänta ännu längre på pengar.
Eller... Jag har inte ens fått veta om jag får några pengar!
Det återstår att se...
Over and out!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits