Albins första tenta

Hejs!

Jag tentade i onsdags. Min första tenta.
Det var  nervöst. Jag trodde jag hade pluggat alldeles för lite. Kunde inte riktigt somna natten innan. Josie och jag fick åka med Josies mamma in till stan. Vi var inne i stan vid åtta på morgonen. Jag hade ont i halsen och kände mig krasslig. Precis innan jag skulle kliva ur bilen nös jag till rejält. Det kändes som om det samtidigt drogs ett nystan av taggtråd genom min hals.
Smärta!
Jag fick en riktig nysattack. Jag klev ur bilen och drog eftter andan några gånger. Sedan kom nästa nysning. Den gjorde lika ont den. "Vilken trevlig dag det här verkar bli!" tänkte jag.

Vi gick in på Hemköp mittemot Schillerska gymnasiet och jag köpte lite drickyoughurt, kexchoklad, en jäkla massa näsdukar (jag höll fortfarande på med "nysnings-inandningar"). Jag köpte också... Eh... Jag köpte en flaska vatten. Imsedal. Jag är så emot det. Jag har aldrig köpt vatten på flaska förut. Inte i Sverige. Nån gång i Nicaragua där hettan är outhärdlig och kranvattnet innehåller amöbor. Men jag har många gånger sagt att folk som köper vatten på flaska borde skjutas. Visserligen en lite drastisk åtgärd, men man måste ju stoppa dessa idioter på något sätt. Att köpa en flaska vatten för tjugo kronor när vi har världens renaste kranvatten. Billigt. I kranen! Vi duschar i det. Vi spolar toaletterna med världens renaste dricksvatten! Och så köper vi vatten på flaska för 20 kronor. Att själv fylla en flaska med vatten kostar kanske 2 öre.
Jag hade iallafall inte med mig någon vattenflaska och skulle sitta och tenta i uppemot fyra timmar. Jag var tvungen!

Vi gick till slut till tentasalen. Den var stor. Det var många olika kurser som skulle tenta samtidigt. Massvis med folk.
Jag "packade upp" det jag skulle ha på provet:


Väl förberedd. Näsdukar, Esberitox (förkylningsmedicin), Novalucol (magmedicin), vatten, Jalla drickyoghurt, nässpray, kexchoklad, pennor, suddgummi, CSN-kort, legitmation. Det man behöver på en tenta, alltså.

Några av mina kurskamrater gav mig så klart en del fundersamma blickar när de fick se mitt jag-har-förberett-mig-inför-en-kärvapenattack-så-att-när-vi-måste-krypa-ner-i-skyddsrummen-har-jag-mat-och-förnödenheter-för-tre-år-hög av grejer i hörnet av min bänk.

Det var dock ingen som sa "Det där får man inte ha med sig!" eller nåt sånt. Kom på att man borde göra egna klistermärken och sätta på sina saker. Exempelvis på vattenflaskan... Nej, den ska man inte köpa. Exempelvis på en flaska med läsk kan det sitta en klisterettikett med texten "INNEHÅLL: Vatten, socker, i Sverige talas framförallt svenska, men svenskan är trots detta inte klassas som officiellt språk i Sverige, konserveringsmedel, fem språk är dock klassade som officiella minoritetsspråk. Dessa är finska, samiska, meänkieli (Tornedalsfinska), jiddisch, romani och 4% smakämnen."
Nu gjorde inte jag så, men man skulle kunna göra så!
Jag nämnde detta för Viktoria som för tillfället bor i Melbourne (Hon passade på att flytta från Mölnlycke till Australien ungefär samtidigt som jag flyttade till Mölnlycke). Hon sa att man, iallafall på hennes skola, inte får ha med sig några föremål med text på på prov. Man får ha med sig flaskor, men de måste vara genomskinliga utan etiketter. Men hon hade med sig ett suddgummi med text på, vilket de hade missat, och på suddgummit hade det stått att man inte fick slänga det i naturen, och också varför man inte skulle slänga det i naturen och det var tydligen en av frågorna på provet!
OMG!
Enligt henne själv fuskade hon inte. Jag tror henne faktiskt.

Anyway...
Alla satte sig iallafall och väntade en stund. Sedan gick personalen runt och kontrollerade våra legitimationer och så fick vi våra tentor. På första sidan fyllde man i sitt namn, personnummer och kursens namn och så samlade de in lapparna. Och så började det hela. Efter bara tjugo minuter fick jag ont i sidan av handen. På ena sidan av handflatan, mot lillfingret. Den delen höll/tryckte jag ner mot bänken när jag skrev. Jag är väl för van vid tangentbord. Jag bet iallafall ihop och fortsatte skriva.

Jag gick på toaletten vid ett tillfälle. Den låg i direkt anslutning till provet så att man inte skulle springa iväg och fuska.
Utanför toalettdörren satt en lapp som förklarade att lampan där inne inte var trasig, utan att den skulle lysa svagt, blått. Det var rätt mörkt där inne. Dåligt ljus. Bara för att man inte skulle sitta och tjuvläsa. Eller?
Man skulle visserligen kunna ta upp sin mobil och surfa in på Wikipedia, men de har säkert störningssändare där inne. De har fanimej tänkt på allt!

Efter cirka två timmar eller nåt gick Josie. Vi hade pratat om det innan, att vi nog inte går samtidigt. Josie var förberedd på så sätt att hon hade med sig en bok som hon tänkte sitta och läsa när hon var klar.
Hon satte sig utanför tentasalen och läste ett tag, men sedan kom det ut blivande barnmorskor eller nåt som hade tentat. De pratade högt om frågorna på deras prov, och det handlade om könssjukdomar och slemproppar. Josie hade svårt att koncentrera sig på läsningen.

Jag skrev till slut klart sista frågan (Fråga 30 tror jag. Eller 20) och läste igenom det jag skrivit. Jag skrev i någon fråga jag hade hoppat över, och så upptäckte jag en fråga där jag hade svarat helt fel, så jag suddade ut hela sidan och skrev om alltihopa. Jag blandade ihop pidgin- och kreolspråk. Klantigt, men till slut blev det nog rätt. Väntar spänt på resultatet.
Jag skrev iallafall klart allt och gick därifrån. Efter lite drygt tre timmar.
Det kändes bra.
Jag trodde verkligen att det skulle gå åt helskotta, men det kändes faktiskt bra. Det beror väldigt mycket på att jag och Josie gick igenom exempeltentan och letade reda på svaren och övade oss på formuleringar. Och så har jag varit på alla föreläsningar.

Jajaja... Vi får se när jag får tillbaka provet.
Adieu!


Kommentarer:
Alkiz skrev:

Det går faktiskt att läsa inne på de toaletterna... Jag provade en gång :P Sen insåg jag hur dumt det var och skrev färdigt tentan på eget bevåg. Faktiskt enda gången i hela mitt liv jag har fuskat sådär... Känns hemskt, men någon gång ska ju vara den första. Tror för övrigt jag bara fick G på den tentan... jag har inte hämtat ut den än (skrev den för snart två år sen) :P



Hoppas det gick bra för dig i alla fall ^_^

2008-10-13 @ 18:16:53
URL: http://alakazam.blogg.se/
Viktoria skrev:

Jag hade gärna haft med mig en laddning kexchoklad in på våran engelska-exam, där vi ska skriva tre uppsatser på tre timmar. Alla på minst 1000 ord styck. Får kanske hälla en laddning druvsocker i vattnet istället.



Just for the record: Vad gäller suddgummet så märkte jag ju inte att det stod något relevant för ämnet i fråga förrän i slutet av provet, när jag redan svarat på alla frågor! Kändes ändå lite lurigt.

2008-10-14 @ 08:23:21
URL: http://vickdownunder.wordpress.com
Krishna skrev:

"Utanför toalettdörren satt en lapp som förklarade att lampan där inne inte var trasig, utan att den skulle lysa svagt, blått. Det var rätt mörkt där inne. Dåligt ljus. Bara för att man inte skulle sitta och tjuvläsa. Eller?"



LOL. blått ljus är det på toalletter enbart för att man inte ska kunna se sina blodådror (testa själv, de syns inte i blått ljus) och därmed skjuta heroin och annat roligt. Tänk på att salen förmodligen inte alltid används till tentaskrivning och därför är det ju uppenbart att det inte ändrar om ljuset på toalleterna enbart för dessa korta tillfällen.

2008-10-24 @ 17:22:15
Fröken Klöver skrev:

till Krishna: på Karlstad universitet finns speciella tentasalar där ljuset på toaletterna är blått. detta har alltså ingenting med heroin-skjutande att göra utan det är så just för att förhindra fusk.

2011-08-21 @ 19:57:53
URL: http://frokenklover.tk

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits