Aftonbladets hemsida spökar!

Hejs!

Josie bloggar så det ryker om fingrarna på henne. Själv ligger jag i lä. Främst eftersom jag måste plugga.
Tenta imorgon! Min första tenta. Det känns... Konstigt.
Jag hade svårt att somna igår kväll. Vet inte varför. Kanske tentaångest? Hade tänkt plugga jättemycket i helgen, idag och igår, men jag kommer på lite andra saker jag vill göra. Men snart ska jag äta frukost (klockan har ju för fasen paserat tolv) och sen ska jag plugga.

Aftonbladets hemsida spökar!
Imorse hände något mycket märkligt.
Josie satt vid sin dator och grejade och jag hade (och har fortfarande) väldans ont i halsen och låg kvar i sängen. Jag gick dock upp och efter en stund satte jag mig vid min dator. Josie tittade på lite klipp på "Aftonbladet TV", som liksom Aftonbladet mest innehöll skräp med "lockande" rubriker. Exempelvis "Bråket som TV-tittarna inte fick se" och så var det en ganska tråkig, bortklippt diskussion mellan någon "ensam mamma söker"-mamma och en man. Det var ingen hetsk diskussion, och jag skulle nog inte ens vilja kalla det en diskussion. Han ställde en fråga som hon missuppfattade och så pratade de lite om det. Så tråkigt att jag förstår att de klippte bort det. Och patetiska, äckliga Aftonbladet försöker göra det till en bra eller säljande nyhet. Jävla skräp.

I vilket fall som helst startade jag min dator och tittade på lite skräpklipp som Josie kikade på. Det var allt ifrån nyheter om finanskrisen i USA, till "Se den skrattande bebisen". Bebisen är för övrigt det gamla YouTube-klippet som alla redan har sett, men som visserligen fortfarande är roligt (En svensk bebis som skrattar hysteriskt roligt så fort pappan sänger "Pling!"). Men att blanda ett gammalt YouTube-klipp som cirkulerat runt på internet, och nästan fått spamm-varning med klipp om finanskrisen i USA och andra nyheter, det kan bara Aftonbladet göra, och trots detta verkar det fortfarande finnas människor som tar Aftonbladet på allvar och ser det som en seriös tidning. Det är snarare, som Magnus Betnér uttryckte sig: "En ding ding värld med lite bilder".

Okej, nu ska jag försöka hålla mig till saken. Jag startar Internet Explorer och vänder mig återigen mot Josies dator. Hon tittar på klippet "Han är USA:s mest hatade man". När jag vänder mig tillbaka till min egen dator märker jag att samma klipp spelas på min dator! Jag har inte Aftonbladet som startsida (och kommer aldrig att ha), men när webbläsaren startades öppnades två (2!) nya flikar med samma klipp som spelas på Josies dator. Hur fasen gick det till?
Dessutom synkar klippen nästan precis. På min dator ligger klippet efter med en halv sekund, men det är Aftonbladets TV-sajt och samma klipp, men på min dator. Det är väldigt skumt!


(Klicka på bilden för att se den i full storlek)

Jag ringde till Aftonbladet. Jo, det är sant! Jag kopplades till redaktören för Aftonbladets webb-TV och sa att jag hade en teknisk fråga om deras webb-TV. "Ja, då ska du få prata med någon av killarna som håller på med det..." sa hon och ropade "Niklas och Nicklas? Kan någon av er ta ett samtal?" Ja, svarade två killar i bakgrunden och jag fick prata med en av dem. Han tyckte det hela lät väldigt märkligt och kunde inte begripa vad det berodde på.
Han sa att jag kunde maila teknikerna, eftersom de aldrig går att få tag på via telefon. Jag fick en mailadress och har nu mailat iväg frågan och en beskrivning på vad som hände. Jäkligt mystiskt.

För övrigt är Aftonbladets webb-TV ganska kass. Det är människor som egentligen gör en tidning (med ganska taskigt resultat) som nu försöker göra TV (med ganska taskigt resultat). Jag har bara kikat lite, och det tog inte lång tid innan jag flippade på textningen. Det var ett klipp med lite amerikaner som de textade till svenska och ett klipp med någon islänning. Och texten var jättejobbigt utformad. Oproffsigt helt enkelt.
Inget viktigt, men jag störde mig verkligen på det.

Till sist:
Jag hade tänkt skaffa en hemförsäkring. Kan vara bra att ha. Speciellt när man har två nya laptops och en massa konstiga elektronikprylar och dessutom har erfarenhet av att en kär laptop blivit stulen (oförsäkrad).
Det har dock inte blivit av ännu. Men idag kom ett brev från Trygg Hansa som berättade att min studentkår tycker att jag ska få en försäkring, så nu har jag fått en hemförsäkring hos Trygg Hansa i tre månader utan att jag behövde göra ett skvatt!

Jaja. Tenta imorgon. Borde nog plugga lite. Känns nervöst och lite overkligt. Eller ovant. Eller konstigt.

Over and out!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits