Efter tenta nummer två

Hejs igen!

I lördags tentade jag. Jag har tidigare skrivit om att jag inte pluggat nästan någonting, men pluggade intensivt i ungefär tre dagar för att klara tentan ändå. Jag hade nåon vision om att, likt en übermensch klara tentan på rekordkort pluggtid.

Jag hade som vanligt förberett mig med Yoghurt, kexchoklad och rätt många pennor. Jag hade med mig kranvatten den här gången och så hade jag köpt två "Power King". Jag tänkte köpa Red Bull, men Power King var betydligt billigare, och jag tror inte det är någon större skillnad. Jag kände mig rätt trött när jag kom till tentan, men en Power King gjorde susen.
(Nu får ni inte tro att jag är sponsrad av Power King. Det är jag inte! Både Blondinbella och någon annan fjortisbloggerska har tydligen bloggat om att de råkat få någon produkt eller behandling till extrapris och helt enkelt glömt skriva att de fått det till extrapris för att blogga om det. Sånt äckelpäckel ska jag bespara er från).


Ena hörnet av min bänk.

Toaletterna, som ligger i direkt anslutning till tentasalen, är stängda den första och sista timmen av tentatiden (som är totalt fyra timmar). När de låstes upp gick jag dit nästan direkt. När jag kom tillbaka hade Einar, som satt framför mig, också gått på toaletten. För en kort stund blev jag osäker på vilken plats som var min och vilken som var hans.
Då kom jag på en bra fuskmetod.
Man skulle ju kunna byta plats, om man gör det snyggt och diskret. Förhoppningsvis märker ingen det. Man får ta papper att föra anteckningar på, och det underlättar min plan. Man kan då helt enkelt skriva svar eller tips på den andre personens (den man byter plats med) anteckningspapper. Det var min idé, men jag kommer inte att utföra den.
Jag är ärlig.

Senare gick jag fram till en av de som "vaktade" på tentan och så frågade jag om man kunde få låna tip-ex. Det kunde man, men när jag skulle gå och sätta mig gick Einar några meter framför mig och så satte han sig på min plats. Ännu en gång fick jag tänka efter en sekund, men insåg att det ju faktiskt var min plats! Den extrema tystnade som hade funnits i rummet i kanske två timmar bröts av mitt "App-app-app!" och folk undrade vad som pågick. Det gjorde Einar också som tittade sig omkring och sedan flög upp ur stolet med ett "Oj, förlåt!".
Precis som min hemliga plan!

Jag tog iallafall nästan tre timmar på mig att skriva provet, men då läste jag igenom det igen och upptäckte två slarvfel, och jag kom dessutom på att jag ju faktiskt kan den frågan jag hoppat över på grund av att jag inte hade någon aning om vad svaret var. Jag kunde inte alls komma på vad assimilation var förnågonting, men andra läsningen kom jag ju på att jag vet precis vad det är! Inom lingvistik är assimilation att två fonem (ljud) i vissa fall slås ihop och blir ett ljud. exempelvis i ordet sport där bokstävskombinationan rt uttalas som [ʈ]. Det finns även andra fall som man inte tänker på, eller ens vet (eller ens vill erkänna, har jag upptäckt). En polis uttalas oftast som [empuli:s].

Anyway...
Under tentan kastade jag iväg några små kexchoklad till några av mina kursare.
Innan jag gick från tentan lade jag en kexchoklad på Sallas bänk.

Jag gick därifrån och kände mig lättad. Nu var det gjort! Och det kändes som att jag hade klarat tentan. Jag tror tamejfan att jag klarade den! Man ska inte ta ut segern i förskott, men det känns som att jag fick G. Men vi får se.
Jag mötte Josie i stan. Hon var precis färdig med sina ärenden, så vi åkte hem tillsammans och jag kände mig ganska glad.

Igår var jag inne i stan igen för att handla en julklapp, en tio meter lång vit nätverkskabel och en syring (en ring som man spänner fast tyg på när man exempelvis broderar). När jag hade köpt julklappen och nätverkskabeln promenerade jag mot Panduro och hoppades att de hade öppet. På vägen kom jag att tänka på tentan igen. Det kändes så skönt att den var över. Dagen innan tentan uppdaterade jag min Facebook-status till "Albin skulle nog kunna få G". Sanna kommenterade det genom att skriva "Sanna skulle nog kunna få U". Hon skrev dock senare att det kändes rätt bra.
Sedan kom jag att tänka på att Salla hade skrivit och tackat för chokladen och att den hade hjälpt henne orka sitta kvar.

Precis när jag hade tänkt det var jag nästan precis utanför ingången till Panduro, och då öppnas dörren och ut kommer...
Salla!
Men hon trodde också att det hade gått ganska bra på tentan och så pratade vi om lite olika frågor och vi verkade ha förstått alla frågor rätt. Sedan följde hon med in på Panduro igen och så hittade vi en syring. Jag skulle fråga lite om syringen, men det var en man före mig i kön fram till det stora bordet med tyger. Mannen frågade någonting och tjejen vid bordet följde med honom bort i butiken. Attans, tänkte jag, men då kom det nästan direkt en annan tjej och ställde sig vid bordet. Det var samma tjej som hade hjälpt mig välja rätt tråd (garn?) till broderiet när jag började. Jag lade fram ringen och tyget och skulle börja ställa mina frågor när hon sa "Nämen vad fräckt det blev!" och så ropade hon på en förbipasserande kollega och sa "Kolla här! Titta här vad han har gjort!". De verkade imponerade och svarade vänligt på mina frågor.

Salla köpte ytterligare ett papper till sina julkort som hon tänkte pyssla ihop. Vi sa hejdå och jag sprang till Kungsportsplatsen och kom fram precis samtidigt som bussen hem.
På bussen monterade jag fast mitt broderi i ringen och den passade väldigt bra. Jag kom på nu att jag ännu inte avslöjat vad mitt senaste broderiprojekt är. Men här får ni se:


Så här långt har jag kommit hittills.

Eftersom jag har försökt plugga ganska länge har jag tagit en paus i broderandet så mitt broderi har sett ut så här ganska länge. Men nu ska jag nog börja så smått igen, men imorgon börjar nästa delkurs, så vi får se hur det blir.

Vi hörs!

P.S. Viktoria frågade om min kompis hette Sanna eller Sanna. Sanna och Salla är två olika tjejer som båda är från Finland och går i samma kurs som jag. D.S.


Kommentarer:
Viktoria skrev:

nu blev jag förvirrad: hette din kompis Sanna eller Salla? Eller både och?

2008-11-18 @ 06:54:20
URL: http://vickdownunder.wordpress.com
Albin Olsson skrev:

Ja, det verkar rörigt, men den ena finska tjejen i min kurs heter Sanna, och den andra finska tjejen i min kurs heter Salla.

2008-11-18 @ 14:15:21
URL: http://hejs.se

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits