Melodifestivalen 2008 - deltävling 4, Karlskrona

Okej. Nu har vi sett den sista deltävlingen. Snart börjar allvaret. Men först vill ju alla veta vad jag tyckte...

Melodifestivalens snygga logga

Låtarna (i startordningen):
1 - Niklas Strömstedt - För många ord om kärlek
Är det Per Gessle? Det låter så. Och ser ut så.
Sedan påminde flöjten om låten Answer med Pauline Kamusewu (om någon minns den).
Nä, tråkig låt. Strömstedts alltså. Inte Paulines.
2 - Calaisa - If I Could
Irländsk folkmusik? Country? Ballad? Vad är det här? Tråkig låt.
Boooring!
Ännu ett sånt där band med ett gäng tjejer som ingen hört talas om och som åker ut direkt.
3 - Daniel Mitsogiannis - Pame (Πάμε)
Nja... Vet inte riktigt vad jag tycker. Skulle kunna vara Greklands bidrag.
4 - Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va?
Oj! Först låter det som en direktöversättning av Mikas debutsingel "Grace Kelly".
I could be brown, I could be blue, I could be violet sky. I could be hurtful, I could be purple, I could be anything you like. Bengtzings låt började nästan precis så. Men på svenska.
Jag kan va' varm, jag kan va' kall, jag kan va' allt du vill ha. Hur svårt kan det va'?
Men i vilket fall... Bengtzing är alltid Bengtzing. Svängig låt. Rätt snygga kläder. Den här var bra!
5 - Nordman - I lågornas sken
Jorå. Den var bra. Svängig melodi. Som jag faktiskt fortfarande kommer ihåg.
Lite löjligt att några kristna hade hört av sig och klagat på att det skulle bli häxbränning.
6 - Sibel - That's Where I'll Go
Ballad+ Ingen bra idé. tråkigt.
Kanske lite maffig andra gången jag hörde den (i snabbgenomgången). Men bara lite.
7 - Fronda - Ingen mår så bra som jag
Nej, nej, nej.
I något program i SVT (det kan ha varit Nöjesnytt) intervjuades någon som inte heller gillade Fronda. Han sade att man inte skrattar med Fronda, utan åt honom. Nästan så att man får dåligt samvete.
8 - Charlotte Perrelli - Hero
Rätt bra. Den började med att scenen var blå och Charlotte Perelli var svartvit. Ett klassiskt filmtrick, men det blev riktigt effektullt här. SVT är bra grejer.
När jag hörde låten andra gången, i snabbgenomgången, kände jag att den var riktigt bra. Riktig schlager.

Startfältet hade kallats "dödens grupp" eftersom alla var så bra, men det kan jag inte hålla med om. Det var inte så bra låtar. Bara tre av låtarna var något att ha. Linda Bengtzing, Nordman och Charlotte Perelli.
Bengtzing och Perelli gick till final. Det var ganska väntat, men det var bra låtar.
Charlotte vann ju hela Eurovision Song Contest med "Tusen och en natt"/"Take Me To Your Heaven" och Bengtzing kan nog klassas som en Schlagerräv. Tredje gången hon är med med en rätt svängig låt. Vars låttitel också rimmar på de tidigare titlarna. "Alla flickor utom jag", "Jag ljuger så bra" och "Hur svårt kan det va?" (fast egentligen heter den första låten bara "Alla flickor").
För ganska jättelängesedan lade någon upp ett kul klipp på YouTube, och det har Bengtzing "rasat" mot. Mer om det längre ner.

Alla låtar börjar med en kort presentation, och presentationen av den första låten var riktigt rolig. En liten parodi på när programledaren för programmet "Nattliv" kräktes i direktsändning. Det klippet med parodin har jag inte hittat på YouTube, men nu har jag lyckats ladda upp det själv. Tyvärr var det väldigt krångligt, så det är lite dåligt klippt.


Pausunderhållningen bestod som vanligt av estetisk dans. För djupt för medelsvensson. Mycket estetisk dans med mycket estetiska kläder och estetisk sminkning. Och de fyra danserna (en i varje deltävling) handlade om de fyra elementen. Så djupt. Och kulturellt.
För att citera en scen ur Galenskaparna & After Shaves "Stöpet" (som jag alldeles nyss laddat upp på YouTube) där teatergruppen "Smink & Bjällra" framför en sång: "De ser ut att ha mycket höga kulturbidrag."

Kristian Luuk pratade lite med koreografen Anna Vnuk, och hon uppmanade Kristian att dansa med henne. Resultatet var mycket imponerande. Naturligtvis inrepeterat, men mycket snyggt och Kristian Luuk spelade bra. Man fick intrycket av att det var helt improviserat.
Detta var ett av de få grejer som inte fanns på YouTube, så det har faktiskt jag laddat upp:

Mycket imponerande och rätt roligt.

Appropå YouTube så har ju Melodifestivalen haft problem med att låtarna laggts upp där. Exempelvis fick ju jag tag på Rongedahls låt till ett av mina tidigare inlägg, men SVT tar krafttag mot detta, så det klippet togs bort. I gårdagens Melodifestival sa Kristian Luuk att SVT, på grund av att låtarna hamnar på nätet så snabbt, tänker stänga ner Internet de kommande veckorna. Jobbigt läge.

Allas vår Björn Gustafsson var inte i toppform denna vecka. Hans framträdande var halvkul. Det fanns poänger, men han var inte så bra på att spela full. Jag säger inte att jag skulle gjort det bättre själv, men det var inte så himla bra. Men lite kul var det allt, så han får vara med i min blogg idag igen:


Och så det där med Bengtzing...
För herrans längesedan (juni 2006) lade någon upp ett klipp på YouTube. Detta klipp har i skrivande stund setts 132,709 gånger (och har dessutom laddats upp av flera. Mycket onödigt). Väldigt nyligen blev Linda Bengtzing mycket upprörd över detta klipp. Här är en kort intervju med henne ur "Nöjesnytt":

Alltså blev Linda upprörd över klippet, och rädd att folk skulle tro att hon var "rasist".
För det första är rasist och nazist inte samma sak och om någon ser klippet och drar slutsatsen att Linda är nazist, ja då har man inte alla indianer i kanoten.
Jag var den förste som kommenterade klippet, och jag skrev så här:
"Det har laggts upp många kopior på klippet 'Alla flickor utom Eva Braun', men på just det klippet som man kan se i det här inslaget står det faktiskt 'CAUTION - SARCASM AHEAD'.
Tanken med klippet är väl ändå att det ska föreställa att det är Eva Brauns ord i texten, inte Linda Bengtzings.
Så Linda behöver inte vara ledsen och arg.
Om man ser det här klippet och sedan tror att Linda är nazist, ja då kanske man inte har alla bestick i lådan.
Man får ju tänka lite.
"

Någon "lustigkurre" som skrev efter mig har skrivit:
"Kan man bli mer nazist än Bengtzing?"

Jag hade iallafall laggt upp klippet här, men nu har det tagits bort. Så löjligt!
Varför ska folk vara så trångsynta och bara "Oj. Någon tror att Linda är Nazist. Varför förklara att personen i fråga bara missuppfattar och har en slutledningsförmåga som är ur funktion, när man bara kan göra allt för att försöka ta bort klippet från YouTube?"
Jag orkar inte leta upp klippet igen, men det finns på nätet och ingenting försvinner egentligen. Folk har det på sina datorer, och det finns på alla möjliga sajter.

Det var allt!
Nästa vecka är det "Andra chansen" och sen är det final!

Över och ut.


Kommentarer:
Fredrik skrev:

Rasist?
http://youtube.com/watch?v=8tq0Ng5QwF0

2008-03-03 @ 22:24:34

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits