Vy från ett luftslott

Hejsan hoppsan!

Punks Jump Up har gjort en remix på popgruppen Kents låt Vy från ett luftslott. Kent tänker släppa den som singel, men gör ingen egen video till låten. Istället har de laggt upp ett klipp på YouTube där de uppmanar folk att göra egna videor och lägga upp som "Video Responses". Jag läste detta i GP och kikade genast på Kents hemsida. Eftersom jag är rätt nöjd med min kortfilm om Stockholmsresan tänkte jag att en musikvideo kan jag väl slänga ihop?

Jag började direkt att filma och trodde jag skulle bli klar med videon till kvällen, men icke.
När jag hade klippt klart det filmade materialet hade jag fått ihop film till en minut av musikvideon. Och låten är nästan fyra minuter.
Jag filmade dagen därpå och klippte hela dagen. Sedan filmade jag även igår (tredje dagen), samtidigt som jag var tvungen att packa och damsuga huset inför resan till Josies sommarstuga.

Ja, det enda jag har gjort är att klippa och filma till musikvideon. Hela tiden. På tåget upp fanns det eluttag, så jag kopplade in den externa hårddisken med material till musikvideon, och satt och redigerade på vägen. När vi var nästan framme kände jag att jag var färdig.

Jag satt och klippte klart Kentvideon på tåget till Kyrkesund.
Datorn, datormusen, filmkameran, hårddisken. Ett helt litet kontor på tåget. Och så Josie bakom datorn.

När vi kom fram till stugan lämnade vi våra väskor, och sedan gick vi ner till midsommarfirandet nere vid vattnet här i Kyrkesund. När vi var klara med det brännde jag musikvideon på en DVD-skiva och tittade på den på kvällen efter att vi hade ätit. Jag tyckte den blev bra, så jag laddade upp den på YouTube och hoppas på det bästa.

Here it is, Kent - Vy från ett luftslott (Punks Step Up Remix), Albins video


I skrivande stund har min video setts 219 gånger och har fått bra betyg. 4,5 av 5 ligger det på nu.
19 bidrag har kommit in så här långt, men det är nog bara två eller tre av dem som jag tycker är något att ha.
Inte för att vara taskig, men man märker ju skillnad i hur mycket tid folk har laggt ner, hur mycket de kan om redigering och vad de har för utrustning. Exempelvis har många skrivit i Kents forum att de gärna hade velat göra någonting men inte har någon kamera.
Någon hade laggt upp en svartvit musikvideo med klipp från någon gammal film, men enligt reglerna får man bara använda material man själv har rättigheterna till, förutom själva låten då.

Vi få se hur det går. kent ska välja ut tre bidrag och sedan får man rösta på dem. Vinnaren får lite prylar och backstage-pass. Enligt rykten kommer den vinnande videon också bli den officiella videon för låten, och visas på ZTV och MTV.

Det hade varit skitcoolt om jag vann!

Over and out!

Kommentarer:
sissel skrev:

haha! Helt plötsligt står det : Köp en resa" haha! varför??

2008-06-23 @ 14:44:16
Albin Olsson skrev:

Det är reklam på TV:n. Och så är det moln när han sjunger "molnen" (Som i nästan ALLA bidrag till tävlingen).

2008-06-23 @ 14:45:53
URL: http://albin.webblogg.se/
Christopher skrev:

Påminner om ett skivomslag: Roger Waters - Amused to Death ( SCLZZZZZZZ.jpg" rel="nofollow">http://images.amazon.com/images/P/B0000027I6.01.SCLZZZZZZZ.jpg )



Iaf, den var ganska ball. Visade lite för mycket Kent-prylar. Du skulle ju kunna ha Kent på TVn i ett sanbbt klipp annars.



PUSS

2008-06-24 @ 00:25:41

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits