Det märkligaste infallet på länge

Jisses.
Jag vaknade nyligen efter att ha sovit rätt länge. Jag har jobbat natt. Sista natten på några veckor.
Jag ringde Josie och pratade lite. Hon var i stan men kommer hem snart.

Hon hade försökt väcka mig vid tolv. Hon hade frågat varför jag hade skickat ett konstigt mail till henne. "Eeeeh... Inga kommentarer" hade jag svarat. Jag har inget minne av att hon frågat mig detta, men jag minns konstigt nog att jag har sagt "Eeeeh... Inga kommentarer". Jag var nog väldigt trött.

Vi hoppar tillbaka i tiden...

Josefin hade fått en mail från [email protected]. I mailet stod det:
Grattis, Josefin!
Du är antagen till teaterlinjen!
Uppropet sker den 27:e augusti. Vi ses!
Vid frågor, ring...
(och ett telefonnummer)

Josie tänkte att "vafan?". Hon har inte sökt till Angeredsgymnasiet. Dessutom tog hon studenten för snart två år sedan, så att börja gymnasiet igen kändes inte helt rätt.
Hon ringde telefonnumret i mailet och kom till... Mitt mobilsvar. "Hej, du har kommit till Albins mobilsvar..."
Efter detta försökte hon väcka mig ochf råga varför jag skickar konstiga mail.

Nu hoppar vi ännu lite längre bak i tiden, och passar då på att förklara ett och annat.

Angeredsgymnasiets webbadress
är riktigt krånglig. Och fånig.
http://www.angered.educ.goteborg.se/ är adressen, och det är ungefär samma adress till alla gymnasieskolor i göteborg. munkeback.educ.goteborg.se, hvitfeldt.educ.goteborg.se (Hvitfeldtska Gymnasiet), o.s.v.
Varför inte Göteborgs kommun investerar några småslantar i enklare adresser (såsom angeredsgymnasiet.se) är lite underligt tycker jag.

För rätt längesedan (några år sedan) tänkte jag att man skulle kunna köpa den adressen och dels göra något kul på den, men också ha en tydlig länk till Angeredsgymnasiets riktiga webbsajt. Och så kanske man kan ha nån länk till Albin & Arts hemida, eller nåt. Jag vet inte.

Och igår fick jag ett infall och köpte adressen angeredsgymnasiet.se. Så nu är den min. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Vi får se. Jag kan iallafall göra e-mailadresser som slutar på @angeredsgymnasiet.se. Och för att testa lite skickade jag iväg ett mail till Josie. Lite busigt.

Men faktiskt, det kan ju vara farligt om vem som helst nu kan köpa adresser med gymnasieskolors namn. Nu mailade jag Josie på skoj, men jag skulle ju enkelt kunna skicka mail till vemsomhelst och skriva att de blivit antagna, eller att de blivit avstängda. Eller har IG. Eller vadsomhelst!
Nu kan jag ju egentligen inte bevisa någonting, men jag lovar och svär att inte missbruka den makt jag plötsligt har fått. Jag är nämnligen ingen elaking.
Nu ska det inte bli någon form av uppvigling, men vem som helst kan köpa en adress (huleback.se, munkebacksgymnasiet.se och schillerska.se är t.ex. lediga) och skicka ut falska mail till elever.

Porrindustrin är kanske också intresserade? Jo, men allvarligt talat. När jag gjorde en webbsajt som projektarbete skulle jag vara tvungen att visa alla uppdateringar för rektorn (eller någon annan högt uppsatt på skolan) innan jag lade ut dem på nätet, om det fanns en länk från angeredsgymnasiets sajt till min sajt. De var tvugna att ha kontroll.
Jag tyckte det hela var idiotiskt. Jag kan göra en ändring på någon sekund, men nu var jag tvungen att vänta på att någon annan kontrollerade allt. Det kunde ju ta flera veckor i värsta fall. Det hade nog inte varit en prioriterad arbetsuppgift.

Albin med Nicaraguas flagga
En bild från sajten som var mitt projektarbete. En sajt om Angeredsgymnasiets Nicaraguaprojekt.

Jag ifrågasatte det hela, och fick faktiskt ett bra svar. De måste kunna kontrollera vad de själva länkar till. En gång hade de länkat till en sajt som senare lades ner. De som hade adressen slutade betala och adressen köptes snabbt upp av ett porrföretag. Då länkade alltså Angeredsgymnasiets sajt till en porrsajt. Porrföretagen, och andra oseriösa företag som gör reklam och liknande, snor ofta åt sig adresser som de tror kan få många besökare. Därför måste Angeredsgymnasiet ha koll.

Jaja. Nu ska jag ta itu med annat. Jag filar på ny bloggdesign. Få se hur det blir med det, och vad som händer med angeredsgymnasiet.se.


Kommentarer:
Viktoria skrev:

Jättefånigt att de inte har lätta adresser.
Fast Hvitfeldtska har numera www.skolanicentrum.nu, för det är så många som failar på stavningen...

2008-02-24 @ 03:19:14

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits