13 december 08 - Pepparkakshus

Sorry att det inte blev något blogginlägg igår.
Hade inget att skriva om.

Idag har jag varit seg som sirap. Om inte ännu segare. Jag har inte gjort någonting nästan.
Men jag släpades ut ur huset för att köpa florsocker och andra tillbehör inför dagens pepparkakshusbygge.

Väl hemma byggde jag och Josefin för fullt till de stämningsfulla tonerna av... Soundtracket till filmen Mamma Mia!. Det var svärmor Lena som valde musiken.
Jag kletade kristyr med en enastående finess, och det gick riktigt bra. När jag skulle se hur det blev med skarvarna mellan taket och väggarna, så lutade jag huvudet mot bordet för att kunna se lite snett underifrån. Då hörde jag plötsligt hur det sprakade, och när jag ryckte upp huvudet insåg jag att jag hade lutat huvudet rätt ner i ett värmeljus så att lite av mitt hår hade brunnit upp, strax över örat. Det luktade bränt hår, men det syntes inget konstigt.

Huset blev iallafall ganska fint. Det var lite för lite kristyr, så vi klädde inte in taket med smarties/linser som vi först hade tänkt. Men det är detaljerna som gör huset fint.


Översikt över vårt fina pepparkakshus.


"To the Pimpmobile!" - Den här fina bilen gjorde jag i marsipan. Hjulen är såna där Bassetts-lakritshjul.


Det blev en del galna grisar också. Här rider en tomte (överkroppen är en vanlig liten marsipantomte, och underkroppen har jag gjort själv av marsipan) på en gris (färdig marsipangris) och i fönstret sticker en annan gris ut (som jag skurit bort lite delar från).


Av den marsipan som blev över gjorde jag en bil till. Hjulen är blå smarties.


En skorstenstomte måste man ju ha. Den här fick en extra lång luva. Notera att jag placerat marsipan längsmed taknocken.

Det var det om det.
Nu ska jag sova och drömma om muppar.
Godnatt!

Kommentarer:
hemlig skrev:

tomte + gris = tidelag?

2008-12-14 @ 16:12:52

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits