Jag i tidningen, i radio och på scenen

Hej igen!

Fullt ös, medvetslös.
Det har varit mycket. Som vanligt.
Lämnade in rapporterna från laborationerna i Naturkunskapen. Det känns som att det var "det sista", alltså att det var avslutningen på min drygt halvårslånga stressperiod, men det har jag trott lite då och då med lite allt möjligt, och så kommer det något annat jag måste göra. Vi får se...

Förra veckan hade vi föreställningar. Sju stycken, om man räknar med genrepet (länken relaterar till mitt gamla genrepskämt som jag drar så ofta jag kan). "Jaktscener" av Martin Speer var det vi spelade. Det gick bra.
En av dagarna kom Stefán och hälsade på. Gustav skötte ljuset till föreställningen och jag har alltid tyckt att Gustaf och Stefán liknar varandra. Det har jag sagt till dem, och när Stefán såg Gustav tänkte han direkt att "Det där måste vara Gustav". Samma sak med Gustav. Han hade direkt förstått att Stefán var Stefán. De har aldrig setts förr, men jag har ju berättat för dem hur lika de är. Jag fick dem att prata med varandra, och de höll med om att de var lika. Jag tog så klart kort på dem.
Det har varit kul att spela pjäsen, och det kändes faktiskt skönt igår på sista förställningen. Det var en bra avslutning. Bästa föreställningen kändes det som. Den utspelar sig i Tyskland. En ganska allvarlig pjäs. Halva klassen spelade den pjäsen, och nästa vecka spelar andra halvan av klassen sin pjäs. Vem gästspelar i den, tro? Jo, det gör jag.

Igår kom jag till skolan vid halv nio, eftersom jag trodde att vi hade lektion. Jag tog tillochmed en tidigare buss för att inte komma för sent. Det var nationellt prov för ettorna, så alla lektioner var inställda fram till klockan elva. Jag hade inga andra lektioner. Bara föreställning vid ett. Jag sov en stund uppe på skåpen och så gick jag runt och snackade med olika kompisar på skolan. Tiden flöt på rätt bra. En lärare som heter Torbjörn kom gående i en korridor. Bredvid honom gick en gammal elev. Torbjörn sa att "Du har inte så värst mycket för dig nu, eller?". Och så presenterade han mig för tjejen. Hon jobbade nu på GP och ville ställa några frågor. Jag hade ju ganska mycket tid, så det gick ju bra.
Frågorna handlade om läppglans.
Hon frågade först om jag använde läppglans. Nej, svarade jag.
-Varför inte det?
-Det är inte riktigt min grej.
Hon ställde några fler frågor och sedan tackade hon för sig.

Imorse (ska jag dra mitt gamla morse-skämt nu igen?) fick jag ett SMS.
Jag såg dig i
tidningen idag! xD Du
har härliga åsikter
kan inte annat än
hålla med! Om du
ställer upp i valet
tänker jag rösta på
dig
Det var från Goblin (Albin Johansson) som jag inte hört av på länge. Jag letade upp tidningen och där var några stycken tillfrågade om läppglans. Det var bara en pytteliten artikel, men fler har sett det. Jaja...

Nästa vecka är det premiär för "Sårskorpor". Andra havan av klassen sätter upp den. Den ska jag också vara med i, och det ser jag fram emot. Pjäserna skiljer sig åt väldigt mycket. I "Jaktscener" spelade jag en halt, sur gubbe i Tyskland efter kriget.
I "Sårskorpor" spelar jag en ganska hemlighetsfull figur, men jag får improvisera en hel del. jag ska vara ganska sprallig. Pjäsen utspelar sig i nutid, ungefär.
I ett litet rum vid teatersalen står det två vagnar med klädhängare på. På den ena vagnen hänger scenkläderna som användes i "Jaktscener". Färgerna på kläderna är beige, brun och grå.
På den andra klädhängaren hänger kläderna till "Sårskorpor". Det är alla möjliga färger. Starka färger. Någon knallgul nätbrynja. Ett par knallrosa klackskor...
Nästa vecka står jag alltså på scen igen. Det ska bli kul. Imorgon är det repetitioner, trots att det är söndag.

Nästnästa vecka ska jag vara med i radio. Mia Gerdin ringde till skolan för några dagar sedan. Hon jobbar på Sveriges Radio och har hand om programmet "Boktornet". Hon ringde till teaterlärarna och frågade om det fanns någon tjej som skulle kunna läsa högt ur en bok. De föreslog Frida, och eftersom vi hade föreställningar kom Mia Gerdin och tittade på oss. På väg till föreställningen kom hon på att hon behövde en kille som läste också, och efter föreställningen ville hon prata med mig också.
Hon förklarade att i programmet läser skådespelare stycken ur aktuella böcker. Eftersom det är gymnasievecka vecka tjugo, så tänkte de ha gymnasieelever på teaterlinjen den veckan.
Jag fick ett litet häfte med ett utdrag ur boken "Maria och Artur" av Jan Arnald.
Jag skulle kontakta Mia så fort jag hade tid, och igår eftermiddag hade jag gott om tid. Jag ringde henne och hon hade också tid. Jag åkte till TV-huset (i folkmun kallad Synvillan) och när jag kom ditt satte vi oss i en studio och började spela in. Det blev rätt OK, och det kommer att sändas 15:03 (efter nyheterna) den 15:e maj i P1. Det kanske blir jättebra... Inte vet jag.

Nu måste jag sova. Skola imorgon. Trots att det är söndag.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits