30092005-03102005 - Fester och sånt...

¡Hola!

¡Madre mia! Soy muy cansado. No mucho dormir. Solo fiesta, fiesta, todos la noches. ...Un otra cosa. No sueco. ...Si, un poco, pero mas o menos solo español. Un poco dificil, pero yo aprender mucho. Gracias Nelly.

Ja, just det. Svenska. Det var ett tag sedan. Nej, skämt åsido. Klart man snackar svenska, men det blir en hel del spanska. Några förvånade kompisar och lärare har man ju, som märker att jag kan kommunicera rätt bra på spanska. Tack vare att Nelly bor här har jag lärt mig massor. Jag går alltid med ordboken i fickan, men jag använder den mer och mer sällan. Jag kan kommunicera med nicaraguanerna riktigt bra nu. Rätt coolt. Har lärt mig otroligt mycket på bara två veckor.

Nu är jag hemma.
Vilket hårdrockarliv man lever.
Uppe tidigt, lägger mig sent. Fester hela tiden. Dålig sömn. Brudar som klänger på en. Latinobrudar. I'ts the life I've chosen.
Idag är jag sjukanmäld. Jag gick upp och käkade frukost med Nelly. Hon åkte själv till Centralen där nicaraguanerna träfades klockan åtta för att åka till Styrsö. När hon åkt sov jag lite till. Jag började 10:10 idag, men när veckarklockan rinde orkade jag inte gå upp. Försökte efter någon timme. Det gick inte heller. Nu har jag sovit ett bra tag och tänker sova ännu mer. Skippar skolan idag. Jag har ju ändå 100% närvaro, så lite ledighet kan jag nog unna mig utan att någon blir arg.

Tidigare i veckan:

Fredag 30 september
Stora avskedsfesten.
Stor show på Andra stället i Angered. Jag var konferenciär tillsammans med Leonardo.
Det gick ganska bra. Jag pratade svenska och han engelska. Jag skrev härom dagen en väldans massa om denna dag, men p.g.a. problem med nätet försvann allt som jag inte hade sparat. Därför är jag lite sur och jag orkar inte skriva så mycket om det. Dessutom är utrymmet på bloggen fullt, så jag kan inte lägga upp fler bilder om jag inte betalar. Det tänker jag göra, men det fanns inga betalsätt som tilltalade mig men jag får lösa det nån gång.
Iallafall var festen lyckad och jag har bilder på datorn, samt en DVD-film som inte funkar. Jag ska be mediatomtarna göra en ny.
På festen uppträdde först elever från Angered. Först var det danstjejer (+Linda och Nelly från Nicaragua) som dansade en Nicaraguansk dans, och sedan var det Art som dansade en egenpåhittad dans (med frukthatt på huvudet. Frukterna ramlade över hela golvet), sedan ny musik och sist Malin och Lee som dansade cool streetdance.
Sedan var det CECIM (utbildningscentret i Nicaragua) som först visade folkdans, lite musik, en kort teaterpresentation om deras resa till Sverige och sedan lite mer dans.
Sist var det Kulturatom. Det var deras lokaler, "Andra stället", vi höll till i. På Kulturatom får ungdomar mellan 16 och 20 år dansa, spela musik, filma, m.m. De visade iaf två danser. Först tre breakdansare och sist "Night Kids", de som vann årets upplaga av Göteborgstalangen (kategorin dans). De är jättebra. Fyra kineser. Jag kallar dem "Sushi boys".
Sist skulle ett band spela, men de var försenade så vi slängde in extranumret med några jonglörer som ville göra reklam för någon kulturskola. När de var kalra hade bandet fortfarande inte kommit, så Antonio (musiklärare från Nicaragua) fick sjunga "Nicaragua Nicaragüita". När han hade sjungit sa vi att folk kunde få gå och äta (vi sålde mat för 25 kronor. Pengarna gick till CECIM) och senare kom bandet och då minglade och dansade folk. Jag med. Inte för att jag kan några danser, men jag improviserade.
En kille som inte kan ha varit mer än en halvmeter lång dansade runt på dansgolvet och körde lite breakdance. Riktigt bra för en kille i den åldern. Väldigt imponerande.

En väldigt härlig och mysig kväll!

Lördag 1 oktober
Uruguayansk eller uruguansk fest. Jag vet inte vad det heter. Iallafall var det fest av och med folk från  Uruguay. I Hammarkullen var det. Det var trevligt. Alla kunde spanska. Jag hade ingen aning om att det fanns så många latinos i Göteborg. Visserligen borde jag ha anat att det fanns en del i Hammarkullen.

På festen träffade jag en kille som hette Juvert eller nått (är inte det minsta säker på stavningen). Han gick tvåan i gymnasiet och är född i Nicaragua. Maria, som jag nog nämnt innan, var hans faster. Den lilla killen som dansade på festen dagen innan var hans kusin. Juvert var jättetrevlig. Hiphopkille med säckiga byxor, stor hood-tröja och keps. Han var jättetrevlig. Visnackade mycket och jag tror han blev lite imponerad av min spanska. På kvällen åkte vi hem vid elva, halv tolv kanske. Det kändes inte alls farligt att vara i Hammarkullen så sent. Det var hur lugnt som helst.

Söndag 2 oktober
Opera. Ingen höjdare.
Vi hade varit på Göteborgsoperan några dagar tidigare på studiebesök, men nu skulle vi se en föreställning. "K. Beskrivning av en kamp" hette den. Jag viste inget om den, bara att Kafka hade skrivit den.
När den började visade det sig att den var helt och hållet på tyska. Längst upp på scenen satt en skärm som visade svensk text, så man fattade ungefär vad det handlade om.
Detta var så klart irriterande och förutom detta var det riktigt riktigt tråkigt. Det var många som somnade. Inte bara vi, även andra besökare.

Nicaraguanerna tyckte inte det var någon höjdare. Alltså inte så bra. Högt upp satt vi däremot. Tredje balkong. Högst upp. Billigast. Det hade nog inte hjälpt om vi hade suttit där nere. Det endda som var bra var scenografin. Den var rätt häftig. Den hade nog inte sett lika cool ut om man satt nere på parkett.

Nu ska jag sova.
Godnatt!

Om ni inte har förstått det, så vill jag påminna om att detta, precis som alla andra blogginlägg, går att kommentera!

Kommentarer:
Han med ryggen skrev:

Hej!

Går in i stort sätt var dag för att läsa på din (oftast) mycket roliga och intressanta blogg...

Snälla Albin, skriv mer!!! Helst vareviga dag!!!

Tack på förhand!

Mvh / Han med ryggen

2005-10-07 @ 17:19:52
Albin Olsson skrev:

Hej, du med ryggen!

JAg vill gärna skriva så ofta som möjligt, men nu har jag ju haft nicaraguaner här och då har det blivit väldigt ont om tid.

Dessutom har jag många bilder som jag skulle vilja ha med i bloggen, men utrymmet är slut, så jag får inte lägga upp fler bilder om jag inte betalar.

2005-10-08 @ 15:02:23
Krishna skrev:

asså
SNACKA INTE SKIT OM KAFKA. Kafka är det bästa som den litterära världen. nu kasnke det iofs va så att det var deras tolkning som va dålig. hursomhelst så är Kafka hur grym författare som helst

2005-10-12 @ 21:32:53
Erik Helin skrev:

Hola Albin,

¿Cómo estás? Soy de Mora, Dalarna originalmente pero ahora vivo en Pittsburgh, USA. Vi tus comentarios sobre uruguayos en Gotemburgo y eso me interesa. Vi kan ta det på svenska också... Jag är gift men en tjej från Uruguay och vi kommer nog att flytta till Göteborg inom ett år eller så och är intresserade av att träffa och komma i kontakt med människor från Uruguay. Min fru Silvia håller på att studera ett samhälle utanför New York och speciellt folk från hennes hemland Uruguay. Hur som helst, hon skulle vilja göra en liknande studie med tonåringar och deras familjer i Göteborg. Nu vet jag inte hur många kontakter du har men jag ville kolla med dig i alla fall eftersom det verkar som du har ett hyffsat stort kontaktnätverk med latinos.
Bueno amigo, nos hablmos pronto!

Erik

2005-11-29 @ 20:07:39
Erik Helin skrev:

Min epost adress är [email protected] förresten!

2005-11-29 @ 20:08:38
Christian Stén skrev:

Vilken gött blog den mest undrhållande och omväxlande jag läst på senare tid.

2006-10-26 @ 15:37:53

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits