Ungdomens Fredspris 2005

(NU ÄR DETTA INLÄGG UPPDATERAT MED MER INFO OCH NYA BILDER!)

Jahapp...

Nicaraguaprojektet var nominerat till Ungdomens fredspris 2005. Priset delas ut av GO-regionen och går till en skola eller ett projekt som har gjort något bra som handlar om fred, kulturer, minskande av fördomar och sånna saker.

Katarina, som är projektledare för Angeredsgymnasiets nicaraguaprojekt, blev tipsad om att ansöka, och vi var en av de tre gymnasier från Oslo och Göteborg som var nominerade. Därför var vi idag på prisutdelning i Stenhammarsalen inne i Göteborgs Konserthus. Det var i Stenhammarsalen som Galenskaparna och After Shave började sin gemensamma karriär, och jag har själv skrivit lite om Stenhammarsalen på "Wikipedia".
Vi hade blivit ombedda att förbereda en presentation om vårt projekt på fem minuter. Talet skulle vi hålla om vi vann. Eftersom jag och Alexandra har varit iväg på en massa jippon, senast i Stockholm tyckte några att vi inte skulle behöva hålla talet utan bara följa med som en av de fyra andra representanterna som bara skulle se på och sedan äta gratismat.
På mötet där alla sex representanter skulle samlas och prata om talet dök bara Alexandra och jag upp, så det blev vi som fick hålla talet iallafall. Vi skrev ner det viktigaste och i morse åkte jag hem till Alexandra och planerade mer av talet och sedan tog vi bussen till Konserthuset.
Alexandra hade en svart klänning och jag hade frack. Det är kul med frack. Alla hade blivit ombedda att ha på sig långklänning och finkläder. Det var inte jätteviktigt att vara supervälklädd, men alla hade klänning eller finbyxor och några hade kavaj. Jag fick mycket beröm för min fina frack. En tjej jag känner stack ut lite när hon kom i jeans och en vit tröja som nog var stickad. Jag tänker dock inte nämna några namn. Inte hennes iallafall.

Väl där började programmet med lite musik av en orkester med norska och svenska ungdomar. Efter det delades priset i den individuella kategorin ut. Där vann två elever från Guldhedsskolan för en bok de hade skrivit om en hemlös kvinna. De vann en check på 5.000 kronor.

Efter det var det kategorin för grundskolor där Årevoll skole i Oslo vann 25.000 svenska kronor för att de hade gjort en film om hur man motverkar mobbing.

För att göra väntan längre hade de lagt in ett musiknummer mellan grundskolepriset och gymnasiepriset. En grupp ungdomar (med något roligt namn jag inte minns) från Norge spelade nån rockig låt. Efter det var det det sista priset.
Mister Lars Olov Lernberg, skolchef på utbildningsförvaltningen i Göteborg var konferenciär och han sa att det hade varit knepigt att välja och att de hade löst det på ett speciellt sätt. "Priset går först till Elevebakken vidaregående skole" (vidaregående skole är Norges motsvarighet till gymnasium). De vann 20.000 svenska kronor för en film om konflikthantering.
Alexandra var rätt sur efterom hon hade lagt ner jättemycket tid på talet och varit jättenervös helt i onödan. Jag kände på mig att vi också skulle vinna, så jag tog det lugnt.
Efter ett tag sa Lars Olov Lernberg att "Ja, men det fanns ju fler kriterier för det här priset, och en skola som uppfyller några andra kriterier för priset är Angeredsgymnasiet."
Yes!

Alexandra och jag reste oss och gick mot scenen. Vi gick i en snygg armkrok och jag vinkade kungligt (Jag höll handen som på bilden, och vred den fram och tillbaka).
Jag vinkar kungligt, och Alexandra ser glad ut
Jag hittade nyss den här bilden på nätet.

Jag och Alex gick upp
på scenen och tog emot checken på 20.000 kronor och tog i hand med de tre i juryn (bl.a. Lars Olov). Vi presenterade projektet och det gick jättebra.
Vi tackar för det fina priset
Jag gräver i fickan efter fusklappen

Efteråt satte vi oss, orkestern spelade lite och sedan fick alla gå och äta. Många kom fram och gratulerade. En reporter från Internettidningen "Vårt Göteborg" kom fram och intervjuade oss och någon fotograf tog kort.

Weei, vad glada vi ser ut!
Det här kortet valde han att lägga ut på "Vårt Göteborg". Peter Svensson hette fotografen.

Hittade lite bilder och info på Skolutvecklingsenhetens hemsida. Där stod lite mer.

En kompis som heter Sofia hälsade på mig. Hon går på Munkebäcksgymnasiet, men gick på Vallhamraskolan i Emils klass och vi har umgåts lite grann. Vi stod där och pratade minnen, både roliga och ganska trista. Hon gratulerade oss till vinsten, trots att vi hade snuvat Munkebäcksgymnasiet på den.

Sedan åt vi buffé med laxpaté, nått slags grillspett, kassler, potatisgratäng och en massa andra saker.
Efter det var det kom serveringspersonalen in med nya talrikar och sen kom de in på ett tåg med var sin stor skål med marängsviss med banan. Och isfacklor på! Precis som en nobelmiddag!

Det var en trevlig kväll.

Kommentarer:
Hemlig beundrare... skrev:

Du är otroligt stilig i frack!!!

2005-12-09 @ 01:32:26
Albin Olsson skrev:

Tackar, tackar!

Det är säkert du också! Vem du nu är...

2005-12-09 @ 07:39:31
Daniel & Jessie skrev:

Jäklar vad du ligger i och engagerar dig!
Verkligen imponerande grabben...

Du kommer bli något stort en dag, precis som din storebror *ironi*

Sköt om dig och lycka till i fortsättningen med dina "projekt" och framtidsplaner!

Kram / Daniel & Jessie

2005-12-09 @ 20:18:17
nina skrev:

grattis mannen! :D

2005-12-10 @ 14:20:42

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits