Skivpriserna som gör mig arg (och några få som gör mig glad)

Hej igen!

Jag skrev ju en bloggpost innan om vad som hänt under veckan, och så kom jag in på ett litet sidospår i slutet, där jag nämnde Åhléns och skivpriser.
Mina vänner Goblin och Krishna:

...kommenterade det hela med att påstå att de blir jätteglada av att betala överpris på CD-skivor. Ja, ungefär så skrev de. Kanske inte riktigt, men något åt det hållet.
Jag har länge klurat på det där med skivpriser, och nyss kom jag på att jag skulle skriva en bloggpost om fenomenet skivpriser.

Skivpriser som gör mig glad:
Begagnade skivor. T.ex. brukar jag köpa singlar för 5 kronor styck i skivbutiken i Arvika. Dessutom köpte jag Dub Swedens album för 99 kronor! Inte begagnat! Billigt och bra. Tydligen hade skivbutiken i Arvika en liten deal med Dub Swedens skivbolag, så att de kunde sälja skivan så billigt. Billiga skivor är bra!

På den gamla goda tiden kostade skivor 139 kronor på Bengans, men det känns som en evighet sedan.

Skivpriser som gör mig arg:
Idag kan en skiva kosta 189 kronor. Det är inte ovanligt. Skivbolagen påstår att de måste höja priserna för att de förlorar på att folk laddar ner. De flesta jag har pratat med håller med om att en sänkning (han såg sliskig ut) istället vore ett bättre alternativ.
Jag minns samhällslektionerna i ettan. Då fick vi bland annat lära oss om tillgång, efterfrågan och pris. T.ex. att om man säljer en vara och den säljer dåligt... Då ska man sänka priset. Då säljer man bättre och tjänar mer. Vår lärare, Janneponken, gjorde en liknande bild på tavlan:
Marknadskrafter
Det är rätt underligt att skivbolagsnissarna inte begriper att vill folk inte köpa dyra skivor, så SÄNKER man priset istället. Det är korkat att tänka att "Ja, men höjer i priset får vi in pengar från de idioter som fortfarande köper skivor". Visserligen finns det talanglösa hiphoppare som har egna skivbolag. Jag passar på att namedroppa några av de mest kända, talanglösa hiphopparna: Nelly, 50 Cent, Jay-Z. Av dessa tre muppar har iallafall Jay-Z eget skivbolag. Dessa muppar har mest sprungit runt och knivhuggit varandra istället för att vara på lektionerna och lära sig hur man sköter ett företag (t.ex. skivbolag) eller att man ska sänka priserna om försäljningen av skivor minskar. Tyvärr verkar det om att det inte gör något eftersom hip-hopare tjänar pengar i USA och kan fortsätta sälja dyra skivor och skita i prissättningen och lägga ner mer tid åt gängbråk. Jaja. Jag hatar deras musik, så jag köper inte deras skivor även om de hade kostat 50 cent. Jag laddar inte ens ner skiten. Det finns ju bra hiphop, t.ex. Timbuktu och Las Palmas.
Men det är konstigt att välutbildade feta skivbolagsdirektörer, som går omkring i kostym istället för keps och för stora byxor, inte bryr sig om vad samhällslärare, ekonomer och konsumenter säger, och faktiskt sänker priserna.

Nu framstår jag kanske som rasist eller nått, men jag hatar de där killarnas musik. Med de "där killarna" menar jag de ovan nämnda hip-hoparna. Och så hatar jag dyra skivor och skivbolagens idioti.

Klart slut!

Kommentarer:
Goblin skrev:

Nu låter du som en ganska smartkille som säger att du skulle köpa skivorna ifall dom blev billigare, men alla är inte så smarta. Det var faktiskt så att skivorna va rätt så billiga förut men endå så började folk ladda ner som galningar. Jag tror även om skivbolagen skulle sänka priserna så skulle fortfarande en hel del människor fortsätta ladda ner musik.

Nu är det inte så att jag gillar prishöjningarna som skivbolagen håller på med, visst suger det bananballe men om dom skulle sänka priserna så skulle nog dom flesta skivbolagen förlora stort på det.

2005-08-29 @ 16:02:45
Albin Olsson skrev:

Dvar till Goblin:
Men jag förklarade ju precis att de skulle tjäna på en prissänkning! Det tror både jag och många andra jag pratat med, t.ex. en kille som jobbar i skivbutik!

2005-08-29 @ 16:56:19
Krishna skrev:

hm. hade för nmig att du inte ville ha en ändlös diskussion i din blogg om skivpriser?
förresten tycker jag det är mycket omoget och rent ut sagt löjligt att påstå att vi gillar prisökningen då iaf jag adlrig sagt något sådant. förresten är det olagligt att lägga upp bilder på andra personer utan deras tillstånd. det du!

2005-08-29 @ 20:32:39
Christian Cederfjärd skrev:

Att kalla Jay-Z för talanglös måste vara det minst genomtänkta jag hört eller sett på länge... Och btw, har du aldrig sett bilder på honom i kostym? ;)

Men håller med om att Timbuktu är bra.

2006-11-07 @ 19:34:12
URL: http://www.cederfjard.com

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits