Årskrönika 2011

Jag tänkte att jag skulle skriva en årskrönika. Jag tänkte att jag skulle "fortsätta på min lilla tradition att alltid skriva en årskrönika". Nu har jag kollat igenom min blogg, som jag haft sedan 2005, och inser att jag bara skrivit en årskrönika en enda gång tidigare, år 2007. Alltså är det inte alls någon tradition. Men nu kommer iallafall en årskrönika för 2011.

Jag har hört många säga att 2011 har varit ett jävla skitår. Men så illa vet jag inte om det har varit. Det har varit händelserikt år för mig. Jag har valt ut några höjdpunkter, och jag kommer säkert att glömma bort något viktigt. Men vi tar det från början.

Januari
Den 6:e januari åker jag ambulans till Sahlgrenska sjukhuset. Halva munnen hade domnat, jag hade haft svårt att prata på morgonen, och i ambulansen till sjukhuset får jag en outhärdlig huvudvärk. Sjukvårdspersonalen misstänkte någon form av hjärntumör. Efter ungefär sex timmar får jag veta att det är ett migränanfall. Jag inser att det måste vara orsakat av att jag hade jobbat alldeles för mycket innan jul, i mellandagarna, och sedan i början av året. En viktig lärdom. (Läs blogginlägget här)

Den 20:e januari var det säsongspremiär av För alla åldrar. Säsong två. En helt ny, fräsch säsong. Denna gången utspelar det sig på Saloon För alla åldrar. Det var riktigt kul, det första avsnittet var kanske inte det bästa, men förutom att jag spelar Lilltjejen dyker jag upp i två olika "mänskliga" roller, och min egen pappa dyker upp hos "Åldersgränsarn" Rydberg. (Se några avsnitt här)

Februari
Min kära 94-åriga mormor hamnade på sjukhus. Jag hälsade på henne på sjukhuset, och hon verkade må bra. Några dagar senare dog hon, men hon slapp lida, och hon hann säga farväl till sin familj.

Bara några dagar senare dog min morbror efter en tids sjukdom. Det var en märklig vecka.


En bild på min fina mormor i sitt kök.

Mars
Under en vecka i mars får jag äran att blogga för Partille Tidning. De har tidigare skrivit om mig och mitt jobb med För alla åldrar, och nu ville de att jag skulle blogga för dem. Det var en rolig upplevelse, men lite krångel med konstiga rubriker och inlägg som inte publicerades som de skulle. Dessutom var jag på skidresa mittuppe i alltihopa, men lyckades ändå maila iväg ett blogginlägg om dagen. (Blogginläggen finns samlade här) Det första inlägget publicerades i tidningen och ordet "kuk" råkade slinka med på ett hörn.

April
I april fick jag äran att ha på mig en Bamsedräkt på jobbet också. Dräkten var dock trasig, så jag fick ägna rätt mycket tid åt att laga den. (Läs här) Sedan det blogginlägget har jag fått massor med bloggkommentarer från folk som frågar mig var man kan köpa eller hyra en mumin- eller bamsedräkt, och jag får förklara gång på gång att jag inte vet, men att jag är ganska säker på att de bara hyrs ut till bokhandlar eller andra företag som har med Mumin eller Bamse att göra.

Maj
Min vän Lisette bad mig hjälpa till med att göra en musikvideo. Det var mycket planering, sedan gick allt åt helvete och vi trodde att det inte skulle bli någonting. All tid jag lagt ner, och Lisettes stora examensarbete var förstört. Men sedan började vi om från början och fotade i min lägenhet. Det var stressigt, men ändå rätt kul, och efter ungefär tre veckor hade vi en färdig, asgrym musikvideo:



Under produktionen hamnade jag i ett underbart, kreativt "flow" som varade i några veckor. Det var riktigt härligt.

Juni
Jag är väldigt försiktig med mina prylar, och har aldrig slarvat bort eller tappat nycklar, plånbok eller telefon, men under midsommarhelgen lyckades jag tappa min kära mobiltelefon i havet. Jag satt på en brygga och telefonen ramlade ur badbyxfickan. Den låg i ca en kvart på tre meters djup i saltvatten. Jag fick upp den till slut, men jag har inte lyckats få liv i den igen. (Läs blogginlägget här)

Jag ringde försäkringsbolaget, och fick inte ut mycket pengar alls.


Nyfiskad mobiltelefon.

Det enda trevliga med denna händselse var att jag beslutade mig för att köpa en ny telefon. En HTC Sensation, och den är helt underbar!

Tidigare på året fick jag veta att min kära vän Viktoria (som jag lärde känna efter att jag anställt henne som funktionär till Arvikafestivalen för några år sedan) nu blivit huvudansvarig för hela Arvikafestivalen! Riktigt, otrolig häftigt, men tyvärr meddelade festivalledningen i juni att Arvikafestivalen gått i konkurs. Otroligt sorgligt för oss som jobbat på festivalen i många år, och självklart jättetrist för Viktoria.

Just nu kan jag inte komma på någon speciell händelse från juli.

Augusti
Augusti började med att jag införskaffade en axelremsväska. Den är riktigt fin, men en aning ego.


Sedan var jag inblandad i Josies möhippa. Hennes kompisar gav mig instruktioner och jag lurade henne att vi skulle iväg på någonting, hon och jag. Istället fick hon en rad uppdrag, som slutade med en mysig helg i en kompis sommarstuga. (Läs blogginlägget här) Under tiden passade jag på att fixa lite hemma. Jag köpte ett nytt soffbord och fler hyllor till TV-bänken. Det kan man läsa om i Josies blogg.

Augusti avslutades med att jag vägde in mig på Wii Fit för första gången på över ett år, och till min förvåning hade jag gått ner 7,9 kilo! Helt oväntat! (Läs blogginlägget här)

September
I september skaffade jag en jobbcoach i Stockholm. Det var lärorikt, men dyrt eftersom jag betalade resorna själv.

Det blåste som fasen och jag lyckades få tvättstugenyckeln att blåsa bort. Det var ett litet äventyr (Läs blogginlägget här).

Jag fick veta att en grupp Nicaraguaner var på besök på Angeredsgymnasiet. Det händer ungefär en gång om året, men i år var dansläraren Linda med. Hon var även med i Sverige år 2006 när jag var med i utbytesprojektet, så nu när hon var tillbaka i Sverige besökte jag Angeredsgymnasiet och Schillerska för att träffa Linda och de andra nicaraguanerna. (Läs blogginlägget här).

Sen var det dags för min svensexa. Jag fick bara veta att jag skulle möta "boysen" (ett gäng kompisar som har hängt ihop sedan högstadiet) utanför Golden days. Där fick jag en drink, och sedan gick vi iväg och spelade bowling, åt på restaurang, och till sist hamnade vi hemma hos Arash där vi spelade klassiska Nintendo 64-spel, precis som förr, och dessutom hade alla var sin dator med sig, plus en till mig, så vi körde CS-lan. Det har vi nog aldrig gjort innan. Nördigt, men väldigt roligt. Det var en riktigt rolig kväll! (Läs blogginlägget här)

Oktober
Den första oktober hade jag och Josie varit ett par i fyra år. Vi firade detta med att gifta oss. Det var en spännande dag, och jag har fortfarande inte fattat att jag är en gift man. Men det är jag, och Josefin Larsson är nu min fru. (Läs blogginlägget "inför mitt bröllop" här)


Jag och min fru utanför rådhuset. Detta var strax innan vi gifte oss.

Dagen efter bröllopet åkte vi på bröllopsresa till Venedig. Det var jättemysigt och romantiskt.

När vi kommit hem från Venedig hade vi en liten enkel bröllopsfest hemma i lägenheten, en vecka efter bröllopet. Det var en liten fest med några kompisar, men det var riktigt kul. Sista helgen i oktober hade vi ännu en bröllopsfest för närmsta släkten. Vi sa att vi inte ville ha några presenter, men kom ändå hem med fyra kassar fulla med skålar och ljusstakar.

November
I oktober och november skaffade jag både en NAS (nätverkhårddisk) och några Sonos-enheter, så att jag nu har ett fint ljudsystem hemma. Jag kan lyssna på musik som ligger på NAS:en, webbradio eller Spotify-musik. Jag kan spela upp musiken i vardagsrummet, köket eller kontoret, eller i två eller alla rum samtidigt. Eller olika musik i olika rum. Jag styr musiken från någon av datorerna, eller från Josies eller min mobiltelefon. Mycket enkelt, smidigt och härligt.

December
Jag har varit rätt dålig på att blogga i år, men i december bestämde jag mig för att blogga varje dag fram till jul. Det gick nästan. För tredje året i rad jobbade jag jättejättejättemycket i december, men 2011 försökte jag att ta det lugnt och inte stressa och jobba för mycket. Det gick ganska bra.

Kanal 5 visade en norsk julkalender som på svenska heter "Expedition: Julklapp" och på norska "Nissene over skog og hei". Den följde jag och Josie flitigt, och de flesta avsnitt hade vi ingen möjlighet att se på ordinarie sändningstid, men det fanns många flitiga personer som laddade upp avsnitten på The Pirate Bay, så vi har lyckats se allihopa.
TV-serien är en slags uppföljare till dokusåpakomedin "Tomtar på loftet" (Nissene på låven) som gjordes för tio år sedan. Bra grejer.


På torget, utanför butiken, kunde barn (och jag) få bli fotograferade med tomten.

På Luciadagen var det luciamorgon på jobet, och trots att jag var ledig gick jag till jobbet väldigt tidigt för att mysa med kollegorna och också pröva mit julquiz på dem. Tanken var att jag skulle göra en YouTube-version av quizet, men det har inte blivit av.

En jobbdag smet jag iväg och köpte mistel som jag satte upp på olika ställen i butiken. Det var uppskattat av nästan alla.

I december dog Josies morfar efter en lång tids sjukdom, och i slutet av december var det begravning. Det var fint, men så klart jättesorgligt. Det har blivit väldigt många begravningar för min del den senaste tiden.

På julaftons morgon fick jag ett par vantar med inbyggda lysdioder som kan blinka på lite olika sätt. Det var den coolaste julklappen på länge! Tack, Josie! Josie fick ett stort smyckesskrin med massor av små lådor och fack, och Josie blev jätteglad och hoppade upp och ner av glädje.


De supercoola vantarna.

Slutord
Ja, det var ett händelserikt år. Tanken med bröllopet var att det skulle vara litet, enkelt, och fint. Tyvärr blev det inte alls enkelt. Alla ville anpassa sina scheman för att kunna komma på bröllopet, men så var det någon som tyckte att det var vi som skulle anpassa oss, och så började problemen dra igång.

I början av året blev jag misshandlad av en nära vän. Jag trodde att vi var vänner, och hade bortsett från att han slagit mig för några år sedan, men nu när det hände igen fick det vara nog. Jag sade upp kontakten med honom, men vissa förstod inte alls varför jag inte bjöd honom på mitt bröllop, och ville därför inte komma heller. Det var mycket drama och problem, men det blev ett fint bröllop till slut iallafall, och till slut kändes det nog ändå som att bröllopet handlade om oss.

Hestboken höll jag på att glömma!
Jag skulle skriva några rader text för att testa lite med PDF-filer. Istället för att använda lorem ipsum skapade jag en fil som hette "Hestboken", och skrev några korta rader under rubriken "Kapitel 1 - Hesten föds". Jag publicerade de märkliga raderna på Facebook och blev uppmanad att skriva klart Hestboken. Jag har hittills hunnit skrivit tretton kapitel, och på hestboken.hejs.se finns alltid den senast uppdaterade versionen, så att man kan läsa den, även om den inte är färdig än.

Jag har aldrig gillat idén med nyårslöften, men jag har iallafall några små tankar om 2012. Efter allt jobbande i december ska jag försöka organisera mitt liv lite. Söka skådespelarjobb mer aktivt och umgås mer med vänner och bekanta. Jag tror att 2012 blir ett bra år. Men vad vet jag?

Over and out!

Kommentarer:
lemurtjur skrev:

måste säga att det var en sjukt bra video!

2012-05-20 @ 03:24:25
URL: http://lemurtjur.wordpress.com

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits