Albin hamnar i Malmö för att fota Eurovision Song Contest

Nu ska jag strax gå och lägga mig. Jag sitter här i en soffa hos min fine vän Daniel, och på golvet ligger madrassen jag ska sova på den här veckan.

Jag har åkt till Malmö för att fotografera på Eurovision Song Contest. Jag har fått pressackreditering och ska fota för Wikimedia Commons, och på mitt passerkort står det att jag fotar för Wikimedia Sverige. Kameran har jag fått låna ur deras teknikpool, och jag tror att det kommer gå bra. Jag har varit lite nervös eftersom jag är väldigt ovan vid systemkameror. Jag har fått en riktigt häftig chans att ta riktigt bra bilder för en väldigt bra sak (Wikimedia Commons) och det känns trist om man sumpar den chansen genom att ta usla bilder för att man inte kan kameran.

Eftersom bilderna kommer hamna på Commons måste de ha en fri licens. Jag tänkte ladda upp dem under en Creative Commons-licens vilket innebär att vem som helst får använda bilderna helt gratis, med enda kravet att de måste ange fotografen (mig) och licensen. Tidigare har det bara funnits väldigt få bilder från ESC bland Wikimedia Commons över sexton miljoner bilder, men tack vare Wikimedia Sveriges teknikpool och flitiga frivilliga (som jag) så har det dykt upp riktigt bra bilder från olika evenemang och händelser.

Bilderna kommer ju också användas i artiklar Wikipedia, och just Eurovision Song Contest ses av över 120 miljoner människor över hela världen, och det finns artiklar om varenda artist på väldigt många av Wikipedias över 250 språkversioner, och det känns jättehäftigt att kunna bidra med bilder som kommer användas på många av dessa, och så klart även i andra sammanhang också.
 
På tisdag är det semifinal ett, på tosdag är det semifinal två, och på lördag är den stora finalen. Däremellan är det repetitioner och andra aktiviteter som jag ska gå på, så det blir en händelserik vecka för mig.

Kram på er!


Kommentarer:
Per A.J. Andersson skrev:

Du lyckades fint, Albin! Så många bra bilder. Och de små filmerna har blivit väldigt användbara – och använda. Hoppas du tyckte det var kul. Allt gott. /Per

2013-05-23 @ 15:22:29
URL: http://www.nyahl.net/me.html

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits