Jag förgiftade inte Tommy

Kvack!

Den här dagen har varit konstig.
Och den är inte slut ännu.

Jag har haft två slappa veckor. Vaknat sent, åkt till teatern, spelat, åkt hem.
Några av de andra skådisarna ska hålla på med ett berättarprojekt i några veckor när de inte spelar En måste ju leva. Då var meningen att jag skulle hjälpa till på kontoret vissa dagar. Idag blev det andra bud.

På torsdagar är jag på Meeths inne i stan. Jag är med i en teatergrupp där. Vi heter L.I.M. - Den fria teatergruppen Lås In Mig. Vi brukar göra diverse teaterövningar, men igår hade någon plockat fram ett manus. Vi vill sätta upp något. Det var tre killroller i manuset, och vi är tre killar i gruppen. Tre tjejroller och fem tjejer i gruppen. Vi läste manuset och jag sade att jag var aningen skeptisk till manuset, men ville vara med om jag hinner med jobbet på teatern.

Vi spelar En måste ju leva och när inte vi spelar ska treorna på Angeredsgymnasiet spela en föreställning som heter Yvonne, prinsessa av Burgund.

Johan ringde mig vid 13-tiden. Han ringde från teatern och förvarnade om att treornas regissör skulle ringa mig under dagen och fråga om jag ville spela huvudrollen i deras pjäs. (Det var inte riktigt huvudrollen, men han sa det). Han som skulle spela prinsen har blivit sjuk. Jag trode inte riktigt att det var sant, och för en sekund funderade jag på om det var första april, men insåg att första april sällan inträffar i februari.

Jag tänkte ringa Lisa G på kontoret, men hon ringde mig. Det var något om min lön, men att jag skulle vara med i treornas slutproduktion visste hon inte. Detta skulle då innebära att jag inte skulle jobba på kontoret. Vi pratade lite och sen skulle jag ringa till regissören vid tre då de slutade repa för dagen. Och veckan.

Vid tvåtiden ringde Sofie. Regissören alltså. Hon berättade att han som ska spela prinsen hade åkt på en väldans massa konstigt, bland annat vinterkräksjuka och öroninflamation. Nu har han fått talförbud i två veckor, vilket äventyrar premiären. De kan inte repa utan honom, och han kan inte vara med och repa. Han kan inte prata iallafall.

Iza
Är prinsen krasslig?

Cyril
Förkylning?

Cyprian
Migrän?

(Repliker ur "Yvonne, prinsessa av Burgund")


Antingen skulle de få skjuta fram premiären - men nästan alla föreställningar är slutsålda - eller så fick de ta in någon annan. Någon hade sagt att jag var duktig och kunde lära mig text snabbt (vilket jag inte vet om jag kan).

Eleverna hade tillfrågats och alla tyckte att det var en bra idé att fråga mig. Jag sade ja, trots att jag var i chock. En kontrollerad chock. Jag har aldrig riktigt vetat vad de där eleverna egentligen tycker om mig. De är ju chyssta och jag är schysst mot dem, men jag har funderat på om det funnits något allvarligt i skämten om att de är trötta på mig och att jag borde ha lämnat Angeredsgymnasiet efter studenten. Tydligen gillar de mig och ser det som att jag kommer rädda föreställningen.

Premiären är om 2½ vecka
så det kommer bli mycket jobb. Jag får nog tacka nej till teatergruppen L.I.M.:s pjäs.

Treorna skulle sluta repa vid tre, men jag sa att jag kommer över för att hämta ett manus.
Jag slängde på mig kläderna, borstade tänderna (det här skulle också vara en slapp dag) och så åkte jag till Angered.
Jag kom fram ca tio i tre. Jag låste upp dörren till teatern och smög in... På scenen stod två elever och repade, och på läktarna satt de andra eleverna. När jag kom smygande vände sig en av eleverna om och sa "Där är han ju!" och så började hon klappa med händerna. De på scenen avbröt sitt repande. Alla vände sig mot mig och började applådera.
Det låter löjligt. Som en dålig Hollywood-film, men det är sant. De började applådera för att jag kom. Alla såg glada ut och gjorde tummen upp. Jag kände mig hedrad och behövd. Jag hade deras stöd. Gustav klev av scenen och gick upp till mig och gav mig en kram. Han är en god vän, och ska spela min pappa.

Efter lite prat fortsatte repetitionen några minuter. Sen gick eleverna hem och jag pratade med regissören och Lisa G. Jag fick ett schema och ett manus. Chocken hade inte släppt.
Jag insåg senare att jag nog är huvudmistänkt om det skulle visa sig att han som skulle spela prinsen var förgiftad. Han ska spela en stor roll, blir sjuk och jag "råkar" finnas till hands för att hoppa in.
Men jag är oskyldig.


 Jaha... Så fick jag alltså en roll i ännu en föreställning på Angereds Teater. Tills vidare iallafall.
Det känns konstigt. Men bra. Det kommer bli intensivt. Vissa dagar kommer jag nog spela två olika föreställningar samma dag. I helgen ska jag tokplugga manuset, samtidigt som mina systersöner kommer hit.
Hur ska detta gå?


Iza
Vad sysslar prinsen med här i ensamheten?

Prinsen
Jag spelar min roll som var och en spelar sin.

(Repliker ur "Yvonne, prinsessa av Burgund")

Albins blog has been pimped!

Vad är det som händer? undrar kanske du.
Det finns ingen anledning att vara orolig.
Jag har bara pimpat bloggen lite.
Ny bakgrund, nya färger, men samma innehåll.
Eller, inte helt och hållet samma. Det kommer ju nya inlägg då och då, så klart.


Den nya bloggdesignen.

Hoppas ni gillar det.

Over and out!


Skogen kallar (samtal från Arvika)

Jag har tänkt en hel del på Arvikafestivalen den senaste tiden, trots att det är längesedan den var och det nästan är lika länge kvar till nästa omgång.
Jag har ju jobbat där de senaste två åren och i somras fick jag vissa hintar om att jag kanske skulle få komma upp i hierarkin till nästa sommar (2007). Jag och Maurits har varit kollegor båda åren och det känns som att vi är riktiga veteraner. Vi har snackat en del om att det ska vara han och jag som basar över entrén.
De bästa funktionärerna ever. Ett riktigt radarpar. Nästan som Batman och Robin, men mer Batman 1 och Batman 2, eftersom Robin bara är en liten sidekick. Och gay.

Iallafall chattade jag med Agnes, som var vår nyckelfunktionär (vår chef, sort of) förra året och hon sa att det har snackats om mig i ledningen. Men bara snälla saker.

Idag ringde Jonas Nyberg från Arvikafestivalen. Han hade läst min blogg och frågade om de fick publicera delar av den på Arvikafestivalens hemsida. Jag blev väldans smickrad och sa att de fick de minsann göra.
När han frågade vad jag gjorde sa jag att jag praktiserar på en teater, men det visste han redan. han läser ju min blogg.
Sen sa han att Agnes skulle ringa mig inom en snar framtid. När jag frågade hurpass snar denna framtid var sa han att det var de närmsta veckorna, men att han kunde säga till henne att ringa tidigare.

Sisådär en timme senare ringde Agnes.
Henne har jag inte pratat med på jättelänge, så det var kul. Hon meddelade att platsen som nyckelfunktionär i huvudentrén är reserverad för mig och Maurits. Och yeah!
Sen småpratade vi och så sa jag att om hon hade vägarna förbi Göteborg så får hon gärna höra av sig så kan hon få gå på teater, och det ville hon.

Dessutom har både GenomförandeansvarigJonas och GenomförandeansvarigHanna kommenterat min blogg.

Den här sommaren ska jag och Maurits äga hela Arvika och ta hand om våra undersåtar. Jag funderar på om jag ska vara den snällaste nyckelfunktionären eller om jag ska styra med järnhand.
Vi får se...

Vi kanske syns i Arvika!

Lugnet efter stormen

Hejs igen!

Jag tänkte blogga häromdagen, men jag har inte riktigt haft lust och ork, men nu ska jag försöka.

Det känns lite overkligt. Jag jobbar just nu på en teater. En riktig teater. Göteborgs tredje största teater. Jag har visserligen ganska små roller, men det är två roller och de är väldigt olika. Jag har fått följa arbetet med både scenbygget, marknadsföring och lite allt möjligt.
I föreställningen har även fightingkoreografi varit inblandat och det har varit otroligt bra. Även på vanliga repetitioner är det många som hoppat till och undrat om inblandade skådespelare skadat sig på riktigt.

Efter många veckors hårt slit var det äntligen premiär.
Det var i fredags. Den 9:e februari.
Mamma och pappa var där och diverse bekanta till folk som var inblandade i föreställningen, och regissören, författaren, teaterchefen, ja nästan alla var där. Även reportrar.

När jag kom in i logen före föreställningen låg det några små presenter på min plats. Lite kort, lite choklad, lite blommor. Jag var inte stressad eller nervös. Mest glad. Och lugn. Konstigt nog.

Efter föreställningen var det applådtack, och efter det var det småmingel. Folk kom fram och sa att vi var bra. Vissa sa att jag var bra. När publiken lämnade teatern kom Lisa N fram, likt en fluortant med en liten vagn med plastmuggar på. Och champagneflaskor.
Snart bar det iväg till Andra stället där det fanns god mat, bra musik och massa folk. Det hölls lite tal och delades ut lite presenter och blommor. Det var en fantastisk kväll. Alla var glada.
När klockan närmade sig ett eller halv två begav jag mig av hemåt. När jag sa hejdå till alla var det mycket kramande och en "random" person slickade mig över kinden/örat som hejdå.
Mycket oväntat, men lite trevligt.

På spårvagnen hem såg jag en reklamaffisch för föreställningen och när jag kom hem somnade jag lycklig.

I helgen har jag bara tagit det lugnt. Sovit. Andats.
Tre dagar ledigt efter premiären. Det är gött.
Jag har läst två recensioner som inte var jättebra, varit i Charbels affär, ätit en panpizza till kvällsmat, ätit en panpizza till middag dagen därpå, grejat med Krakow Kasanovas hemsida, gjort knaperstekt bacon (vilket jag inte visste att jag kunde), lärt mig tycka om ketchup och mailat till en svensk ambassad i Frankrike (för att mamams ryggsäck blev stulen, tillsammans med passet).

Ikväll är det föreställning igen så jag ska nog bege mig snart.
Eller, nä. Jag måste gå senast om sisådär 2½ timme.
Vilket bra karriärval.

Nu är det lite drygt 40 föreställningar kvar. Jag borde hinna tröttna tills dess.
Nu ska jag lura mina kompisar att komma på kvällens föreställning.


***
En timme senare
***


Ojsan hoppsan.
Jag ringde till Teaterns kontor för att fråga om det finns plats för mina kompisar att titta på föreställningen ikväll. Då frågade Lisa G om inte jag skulle vara på teatern halv tre.  Jag kikade på schemat och såg att vi skulle samlas 14:30. Klockan var 14:19. Bussen går 14:21. Det tar ca fem minuter att gå till bussen.


Jag ringde taxi
, och det blev ett hastigt farväl till mina vänner på MSN. Jag gick ut i gatan och så kom taxin. När taxin var nere vid Göteborgsvägen kom bussen (lite sent), som jag kanske skulle hunnit med, men åker man mot Bergsjön till Angered kommer man fram på 10 minuter.
Taxichaffisen åkte in mot stan. Det tar lite längre tid, men det går också bra. Men så körde han av vid Munkebäcksmotet och så runt bland järnvägsspåren och kom fram vid Gamlestan. Taxametern hade passerat 100 kronor och jag tänkte att taxichauffören antingen inte kunde vägen eller så ville han blåsa mig på pengar, så jag sa att han kunde släppa mig vid Gamlestadens spårvagnshållplats. Det blev 135 kronor. *suck*


Vid Gamlestadstorget
grejade en grävskopa med asfalten. Grävskopan stod mitt på spåret och spårvagnarna från Angered fick vänta på att den skulle köra undan. Några vagnar till Angered kom inte. Till slut kom åttan, och den hade jag säkert hunnit med om jag hade tagit bussen.
Dock fick åttan vänta fem minuter på att grävskopan skulle bli färdig. Sen klev jag på och kom fram till Angered ca 15:00. Jag hade antagligen kommit fram samma tid om jag tagit bussen från första början och säkert 20 minuter tidigare om jag hade suttit kvar i taxin.

Crap.


Jaja. Nu sitter jag och bloggar på en dator på teatern. Ikväll ska mina kompisar se på föreställningen 19:00 och jag står på scenen. Lite.


Over and out!


hits