Att återvända till Stockholm

I början av april 2009 åkte jag hem från Stockholm efter att ha bott där i två månader och spelat in För alla åldrar. I tisdags förra veckan åkte jag upp till Stockholm igen för att spela in säsong två av för alla åldrar.

Det var kul att komma tillbaka. Det första jag gjorde när jag klev av tåget i Stockholm var att hoppa på ett pendeltåg till Sundbyberg och sedan gå raka vägen till Foodcourt och beställa ett grillat entrecote-spett med pommes frites och bearnaisesås. Det var precis så underbart gott som jag minns det!

Sanslöst god sås! Aningen segt kött.

När jag hade ätit upp blev jag upplockad av en ny kollega som körde mig till BLA-studion. Det var jättekul att vara tillbaka! Att få komma in i lokalen igen, att träffa Petter, och att få se alla fina dockor igen! Det var lite speciellt att se Lilltjejen igen efter drygt ett år. Jag filmade vår återförening, och fick tillstånd att ladda upp den på "tuben":

Jag bor i Petters gäststuga och det funkar bra. Första helgen var det storstädning eftersom stugan var rätt skitig. Det stod lådor och grejer överallt, och på undervåningen gick man tidigare in med skor, så golvet var riktigt skräpigt. Duschen är urstädad också. Där stod tidigare en massa lådor, men nu kan jag duscha.

Vi har haft två inspelningsdagar redan. Igår var pappa på besök för att vara statist.

Pappa hoppar, graciöst, ut ur bussen utanför BLA-studion.

Han skötte sig riktigt bra, och jag är stolt över hans (Hans) insats. När vi var färdiga för dagen skulle jag åka in till stan för att vinka av pappa vid tåget, men först promenerade jag till Bromma flygplats för att kolla om det fanns någon sista-minuten-biljett till Göteborg. För mig som är under 26 brukar det kosta 499 kronor, och resan tar ca 45 minuter. Helt grymt! När jag kom in på flygplatsen var det ganska mycket folk. Det är ju en väldigt liten flygplats, så det var ju inte jättemycket folk, men jag kände att det var något som inte stämde. Jag gick fram till kassan och sa att jag hade tänkt ta en sista-minuten-biljett, men att det kanske inte går en dag som denna. Nej, alla flyg i hela Sverige var inställda på grund av aska från en vulkan på Island. Jag hade hört lite om det på radion på morgonen, men inte tänkt så mycket på det. Men nu fattade jag att det var allvarliga saker.

Alla flyg var inställda.

Jag tog flygbussen in till stan och klev av vid Centralstationen. Inne på Centralstationen var det fullt av folk, och det var jättelånga köer till biljettautomaterna. Det var nästan ingen framme vid turistdatorerna, så jag gick fram till en och lyckades via den komma in på SJ:s hemsida. En X2000-biljett i andra klass kostade ca 950 kronor. det var lite väl dyrt tyckte jag. Jag råkade snubbla in på veolia.se och hittade där en biljett till precis samma tåg, men där kostade den bara 777 kronor, så jag slog till. På perrongen träffade jag pappa som blev väldigt överraskad av att se mig, och ännu mer överraskad av att jag skulle med samma tåg. Det var egentligen två tåg som var ihopsatta för att få plats med fler passagerare, iochmed alla inställda flyg. Pappa och jag satt i var sin ände av var sitt tåg, men i Skövde smet han ut och satte sig bredvid mig, eftersom det var massvis med lediga platser i "min" vagn.

Jag ringde till Petter och sa att jag smiter hem en sväng, och då sa han att det är bra att jag åker hem och vilar upp mig och träffar tjejen, och så sa han att de betalar biljetten. Grymt! Nu har jag bokat en tågbiljett tillbaka till Stockholm (600 spänn) och jag åker vid 18-tiden. Imorgon är det nämligen inspelning igen. Jag har råkat säga att jag ska "hem igen" flera gånger när jag syftat på resan tillbaka till Stockholm. Det är lite skumt.

Idag har Josie och jag handlat lite på Frölunda torg, och så kikade vi på cyklar i cykelbutiken på Radiotorget och så slog vi till på en röd, fin cykel till Josie. Hon ska hämta den på måndag.

Jaja. Snart ska jag åka igen, och spela in ännu mer. Det ska bli riktigt kul.
Ha det bäst!
Over and out!

Mot nya äventyr i Stockholm

År 2002 sändes den första säsongen av Allra Mest tecknat i SVT. Jag minns inte när jag såg programmet för första gången, men jag (liksom många andra ungdomar) tyckte att programlaren Allram Eest var hur rolig som helst.

I högstadiet sydde jag en egen docka i syslöjden. Den var helt klart inspirerad av Allram, och jag var jättenöjd med min egen "mupp". Det var häftigt att kunna köra lite eget dockspel, precis som Allram, och även Rydberg, den skånske boxaren som dök upp i ungdomsprogrammen Bullen och senare Vera. Både Allram och Rydberg spelas av Petter Lennstrand, och när jag sydde den där dockan, som senare fick namnet Arnold, hade jag aldrig kunnat drömma om att jag skulle få jobba med Petter Lennstrand, vara med i samma program som Allram, spela en egen docka med repliker mot Allram, och desstom spela Rydbergs högra hand (Bokstavligt talat).

Nu sitter jag på X2000 på väg till Stockholm. När jag kommer fram tar jag tunnelbana och buss ut till BLA:s studio och kontor. De närmsta veckorna börjar vi spela in säsong två av För alla åldrar. Det ska bli hur kul som helst. Som vanligt är det mycket som är hemligt, så jag kan nog inte avslöja mycket mer. Men det är väl egentligen inte så mycket mer att avslöja.

Det ska bli sjukt kul!

På perrongen i Göteborg fick jag syn på tre kusinbarn som jag inte sett på säkert över ett år, och när de fick se mig sken de upp. De kände igen mig, eftersom de är stora För alla åldrar-fans, och när jag sa att jag också skull med tåget till Stockholm sa de att de visste att jag skulle till Stockholm för att göra barnprogram. Enligt rykten har de berättat i skolan att deras mamma är kusin till Albin som spelar Lilltjejen. Det är rätt coolt.

Nu ska jag försöka ringa Josie igen. Hon har opererats imorse, och jag har inte lyckats få tag på henne ännu. Hon har opererat bort polyper i näsan. Hoppas hon mår bra.