Jag ska aldrig skicka chokladogram igen!

Josie var ju romantisk och skickade lite choklad, ett kort och en liten bok som hette Jag älskar dig till mig dagen innan Alla hjärtans dag. Alla hjärtans dag var ju på en lördag, och jag fick de fina grejerna på fredagen.

Jag skulle ju vara romantisk jag med och tänkte därför testa chokladogram. Jag gick in på chokladogram.se (pröva inte det förrän du läst det här inlägget!) och valde vad jag ville skicka. Jag valde en chokladkartong med hjärtformade chokladbitar i. Den kostade inte så mycket, men frakten kostade mer än dubbelt så mycket som själva chokladen! Jag funderade lite, men beslutade att det nästan kunde vara värt det. Jag ville ju testa tjänsten och på hemsidan verkade allt så bra.

De skrev att de levererar till Mölnlycke, och att de levererar på lördagar! "Vi levererar måndag-lördag varje vecka fram till 21.00. Beställer du före 13.00 (10.00 på lördagar) så kan vi leverera samma dag". Det lät ju hur bra som helst! För att vara på den säkra sidan beställde jag på torsdagen och fick välja vilken dag jag ville ha det levererat. Jag valde lördagen och det skulle gå bra.

Jag hade lite krångel med mitt Visakort, så jag valde faktura istället. Tänkte att det kunde vara lika bra om något skulle krångla. Och det gjorde det. På sista steget i orderprocessen stod det tydligt att det skulle levereras till bokaffären där Josie jobbar och lite info som jag hade skrivit. Att det bara är hon som jobbar där på lördagen, numret till bokhandeln och mitt nummer. Det stod också klart och tydligt att chokladen skulle levereras på lördagen den 14:e februari.

På lördagen jobbade jag, och kikade lite då och då på den länk jag fick skickad till mig i mailen. Där stod det fortfarande att chokladogrammet skulle levereras den 14:e februari, men "levererad"-rutan innehöll fortfarande ett rött kryss. Jag kikade och kikade, men det hade fortfarande inte levererats när butiken stängde. Jag kikade på hemsidan, men det stod ingenting om någon försening eller misslyckad leverans.
Väl hemma kikade jag igen, och strax innan sju på kvällen den 14:e stod det fortfarande att det skulle levereras den 14:e. Jag skickade iväg ett mail där jag frågade varför det inte levererats, och bifogade information om ordernummer och adress.

måndagen stod det plötsligt på sidan att chokladen var levererad. Jag frågade Josie, men hon hade inte fått något. Då ringde jag till chokladogram.se och fick snacka med någon säljarsnubbe (från Stockholm) och förklarade läget. Att chokladen inte levererats och att det står på hemsidan att den levererats. Jag brukar vara snäll och trevlig i telefon, även om folk eller företag är dumma, men den här gången försökte jag vara allvarlig och inte ta någon skit. Jag försökte verkligen få fram att jag var missnöjd. Jag vet inte om det funkade.

Han sa iallafall att det hade varit väldigt många leveranser på Alla hjärtans dag. Runt 150 stycken i det området Josies choklad skulle levereras. Han tyckte ändå att det var konstigt att det stod på sidan att det hade levererats. Han skulle kolla det och ringa eller maila tillbaks "om en stund", men det gjorde han aldrig.

Jag mailade igen och skrev att jag ringt och mailat innan, men inte fått något svar. Jag beskrev problemet igen och bifogade ordernumret. jag fick svar efter en stund, och det var ett sånt där typiskt korkat svarsmail där avsändaren inte kollat upp någonting. "Va vi kan se från systemet är att chokladogramet ska vara levererat idag. Har du varit i kontakt med mottagaren? Kan vara så att är inte mottagaren hemma vid leveranstillfället så hängs chokladogramet på mottagarens ytterdörr". Jag svarade, och upprepade att mottagarens ytterdörr är en dörr till en bokhandel mitt på ett torg, och att mottagaradressen inte är en privatbostad utan ett föetag, vilket tydligt framgår i ordern (som kundtjänstmailpersonen borde ha läst) och att jag varit i kontakt med Josie flera gånger under dagen.

Imorse ringde den där säljarsnubben igen. Han sa att chokladogrammet skulle skickas idag, men han bad inte om ursäkt, och allt jag klagade på förklarade han bort eller sa att de gjort vad de kunnat. De hade försökt ringa, men inte kommit fram. Det är ju för att hon inte är på jobbet när de har stängt. Mitt mobilnummer hade de inte fått, eftersom de inte får avsändarens telefonnummer. Väldigt konstigt och dumt!
Det faktum att det stod att chokladogrammet var levererat - fast det inte var det - var ingens fel, tydligen. Alla hade gjort vad de kunnat. Att jag inte fått någon som helst information var inte heller någons fel.

Han sa iallfall att de skulle försöka skicka det idag om det var okej. Jag sa att det bara känns fånigt. Alla hjärtans dag var för tre dagar sedan. Jag kan be nån kompis gå dit med choklad istället. "Ja, men du har ju ändå betalat!" sa han då. Jag förklarade att jag ju fått en faktura och inte alls betalat ännu. Men det måste jag, sa han. Den är ivägskickad och då måste jag betala. Jag kunde inte ångra mig. Om jag säger att jag inte vill att de skickar ut chokladen, så ska de ha betalt ändå.
Ångerrätt kom aldrig på tal. De har inte gjort något fel, säger de. Men de skulle "slänga i nåt extra". Jag blev så paff och visste inte vad jag skulle säga. När jag sa att jag inte ville att de skulle skicka något blev han liksom lite otrevlig. Jag gick till slut med på det och bad dem slänga med en blomma, eftersom de är samma företag som blomsterbudet.se (och man kan beställa blommor till chokladen).


Chokladogrammet kom fram till sist. Jag fick ett SMS av Josie där hon tackade. Hon blev glad, men jag var sur. Jag tyckte att det hela hade skötts så oproffsigt, och all information hade varit så dålig. "Till Josie från Albin. Ha en bra alla hjärtans dag" stod det i kortet. Det kändes så jävla löjligt, eftersom det kom fram idag.

Senare fick jag ett mail också:
"Hej Albin
Blommorna kommer bli utkörda idag tisdag, när de skulle köras ut i lördags hann de inte köra ut det till klockan 16,00 då vi hade väldigt många körningar.
För att kompensera denna sen leverans skickade vi med en Åre chokladstrut.
"

Blommorna? Jag blir så trött på automatiska mail som man bara blir förbannad på! De kunde ju bara läsa och se att det är choklad jag beställt. Inte blommor! Josie fick chokladen jag beställt, plus den där struten. Men inga blommor som försäljaren hade sagt. Jag svarade på mailet och skrev, mycket sakligt, en lista på alla saker jag var missnöjd med.

Jag rekomenderar INGEN att anlita chokladogram.se eller blomsterbudet.se!
Kikade på omdömen på Eniro, och såg att det bara är en till som skrivit. Lägsta betyg hade de fått.


Josie skriver (18:52):

Då vet du att du kan köpa en marabou mjölkchoklad till mig och skicka via posten nästa gång. Works every time...


Kommentarer:
Anonym skrev:

det låter kulför folk som läser det... // Fido



ps.

jag tänker inte ha något med chokladogram.se



hoppas du har det bra...

2009-02-17 @ 20:20:49
Alkiz skrev:

Jag tycker du borde anmäla det här till reklamationsnämden (eller vad det heter). Sånt där är inte okej. >_<;

2009-02-24 @ 17:14:25
URL: http://alakazam.blogg.se/
Mia skrev:

Vi upplever tyvärr chokladogram som ett väldigt oseriöst företag. Sonen beställde o betalade för blommmor o choklad till flickvännen till den 14/2. Det levererades bara choklad o inga blommor. Efter kontakt med kundtjänst så lovar de kompensera med en rejäl blombukett tre dagar senare. Det enda som levererades var de tre röda rosorna som skulle levererats tillsammans med chokladen den 14/2. Har mailat tre gånger men inte fått svar..........

2009-02-25 @ 09:32:19
Stina! skrev:

Tycker det är jävligt bra av dig Albin att du står upp för dig själv! Och att du inte backade och var snäll istället. Bra jobbat!!

2009-02-26 @ 20:30:45
URL: http://teaterpahjul.blogg.se/
anders b skrev:

jag har hört att alla som startat chokladogram.se har flytt runt årsskiftet och en del av dem har startat nytt; chocolateboxdelivery.com Fel kan alla göra men det sköts tydligen rätt illa nu om man läser inläggen här och man kan undra varför de stack från bolaget.



Anders

2009-11-10 @ 09:41:06
Martina skrev:

Check! Funderade på att beställa därifrån nu till jul, har varit in på sidan förut. Men tyckte samma som du att det lät väldigt dyrt. Så jag skippar det. Tack för upplysningen!

2009-11-17 @ 19:28:40
Emma skrev:

Tack Albin för varningen! Skulle precis till att skicka chokladogram, men det blev blommor istället.

Vilken tur att ditt blogginlägg dyker upp när man söker på chokladogram på google :D

Kram

2010-01-13 @ 10:27:19
My skrev:

Ah! Tack för info. Var precis på väg att beställa men har nu ångrat mig!

2010-01-14 @ 12:31:09
URL: http://nyaijapan.blogspot.com
My skrev:

Förresten så uppger Dalakonditorier att de har tårtogram - vilket är helt fel. Jag beställde via internet före flera dagar sedan, hörde aldrig något och ringde nyss upp dem. Och nej dä funka inte mä intänät - grrrrrrrrrrrrr. Ta bort sidan då puckon.

2010-01-14 @ 12:36:07
URL: http://nyaijapan.blogspot.com
Chrissan skrev:

Tack för upplysningen tänkte beställa men det är både dyrt, osäkert och oseriöst!

2010-01-27 @ 10:08:38
Hans Rosendahl skrev:

Tack för varningen, jag skickar chokladen med posten istället!

2010-01-30 @ 14:37:36
Malin skrev:

Tackar som de andra før varningen. Skulle just bestælla lite "tycker-om-dig-choklad" till min syster men nu får jag hitta på nå annat!

2010-02-11 @ 10:10:30
LIsa skrev:



skulle precis skicka ett blommogram , men hejdade mej när jag läst om vad Albin va me om .Tack för varningen

2010-03-12 @ 19:17:27
Maria skrev:

Tänkte skikca godis till en vän i påsk... googlade chokladogram o då kom detta inlägg upp - tack för varningen!

2010-03-29 @ 15:58:45
Jokko skrev:

Bra varning, beställer av annat företag.



De borde lära sig lite av kinesiska leverantörer. När jag skickade till en vän boende i kina ordnade de handtextat meddelande och var mycket exakta med när det lämnades ut. Service som den skall vara.

2010-04-09 @ 12:39:13
Johan skrev:

Tackar för infon. Deras länk var högst upp på sök-resultatet. Skulle precis klicka och beställa när jag såg den här sidan som 4'e resultat :)



Blir en annan leverantör.



/ J

2010-04-24 @ 14:12:48
Kalle skrev:

@Jokko: www.surprise.se säljer med handtextade meddelanden, men skickar bara per post. Fungerar om man kan leva med en dags leveranstid.



Killarna bakom chockladogram verkar för övrigt vara tillbaka på gamla webbadressen nu?

2010-05-31 @ 23:26:28
Johannes skrev:

Den säljer även din epostadress vidare till spammare. Jag använder en unik adress till varje webbplats och kan därför se att det är chokladogram som sålt adressen till andra.



En varning till för dessa skojare alltså!

2010-06-18 @ 15:08:44
URL: http://teknikhemmet.se
Jens skrev:

@Johannes

Det verkar inte vara Chokladogram, det är troligtvis Gifttoday. Jag läste nyss om det på en blogg och jag fick själv ett spam av tidningen "dagens ps". Dessutom lär det komma snart ett spam från företaget Live It också om man läser detta meddelande som de har på sin hemsida :-(

http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=55373&Language=1

2010-06-18 @ 21:21:58
Malin skrev:

Stackars Albin! Vilket skitbemötande du fick av företaget...dessutom verkar fler ha fått samma bemötande.

Jag kommer inte att beställa därifrån nu, så Tack för din varning!

2010-07-14 @ 08:31:33
Rebecka skrev:

Tack för den infon!

Jag googlade precis chokladogram och snappade upp ditt inlägg strax under chokladogram.se:s sida. Efter at tha läst ditt inlägg så är det inte så intressant längre, jag skickar nog en chokladkaka själv istället.



Jag 'råkade ut för' en liknande situation med interflora för något år sedan när jag hade beställt blommor till mors dag och 'hängt på' en liten chokladask som aldrig hängde med ut.

När jag ringde upp butiken och påtalade det så erkände de direkt att det blivit fel med några leveranser och den lilla lilla chokladasken (som mest var ett litet pynt till buketten) hade inte kommit med i alla leveranser. Dagen efter körde de ut en ny fin och väl tilltagen bukett med liljekonvalj och den beställda chokladasken. BÅde jag och min mamma kände oss mycket väl kompenserade och nöjda.

SÅ fungerar kundvård!

2010-07-14 @ 11:20:35
Daniel Österholm skrev:

Hej,

Är en av de gamla delägarna som hoppade av gifttoday och kan tyvärr inte ta ansvar för detta, men självklart ska inte detta få hända. Vi har nu fått tillbaka chokladogram.se från Gifttoday och jag kan garantera att vi håller en hög service och leverans säkerhet.

Maila mig gärna Albin så kan du testa och se för dig själv att det fungerar. Dock har vi lite andra utkörningsorter just nu eftersom vi har precis startat upp chokladogram igen.



Med Vänliga Hälsningar,



Daniel Österholm

Delägare Chocolateboxdelivery Europe AB

2010-11-19 @ 11:05:19
URL: http://chokladogram.se
Linda skrev:

Intressant, funderade nämligen på att beställa av dem, men sedan inte.. tills ja läste kommentarerna, bra att du fick ett inlägg från Daniel, så inte hela företaget "gjordes ner" pga detta blogginlägg.

2010-12-03 @ 13:28:07
Johanna skrev:

Jag googlade på chokladogram och såg ditt inlägg precis under och ångrade mig så fort jag läst det eftersom jag också tänkt skicka ett på alla hjärtans dag. De måste ju veta innan att de kommer att ha mycket körningar på alla hjärtans dag!

2011-02-11 @ 10:31:08
Åsa skrev:

Hej! Testa hos mig nästa gång istället! Jag har en liten webshop med presenter/inredning, där man bla kan skicka Åre chokladstrutar och inom kort också belgisk premiumchoklad till MYCKET bra pris! Dessutom löser jag alla ev. problem individuellt utan rigida regler. Välkommen!

2011-04-01 @ 13:44:18
URL: http://www.presentbutikkonstfull.se
Matilda skrev:

Tyvärr såg jag det här lite sent.. Jag beställde också ett chokladogram och det har inte kommit till mottagaren än (2 dagar sen) fast det står leverans samma dag, och detta var en helt vanlig vardag. Jag har även skickat 2 mail och inte fått något svar - blir så himla irriterad!!!

2011-07-12 @ 15:27:52
ELin skrev:

Tackar! Tänkte precis lägga en beställning men tror jag gör som Josie sa istället - köper en Marabou och skickar med posten!

2011-10-27 @ 07:44:54
Marie skrev:

Åh herregud.... hittade till din sida när jag letade chokladogram. Blir arg bara jag läser detta. Så himla dålig stil av dem! :( Jag förstår att du blev arg och sur och besviken! Med all rätt!



Nu ska jag leta vidare efter något annat företag som erbjuder samma tjänst.



Ha det gott!

2011-11-08 @ 08:45:23
Grinig skrev:

Vill med detta meddelande ge färsk information om detta företag. Bristen på service fortsätter och är total. Oerhört illa skött företag. Tar gärna betalt, men levererar inte förrän man påpekar att inget någonsin levererats. Inte en ursäkt, inte ett försök att vara serviceminded. Nej, det här är ett rejält bottennapp och jag ångrar DJUPT att jag inte läste här först. Det enda positiva med detta är att företag liknande detta, som fullständigt saknar vett och serviceanda, brukar försvinna ganska fort.



VARNING för chokladogram.se!

2012-02-14 @ 19:59:45
Joakim skrev:

Tack för informationen Albin & alla andra som kommenterat! Nu ökar chansen att min dotter blir glad :)!

2012-04-22 @ 18:33:33
Joakim skrev:

Tänkte beställa ett smycke & en liten chokladask på gifttoday.se men ser när man skall bekräfta beställning att allt utom blommor kan ta 1-5 arbetsdagar...... Vill inte riskera det så jag skippade detta och låter min fru köpa en fin chokladask på stan istället. Skriver ett eget kort med personlig hälsning istället eftersom jag inte kan vara hemma :(.

Tack igen Albin!

2012-04-22 @ 19:19:34
Berner Serner skrev:

Jag har samma erfarenhet av blommogram. De skulle leverera till min kusins 60-årsdag, men först kunde de inte på födelsedagen, utan på måndagen efter, sedan hade de inte den blomgrupp jag beställt, utan jag fick ändra till en annan blomgrupp och sedan hade de inte den heller utan jag fick ändra igen (i och för sig fick jag en större blomgrupp som kompensation) och sedan leverades blomgruppen på onsdagen (5 dagar efter hennes födelsedag och 8 dagar efter jag beställt leveransen). Man blir trött.

2012-05-25 @ 11:04:25
Ester skrev:

Sitter just och googlar för att jag vill skicka nåt till min dotter som fått jobb, då hitta jag din blogg!
Tack för detta, nu vet jag vart jag inte ska skicka efter nån present.. Så låg nivå när företag inte bara kan erkänna att dom gjort fel, det är snudd på värre än själva felet! Ha det bäst, Ester.(en random "tant" som snubbla in på din blogg via google)

2013-02-07 @ 13:24:38
Christer Olsson. skrev:

Bra att någon har tillräcklig stake för att protestera när man blir behandlad nonchalant !!

2013-06-27 @ 10:14:16
Charlotte skrev:

Tänkte skicka choklad till 60års dag. Nu gör jag inte de! Bra att ditt blogginlägg kommer upp när man söker på chokladogram. Hoppas de skäms på chokladogram.se!!!!!!

2013-11-26 @ 01:24:57
Annelie skrev:

Jag skulle precis beställa... Hoppar det nu!

Tack för att du tog dig tiden att varna.

2014-01-23 @ 11:03:40
Annelie skrev:

Jag skulle precis beställa... Hoppar det nu!

Tack för att du tog dig tiden att varna.

2014-01-23 @ 11:03:41
caroline skrev:

samma upplevelse här. beställde 5 dagar u förväg den skulle levererad 3/12 men hade ännu inte kommit den 8/12 och när jag skrev mail till dem så var de otrevliga och inte alls tillmötesgående, otroligt oproffesionellt mail och företag, kommentarerna jag lämnat på facebook har de tagit bort så ingen ska kunna se dem. Idag fick jag tillbaka pengarna efter att ha hotat med tidningen. Ingen choklad.

2014-12-10 @ 15:24:00

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits