4 december 08 - Albins julklapp

Jag har tidigare berättat historien om Josies julklapp, men jag har fått frågor om vad jag själv önskar mig i julklapp.

När jag var liten var det jättespännande att se vad man skulle få. Jag var inte en sån där äcklig unge som fick allt jag pekade på, men jag fick ju en hel del julklappar. Jag skrev önskelistor och det var både leksaker och lite tekniska prylar. Det hände något år eller två att jag skrev med Clas Ohlsons artikelnummer på vissa av sakerna jag önskade mig.
Det där med "det är bättre att ge än att få" tyckte jag lät konstigt. Hurdå? Det stämmer ju inte! det roligaste är ju att få julklappar!

Men jag minns när jag hade sytt ett litet får i syslöjden, och så gav jag bort det i julklapp till min lillebror. Jag minns hur jag var lite nervös och spänd när han fick den. Det var en häftig känsla. Det var inte så himla dumt att ge ändå!
Jag såg inte fram emot att bli äldre. Eller, jo det gjorde jag ju, men inte presentdelen av vuxenlivet. Istället för Lego och andra roliga prylar skulle man bara få tråkiga porslinsskålar och vaser. Eller nåt annat tråkigt. Nån prydnadssak. Urs!

Det är roligast att ge tycker jag nu. Jag lägger ut rätt mycket på julklappar. Jag är ganska negativ till julklappshysterin och att alla ungar ska få precis vad de pekar på och att skilda föräldrar ska försöka bräcka den andra föräldern genom att köpa bättre eller dyrare presenter. Jag tror det är så iallafall. Jag har faktiskt ingen aning, men vi kan säga att det säkert är så.

Förra året tjänade jag ju pengar och kunde köpa en del grejer. I år är min budget riktigt tajt, men det har blivit en hel del julklappar ändå. Några lite smådyra. Men jag vill ge folk presenter de blir glada över, och kanske behöver. Jag har för övrigt köpt nästan alla julklappar. Det beror dels på att jag tycker det är bra att vara ute i god tid, dels på Josie som hade fixat alla julklappar i maj. Nä, inte riktigt. Men hon har varit ute i väldigt god tid iallafall.

Så vad önskar jag mig då?
Det har jag varit lite osäker på.
Jag har fokuserat så mycket på att hitta på bra julklappar till nära och kära, och knappt tänkt på vad jag själv vill ha.
Jag skulle nog vilja ha Simpsons säson 11 på DVD. Men risken är att flera perosner köper den. De senaste boxarna har släppts både som vanliga boxar och som plastboxar formade som olika Simpsons-figurer. Jag gillar faktiskt de enklare boxarna mest, eftersom de är lättare att ställa in i hyllan bland mina andra boxar, och så känns de mer hållbara. Förra året önskade jag mig säsong tio som "vanlig" box. På min födelsedan (29 januari) fick jag den av Josie och hennes föräldrar. Dock fick jag den plastia varianten, men de hade sparat kvittot så att jag kunde byta den.
Efter att jag hade bytt den till en "vanlig" box fick jag ytterligare ett exemplar av den, i "vanlig" box, av mamma och pappa.

När jag började skriva det här inlägget var jag fortfarande lite osäker på vad jag önskar mig, men nu vet jag vad jag vill ha! Världens bästa presentkort! Det är ett presentkort för $130 som man använder för att köpa en "whatnot". Jag tror det heter så. Det är en form av mupp. Alltså som "Mupparna" eller "Höjdarna" eller "Allram Eest". På det här företagets hemsida kan man designa sin egen mupp och så tillverkas den och skickas hem till en.
Jag sydde ju Arnold när jag gick i åttan, och jag har alltid velat ha en "riktig" mupp. Igår började jag tänka på att jag ville skaffa en till. En flickvän till Arnold kanske?
Jag kikade runt på nätet och hittade lite info om hur man bygger en mupp, men det verkar för pilligt. Men så hittade jag den här sajten som verkar riktigt häftig. Det är min drömjulklapp!

Jag hade först tänkt beställa en själv, men tydligen har efterfrågan varit så stor den senaste tiden att man inte kan beställa för tillfället. Men presentkort kan man köpa. Gör det!
Förresten hade det ju inte gjort nånting om flera personer hade råkat köpa presentkort. Jag vill ha många muppar!

Här är ett litet klipp som förklarar lite kortfattad vad en whatnot är:


Och till sist, ett av mina favoritklipp från 2004 års julkalender "Höjdarna".
Höjdarna - Alltid isär (+Lipton är allergisk):


Over and out!

Kommentarer:
Viktor M skrev:

Haha, fan vad tufft asså... Riktigt cool julklapp, hoppas att tomten läser din blogg så du får en då!

2008-12-05 @ 01:23:47
Josie skrev:

Jag köpte inte alls i maj, bara i oktober/november! :P

Sådeså. Kom inte och säg något annat....

2008-12-05 @ 10:17:26

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits