Antiklimaxdagen

Helgen har varit seg, tråkig och lite konstig, men den här dagen har varit ytterst märklig.

Jag skulle jobba på teaterns kontor idag. Jag vaknade av veckarklockan och var jättetrött. Jag startade mobilen och då pep den till och sade att jag hade ett nytt SMS. Det var från IQ-svar och jag hade ett nytt röstmeddelande. Det var Tommy, som går i trean och spelar prinsen i deras slutproduktion, Yvonne. Han var sjuk och undrade om jag kunde hoppa in. Jag spelade ju prinsen de två första föreställningarna.
Jag hade inte Tommys nummer så jag ringde Gustav (som spelar kungen) och väckte honom. Jag fick Tommys nummer och ringde upp honom. Han förklarade att hans hals var ömm och svullen, och han hade svårt att prata.
Jag sade att jag gärna hoppar in för honom. Det var ju nästan två månader sedan jag spelade den, men jag har manuset liggandes på mitt rum.
Jag gjorde mig iordning, slängde in Clawfingers Biggest & The Best i MP3-spelaren (Prinsen mimar till den låten i pjäsen) och gav mig av.

När jag kommit en liten bit hemifrån insåg jag att jag glömt klockan som jag alltid har på armen. "Det här kommer bli en dålig dag" tänkte jag.
Jag gick iallafall till bussen och på vägen läste jag manuset. I stort sett alla repliker satt. Jag var framme på kontoret vid tio och snackade med Lisorna (De som jobbar på kontoret). De hade pratat med Pamela (treornas lärare) och med Tommy och beslutat at ställa in föreställningen. Istället skulle det bli ett rep för mig så att jag skulle kunna vara med på onsdag om inte Tommy kunde vara med då.
Alltså skulle jag inte spela idag, utan på onsdag. Då har jag alltså spelat premiären, en föreställning till och sista föreställningen.

Vid halv tolv åt jag i bamba och då ringe en av eleverna som är med i föreställningen. De ville snacka lite, så jag åt upp och gav mig av till teaterlinjens lokaler. Där väntade nästan hela klassen och vi samlades i A16. Där var alla griniga. De hade ju åkt ut till Angered för att spela teater. Till slut beslöt man att Tommy skulle spela på onsdag och att inte jag skulle vara inblandad mer.

Jag återgick till teaterns kontor där jag satt och ringde runt till skolor i Göteborg för att ta reda på namn och e-postadress till de som är lärare för årskurserna 0 till 3 nästa termin. Det var inte så kul. Jag fick reda på några, men jag pratade med en jäkla massa telefonsvarare. Jag höll dessutom på att somna.
Jag träffade även Teaterteknikern Johan som skulle kört föreställningen sen bara hjälpt till på repet men till slut inte behövdes alls och åkt till Angered i onödan.
Det var han som kallade dagen för ett antiklimax, och det kan man ju hålla med om.

När jag slutade vid fyra, efter att de snälla Lisorna låtit mig gå (Inga skolor svarade i telefon) tog jag spårvagnen hemåt. Strax innan Storås hållplats stannade vagnen och föraren sade att det var strömavbrott längre fram. De som ville fick kliva av genom framdörrarna.

image92
Den här bilden är jag rätt nöjd med.

Jag gjorde detta och promenerade iväg i makadamet, förbi några spårvangar som stod på rad. Sen ringde jag till Taxi Göteborg, eftersom det är det enda taxibolag jag kan numret till, på grund av att jag en gång i tiden frivilligt lyssnade på reklamradio och Taxi Göteborgs reklammelodi bränt sig fast i skallen.
De har tyvärr inget gratisnummer och jag hade ont om pengar på mobilen. Jag fick stå i telefonkö och när jag kom fram förklarade jag först att jag hade ont om pengar på telefonen. Jag ville iallafall ha en taxi till Storås busshållplats, som ligger bredvid spårvagnshållplatsen. Det "hade inte hon i datorn" och undrade om det fanns något annat i närheten. Estrellafabriken, sa jag, men det "hade hon inte heller i datorn".
Kan hon inte bara säga till någon taxichaufför som kan stan att åka till Storås spårvagnshållplats?
Efter ett jäkla krånglande sade hon att "tyvärr, jag kan inte hjälpa dig". Alltså kan man inte få någon taxi om man inte befinner sig vid en plats som finns i Taxi Göteborgs datorsystem. Det har ju funkat förr att säga busshållplatser. Det gör jag alltid när Västtrafik strular och jag tar taxi istället.
Till slut sa jag "Skicka bilen till Angereds Centrum" och tänkte promenera dit. Då började hon svamla om rulltrappor (?) och sedan frågade jag om hon hade mitt nummer. "Nä, men snart har jag det" sade hon och så hörde jag att hon sa "0733". Sen bröts samtalet.
Hon ringde inte upp, och jag hade inga pengar kvar på mobilen. Och jag kan inga gratisnummer till något taxibolag.

Jag kände mig strandsatt, men en gammal kompis kom fram till mig och hejade. Runtomkring irrade folk omkring och visste inte vart de skulle ta vägen. I högtalarna upprepades samma meddelande om och om igen: Ingen spårvagnstrafik mellan Angered Centrum och Gamlestadstorget.
Jag förklarade hela resegarantisystemet, med tjugominutersregeln och taxikvitton, för min vän som har haschat sönder hjärnan, en jag tror han fattade och till sist ringde han efter en taxi till honom och mig.
Plötsligt var det inga problem att skicka en taxi till Storås busshållplats. Väldigt skumt.

När samtalet var avslutat läste jag på en lapp att resegarantin inte gäller vid större strömavbrott, och samtidigt som jag läste det började den långa karavanen av spårvagnar att röra på sig. Vi sprang tillbaka till spårvagnshållplatsen och klev på åttan. Sen åkte vi vidare som inget hade hänt och när vi var i Hammarkulletunneln ringde en taxichaffis till min kompis men han förklarade att vi satt på en spårvagn och att allt löste sig ändå.

Jag kom hem, satte mig här för att blogga och snart ska jag rusa till bussen igen. Jag ska nämnligen på genrepet av Mamma Mia på Scandinavium ikväll. Angereds Teater fick biljetter.
Dagen kanske inte blir helt värdelös iallafall...

Förresten har det regnat en hel del idag, men så fort jag har befunnit mig utomhus har solen strålat, och det är lite coolt.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits