När saker kostar mer än vad som sägs

Jag beslöt mig för att köpa appen/spelet Minecraft till min mobil. 45 spänn skulle det kosta. Okejdå, tänkte jag och klickade mig fram till betalningen där det plötsligt stod att det kostade 56 kronor. Det var dåligt. Men okejdå.

Igår skulle jag ta mig hem från Stockholm, och eftersom jag var klar med det jag skulle göra redan runt ett, och mitt tåg gick runt 17-tiden fick jag tips om att ta ett "sista minuten"-flyg från Arlanda. Eftersom jag var i Sollentuna var jag dessutom ganska nära Arlanda.

SAS var billigast, och ville bara ha 364 kronor för att flyga mig till Göteborg. Det lät kanon, men de skulle ha 30 kronor extra i bokningsavgift. Jaja... Av någon anledning betyder "Sista minuten" inte att man kan boka biljetten i sista minuten, utan senast två timmar innan planet lyfter. Fånigt. Jag kunde dock boka i disken på flygplatsen. Men då fanns det en liten hake. De jävlarna ville ha 300 spänn i bokningsavgift! Det är ju helt sjukt! Det är ju en prisökning med över 82%! Det är ju vidrigt!

Alternativet var att boka med en dator, men då var jag tvungen att boka en resa tidigast två timmar framåt, men på nästföljande plan fanns det inga lediga platser. Så jag funderade en liten stund, och beslöt mig för att betala en flygbiljett för 664 kronor. Fy bubblan. Men från det att jag bokade var det knappt 45 minuter till avgång.

När jag skulle gå igenom bagagekontrollen ville de titta extra noga på min väska. Jag kom på att jag ju hade min necessär i resväskan (som jag tog som handbagage) och i den låg en liten vass sax. De kikade i necessären och sa att jag inte fick ha med vätskor. Jag hade en tub med hudkräm och en flaska DubbelDusch som är så bra att ha när man reser, och som för tankarna till gymnastiklektionerna i skolan. Den livsfarliga saxen sa de inget om, men jag fick inte ha med mig min DubbelDusch eller hudkrämen. Suck.
Jag antar att det är okej att sticka flygvärdinnor i halsen, men om jag skulle få för mig att vilja duscha på en flygplanstoalett hade det ju förstås blivit knepigt.
Killen i kontrollen stoppade tuben och flaskan i en påse och gav mig en lapp med en kod. Då kunde jag gå in på nätet och knappa in koden och få grejerna hemskickade för bara 50 kronor. Eller inte göra nånting, och så slängs dem.



När planet landade var det skönt att vara tillbaka på göteborgsk mark, och snart skulle jag vara hemma hos min fru som jag inte sett på ungefär fem dygn. För att ta mig från Landvetter var jag tvungen att ta flygbussen, och på den gäller inga busskort. 80 spänn gick däremot bra och på frågan "Tur och retur eller enkel biljett?" svarade jag, på göteborgska, "Enkel. Så enkel som möjligt".

Idag tänkte jag se om jag kanske skulle få hem min hud- och min duschkräm. Jajemän. Först funkade det inte alls, men efter ett telefonsamtal, lite väntan, och lite knappetiknapp på datorn kunde jag få dem hemskickade. Jag minns inte vad krämen kostade, men det var iallafall mer än femtio spänn, så jag var väl tvungen att betala det för att få hem den. Men det kostade inte alls femtio spänn. 200 spänn skulle de ha, de jävlarna.
Så det får vara.

Klart slut.

Kommentarer:
Hemlig Beundrare skrev:

1. Ang. minecraft verkar det som om du missat "exl. moms"

2. Bokningsavgift är så jävla fult:(

3. Det där med vätskor har och göra med att det är annat tryck högt uppe i luften, varför en del vätskor kan bli extremt brandfarliga, och därmed ganska mycket farliga än din nagelsax.

4. Det går helt vanliga bussar från landvetter (tex. 511an om jag inte missminner mig). De tar lite längre tid, men där går det att betala med vanliga busskort.



tack för mig

2011-10-24 @ 20:56:46
URL: http://aftonbladet.se

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits