Vilken trevlig dag!

Nej men se goddag!

Idag är jag för en gångs skull ledig. Sen ska jag jobba ytterligare sex dagar i rad.
När Josie har varit i sommarstugan i Kragenäs har det varit ganska dött hemma, och faktiskt inte så kul att vara ledig. Men nu är hon hemma. Fast idag jobbar hon, så logiken i det jag just skrev är nu som bortblåst.

Idag har jag iallafall sovit till sisådär nio, mycket tack vare fläkten jag köpte i förra veckan. Det första jag skulle göra var att ringa A-kassan, men de hade inte telefontid när jag ville få tag på dem, så jag fick vänta till 13:00 med att ringa dem. Under tiden har jag pillat med datorn och bland annat upptäckt att mitt rubrikförslag på Tjuvlyssnat blev en av bara två bubblare i förra veckans rubriktävling. Det känns kul.

Vid 13:00 kunde jag äntligen ringa A-kassan och få klarhet i vad de sysslar med. Jag har fått ett papper som säger att jag är utförsäkrad och under rubriken "Motivering", som borde förklara varför jag blivit utförsäkrad står det bara en massa olika möjliga anledningar.
Jag fick iallafall tag på en handläggare på min A-kassa, och hon verkade inte heller begripa förstå vad de har tagit för beslut, och hon verkade inte förstår varför Arbetsförmedlingen har sagt vad de har sagt, och inte varför Försäkringskassan har gjort som de har gjort. Till slut fick jag prata med någon annan, och hon lät helt chockad!
- Va? Har du fått brev om att du är utförsäkrad?
- Japp!
- Men herregud, det är ju jättekonstigt, Jonatan Nilsson. (eller nåt liknande)
- Nej, jag heter Albin Olsson.
Och sen verkade det klarna liiite iallafall. Jag är inte utförsäkrad som i "Du är utförsäkrad och kommer inte få några pengar och ditt liv är förstört" som för en del andra. Nej, i mitt fall betyder det att jag får 65% av vad jag fått tidigare, om jag inte skickar in en del papper och de visar att ajg jobbat si och så mycket under en si och så lång period. Ja, det är en jävla röra, men nu har jag begärt såna papper av lönekontoret, så vi får se vad som händer.

Efter det var det dags att ta tag i nästa punkt på min lilla PostIt-lapp över saker jag ska göra idag. Jag ringde DHL och frågade var mitt paket tagit vägen. Det skickades från Tyskland, och jag har kunnat spåra det tills det kom till "destination country" (som borde vara Sverige), men sen fanns det inget spår av det. Men tydligen är det DHL som skickat det till Sverige, och sen tog Posten hand om det och gav det ett nytt spårningsnummer. När jag fått det kunde jag följa paketet och hon på Posten sa att jag nog får paketet imorgon.
Sedan hörde jag hur det ramlade in brev genom brevinkastet, och där låg en lapp om att jag kunde hämta paketet idag. En snabb koll på paketnumret visade att det kommit till Hemköp bara några minuter tidigare. Gött!

Det första jag gjorde var att gå raka vägen till Hemköp och hämta ut mitt paket. När man följer paketet på nätet kan man se att jag hämtade ut paketet klockan 13:36. hade jag haft bättre koll på klockan hade jag naturligtvis väntat en minut med att hämta ut det. Eftersom jag skulle till Bokia och skriva ut ett papper tog jag med paketet dit, och öppnade det i lunchrummet. När Birgitta, som hade lunchrast, fick se vad det var i paketet såg hon vääääääldigt skeptisk ut. Ja, den minnen var helt underbar. Ordet narcissism var det första hon kom att tänka på. Jag förklarade för henne att jag inte är riktigt klok.
I paketet låg nämligen en axelremsväska.

Den här superexklusiva väskan är nu i min ägo.

Jag har länge funderat på att skaffa en axelremsväska eftersom det verkar praktiskt. Nu när det är så varmt ute kan jag inte ha jacka på mig, och då är det en alltid en del grejer som man inte får plats med i byxfickorna, så jag har de senaste veckorna känt att behovet av en väska varit stort. Tyvärr har jag bara hittat tråkiga väskor. Svarta och bruna och tråkiga. Men nu har jag köpt en knallgul med min galna bild på.

När jag sedan fortsatte dagens äventyr hade jag någonstans att läga mina saker.
På torget gick jag förbi en mamma som ropade till sin lilla dotter: "Madonna? Var är din boll?". Hur kan man döpa ett litet barn till Madonna? Det är ju bara elakt.
Sen gick jag och köpte en ansiktskräm som Josie bett mig köpa åt henne, sedan promenerade jag mot Arbetsförmedlingen för att lämna några papper, men på vägen köpte jag en mjukglass. Den var äcklig. Jag har nu lärt mig att Triumfglass gör äckliga mjukglassar. Det har hänt faktiskt hänt en gång tidigare att jag ätit en Triumfmjukglass som var vidrigt äcklig.

Iallafall promenerade jag från Arbetsförmedlingen tillbaka till Frölunda torg och tog spårvagnen till stan. Jag gick raka vägen till passexpeditionen och tog en nummerlapp. Efter inspelningen av För alla åldrar i Spanien lyckades mitt pass följa med elektrikern Luisa hem utan min vetskap, och när vi äntligen bestämde att vi skulle ses för att ajg skulle få tillbaka det insåg vi att passet gått ut. Josie och jag har bestämt att vår bröllopsresa ska gå till Venedig, och då är det bra att ha med pass. På passexpeditionen tog det bara några minuter, så var det min tur. Jag fick absolut inte le på kortet, så jag ser otroligt deprimerad ut. Om någon vecka kan jag hämta mitt nya pass.

Sedan tittade jag lite på skor, eftersom jag funderat på att kanske, kanske köpa Converse. Men det finns bara tråkiga skor till män och killar. Bara tråkiga färger. Dessutom är mina lila skor som jag köpte förra året fortfarande hela och snygga.

Bara två saker kvar på min PostIt-lapp. Jag gick till Slipsknuten för att lämna in ett skärp som gått sönder. Jag fick ett jättesnyggt (och löjligt dyrt) skärp i julklapp av mamma, men en liten, liten plastbit har gått sönder så att spännet är helt oanvändbart. Tjejerna i kassan var trevliga och sa att de skulle kolla med någon hur de ska göra. Antingen skulle jag få ett nytt spänne eller ett helt nytt skärp. Jag fick skriva namn och telefonnummer på en lapp, och så tackade jag och gick. När jag precis kom ut ur butiken började de ropa på mig. De hade kommit på att jag behövde visa kvitto, men det har kanske mamma. Och hon är på semester. Så jag fick tillbaka mitt skärp och så får jag återkomma när jag har kvitto. Fan. Det gick ju så smidigt i början!

Sista punkten på PostIt-lappen. Jag åkte till Cupcakes and More på Skanstorget (Jag ska varna för att deras webbsajt är hemskt ful och nästan får mina ögon att blöda) och hämtade några makroner som var "dagens deal" på Letsdeal.se för några veckor sedan. Makroner är tydligen jättetrendigt i bloggvärlden, så jag tänkte överraska Josie som aldrig smakat makroner.

Trots att det har varit sanslöst varmt och jag kännt mig jättesvettig och äcklig, och trots att glassen smakade äckligt, och att det regnade när jag promenerade till Arbetsförmedlingen, så var det här en väldigt bra dag.


Makronerna jag köpte till Josie.

Over and out!

Kommentarer:
Umeboshi skrev:

Ja det är inte lätt att vara liten i en pappersvändarvärld alla gånger... Men väskan är ju helball :D

2011-08-01 @ 20:28:12
URL: http://681031.se

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits