När Albin började brodera

Hejs igen!

Som vanligt har jag varit dålig på att blogga. Sorry. Jag har broderat för det mesta. Jo, det är sant! Istället för att plugga, som jag verkligen borde göra. Men jag har upptäckt broderandets ädla konst.

Det hela började nog för några år sedan på någon av syslöjdslektionerna i mellanstadiet. Alla skulle pröva olika sömnadstekniker och jag prövade då bland annat att brodera. Jag minns nog mest de små tavlorna jag broderade med korsstygn. Tavlorna föreställde små kattungar. Jag gillade katter och hundar. Jag gjorde nog två eller tre stycken små tavlor föreställande kattungar. Väldigt små tavlor, men det var väldigt kul.

Nej, det är förresten inte det jag minns bäst av syslöjden. Jag minns nog tydligare hur jag kröp in under katedern när några andra elever frågade om hjälp och så knöt jag fast ett sånt där sömnadsmåttband i ett av benen på katedern, och sedan knöt jag försiktigt andra änden runt syfrökens ben. När hon sedan skulle gå iväg så satt hon liksom fast.
Det hela var väldigt konstigt. Hon blev inte arg, utan tyckte det var rätt roligt. Stackars Birgitta. Albin var inte som andra barn. Men det kanske var en bra förberedelse inför de tre åren hon var klassföreståndare åt min lillebror. Vi har en del hyss för oss, även om vi är väldigt olika. Birgitta skadade sig aldrig på grund av det här. Ni behöver inte bli oroliga. Det var mest ett litet skojigt bus som hon aldrig blev arg för.

Iallafall var mamma och jag inne på Designtorget och kikade för någon månad sedan. Visst, Designtorget har massor av snygga och roliga saker, men tittar man på prislapparna tänker man att roliga eller snygga är de faktiskt inte. Vi fick iallafall syn på några små broderikit från företaget Fuldesign. De var lite roliga. Det var som små klassiska broderade tavlor med fina ordspråk och broderade blommor runtom bokstäverna. De fina ordspråken var dock utbytta mot lite modernare, såsom "Homo sweet homo" (en klassiker som inte Fuldesign själva kommit på, men ändå) eller den här:


"Du mobbade mig när jag var sju, Se på mina tuttar nu..."

Någon vecka senare berättade Josie att de hade fått in Fuldesigns broderikit i bokhandeln där hon jobbar. Hon köpte ett själv och började lite smått brodera. efter bara en stund upptäckte hon att hon gjort fel och i samma veva tänkte hon börja sticka en halsduk, så hon struntade i broderiet. Hon frågade mig om jag ville överta broderiet och jag tänkte att det kunde vara kul. Det dröjde inte länge förrän jag upptäckte hur kul det var.

Jag upptäckte också att den medföljande beskrivningen var väldigt ful. Senare visade det sig att alla fuldesigns broderikit var väldigt dåligt gjorda. Först tänkte jag att de hade gjort ett mönster med hjälp av något datorprogram (Paint?) och sedan "skalat upp" det, med följden att det blir kantigt och hackigt. Sedan kom jag på att de antagligen har gjort runda och fina mönstren med fina bokstäver och sedan "skalat ner" dem så att alla rundade mönster blir kantiga och hackiga. Så är det med största sannolikhet.

Därför tog jag den medföljande beskrivningen och gjorde en egen version som jag följde.

Fuldesigns fula version av
Originalmönstret som tydligen sålt som smör.

Mönstret ovan är det som följde med. Nedan har jag kopierat det och gjort en egen version. Den svarta texten är den Fuldesign vill att jag ska göra, och som tydligen sålt bra och nog hänger på många stackares väggar. Men den är ju inte snygg! Alla E är olika, L:en har olika tjocklek och de andra bokstäverna ser bara tragiska ut. De röda bokstäverna är min version. Jag har utgått från originalet och helt enkelt förbättrat det.



Jag har nästan broderat klart den här. Så här långt har jag kommit:
Min version av
Klicka på bilden för större version

Som ni kanske märker har jag laggt till ett utropstecken. Jag började brodera på tredje raden innan jag hade gjort min egen version. Följer man den medföljande beskrivningen blir det skevt helt enkelt. Ordet "skit" hamnar för långt åt vänster, så jag la till ett utropstecken så att det ska se centrerat ut.

Anledningen till att jag inte blev färdig med den är att jag lade den åt sidan för ett roligare projekt. Ett nytt, stort broderiprojekt. Jag pillade med ett foto i datorn, köpte tyg och garn (tråd?) och började brodera en ganska stor bild.
Nördig som jag är tänker jag att korsstygn är som pixlar. Det innebär ju att man kan brodera i stort sett vadsomhelst.

Jag blev nog lite inspirerad av den här bilden som jag hittade i Viktorias bilddagbok. Hon har ju, som jag tidigare nämnt, flyttat till Australien och där hittade hon den här tavlan, som är gjord med korsstygn!


Helt otroligt! Man kan ju göra vad fasen som helst!

Det jag broderar nu är lite hemligt. När det är klart ska ni få se. Prepare to be amazed!
Men om ni vill pröva själva kan ni köpa tråd i tre olika nyanser och broderityg som har minst 57 gånger 75 rutor. Sedan kan ni brodera den här fina bilden:
Brodera
Klicka på den för att se den i full, fin storlek.

Visst är den vacker?
Jag har dessutom startat broderi.hejs.se som en kul grej. Kanske lite för att få folk att inte köpa fula broderikit när man kan göra dem själv. Eller så kanske fuldesign anställer mig?

Over and out!
(Eller kanske över, under, över, under...)

Kommentarer:
Anita skrev:

Hej Albin!

Vad använder du för program att göra foto till broderi?

Anita

2008-10-30 @ 09:41:02
Albin Olsson skrev:

Svar till Anita:

Jag använder faktiskt bara Photoshop och Paint.

2008-10-30 @ 13:30:53
URL: http://hejs.se
Elin skrev:

Vilken tur att jag hittade din sida! :-) Jag har hållt på att försöka göra egna mönster men lyckas inte riktigt. Hur gör du?? Hur frå du fram rutmönstert? Och hur får du ut det i skrift?

2008-12-07 @ 01:23:29
Monica Svensson skrev:

Hej Albin!

Jag har suttit timtals och letat på nätet efter ett program som gör om mina bilder till broderimönster. Jag hittade ett på Tradera (HobbyRom), men det går tydligen inte att få tag på längre och auktionen var stängd. Jag är beredd att betala dig om du kan göra en bra beskrivning hur jag använder PhotoShop för detta på bästa sätt. Jag vill göra mönster till svampbilder!

Hälsningar

Monica

2009-01-13 @ 11:33:38
URL: http://www.svamping.e-butik.se
Emma skrev:

Helt fantastiskt! Sånt här gör mig så otroligt glad! Tack!

2009-09-01 @ 21:48:06
Pernilla Fuldesign skrev:

Det är jätteroligt att du "rättat" helvete. Men det känns som du inte riktigt fattat grejjen med Fuldesign. Det är meningen att det inte ska vara likadant och likriktat. Det är ju jättetrist när allt ska vara "fint" och lika. Det är snyggare när det är lite skevt. Är det för lika ser det ut som en maskin varit framme... vi säger som Karin Larsson "handen ska synas" Det är roligare oxå att brodera nästa "e" när det inte ser likadant ut. Hur som helst jättekul att du gillar våra broderier. Det finns massor med gratisbroderier på vår sida oxå.

2009-11-02 @ 23:28:32
URL: http://www.fuldesign.se
alexandra skrev:

hej du, jag skulle verkligen behöva hjälp eller veta hur du får över en bild till ett pixel-mönster att följa.

maila helst



kul att se en kilel som broderar :D

2009-11-05 @ 17:03:41
Helena skrev:

Jag kan tänka mig att fuldesigns broderi med olika tjocklekar menar tillbaka på att det faktiskt står helvetes jävla skit.. men men..

2010-02-26 @ 17:32:24

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits