Vem är Allram Eest?

Idag har mitt fjärde blogginlägg för partilletidning.se publicerats. Jag stör mig lite på att länkarna blir så fula. Jag skrev exempelvis "I säsong ett spelade jag mot Allram Eest", men på partilletidning.se har det blivit "I säsong ett spelade jag mot Allram Eest". Ingen big deal, men det blir lite fult. När jag pratade med redaktionen lät det som att de hade problem med bloggverktyget och att det var svårt att få till länkarna. Det kanske blir lättare om jag mailar alltihopa i HTML-format?
Förresten gjorde jag en miss. I slutet skrev jag var bild nummer fyra skulle vara, men jag skickade bara tre bilder. Det var ju mitt eget fel. Här kommer iallfall fjärde blogginlägget, som det ska vara:

LÖRDAG 5 MARS
Vem är Allram Eest?
Den 26 januari 2002, tre dagar innan jag skulle fylla femton, sändes det allra första avsnittet av TV-programmet "Allra mest tecknat". På den tiden hade SVT två kanaler, ettan och tvåan. Barnprogrammen sändes i ettan och efter dem kom program för något äldre barn. SF skulle sända några tecknade kortfilmer, såsom tecknade "Karlsson på taket" och "De tre vännerna och Jerry". De behövde en liten ram för programmet, och då föddes figuren Allram Eest. Talkshowen "Allra mest tecknat" sändes i fyra säsonger och leddes av dockan Allram Eest (skapad och spelad av Petter Lennstrand) och hans sidekick DJ Tjet (spelad av Gustav Funck). De hade gäster i form av både dockor och kändisar (The Ark, Carola, Björn Skiffs, Backyard Babies, Robert Wells, Babben Larsson, Lena Philipsson, Malin Bayard, för att nämna några) och så visades tecknade kortfilmer. Programmet riktade sig till barn, men eftersom det sändes i ettan, och Allram var väldigt rolig, blev Allram populär bland både barn, ungdomar och vuxna. För oss som växte upp då blev Allram en kultfigur.


Tjet och Allram i TV-studion.

Jag var en av alla dem som såg Allram på TV och tyckte att det var jättekul. Jag hade bara sett lite av amerikanska "Mupparna", och tyckte att de var rätt häftiga, men när jag för första gången såg Allram i rutan blev jag ännu mer intresserad och fascinerad. Jag har alltid haft ett intresse för skådespeleri och blev nu även intresserad den här speciella typen av dockor som i folkmun kallas "muppar".

I 2003 års melodifestival var Allram och Tjet med som pausunderhållning i alla deltävlingarna. De hade med sig en liten scen som placerades ute vid publiken. Allram och Tjet fick då ännu mer uppmärksamhet, och jag tyckte så klart att det var jättehäftigt. Inför en av deltävlingarna medverkade Allram och Tjet även i Söndagsöppet.

År 2004 fick Allram sin egen julkallender, "Allrams Höjdarpaket", där han och Tjet satt i en stuga i skogen och välkomnade tittarna, öppnade ett "höjdarpaket" och till sist öppnade en lucka i julkalendern. Höjdarpaketet var julklappar som innehöll avsnitt med "Höjdarna". Höjdarna var ett gäng dockor som bodde på några hustak. Även Höjdarna skapades av Petter Lennstrand. Jag kände att Höjdarna riktade sig till ganska mycket yngre barn, men Allram var riktigt rolig för folk i alla åldrar. För några år sedan upptäckte jag att någon hade laddat upp första delen av julkalendern, och klippt bort delen med Höjdarna. Det var ganska kul att bara se Allram-delen, så jag fortsatte och laddade upp resten av avsnitten, utan Höjdarna. Höjdarna har även sänts i som en egen TV-serie.

År 2005 var Allram med i ett avsnitt av "Allsång på Skansen". Han dök plötsligt upp mitt i publiken och sjöng "Rosen". Hur roligt som helst!

Ja, Allram var med lite överallt och blev en slags kult-kändis. Sedan försvann han spårlöst. År 2008 fick jag kontakt med produktionsbolaget "BLA Stockholm", som grundades av Petter Lennstrand, dockmakaren Äwe Bäckman, och musikern Patrik Arve (sångare i Teddybears). Jag pratade i telefon med Äwe eftersom jag hade lite frågor om dockorna. Hon märkte att jag var intresserad, och tipsade om att de skulle börja med ett nytt projekt. Jag skickade ett mail med lite information om mig, och vad jag hade gjort innan. Bland annat berättade jag om när jag vann talangjakten i radioprogrammet Christer, genom att härma olika dialekter. Jag skickade också en länk till min sajt dialektmannen.se. Måndagen därpå blev jag uppringd av en producent som sa att hon ville träffa mig. Jag tog tåget till Stockholm och fick träffa självaste Petter Lennstrand. Det var hur häftigt som helst, det är ju han som är Allram Eest!
Jag fick visa prov på mina dialekt- och dockskådespelarkunskaper, och efter ett tag bestämde de att jag skulle få vara med under inspelningen av den nya TV-serien "För alla åldrar", och dessutom skulle Allram Eest göra comeback och dyka upp i några avsnitt.


En dag hittade jag den här skylten i ett förråd. För en nörd som jag är det jättehäftigt.

Första säsongen av För alla åldrar utspelade sig på en frisersalong. Förutom Frisören, Lilltjejen, Farfar, Ungdomspensionärerna och Professorn, som skapades speciellt till För alla åldrar, så dök Allram Eest upp i några avsnitt. En annan gammal figur som dök upp igen var "Rydberg, den skånske boxaren" som först dök upp i ungdomsprogrammet Vera för en väldans massa år sedan. I För alla åldrar har han olika butiker i inslaget "Åldersgränsarn".

Från början skulle jag få spela högerhand åt några dockor, men också dyka upp som olika gäster med olika dialekter. Under arbetet inför inspelningarna var det fortfarande inte helt bestämt vilka som skulle spela Farfar och Lilltjejen, och jag frågade om jag kunde få provspela. Det kunde jag väl få om det blev tid över, men jag skulle inte kunna få spela någon av dem i programmet eftersom jag behövdes till annat. Jag fick testa att spela Farfar, men det gick inget vidare. "Ja, du kan ju inte spela Lilltjejen iallafall" sa Petter. "Varför inte det?" sa jag med en underlig, pipig röst. Efter några dagar ringde Petter mig på kvällen, när jag kommit hem från BLA:s kontor, och sa att jag fick spela Lilltjejen.

Förutom att jag - som det var planerat från början - har spelat högerhand åt både Professorn och Rydberg har jag spelat Lilltjejen i två säsonger. I säsong ett spelade jag mot Allram Eest, och i säsong två har jag även fått äran att spela hans högerhand. Bokstavligt talat alltså. Det är underligt att man kan ha en docka som idol. Men dockorna är häftiga. Och otroligt snygga! Äwe Bäckman har inte bara sytt dockorna till För alla åldrar, utan även till andra dockproduktioner i både Sverige och Norge. Det var förresten hon som sydde Iprendräkten en gång i tiden. Jag beundrar verkligen hennes jobb, och det är riktigt kul att få spela Lilltjejen. Förutom att hon är en jätterolig karaktär, så är dockan jättejättefin. Så man kan väl säga att jag också är ett fan av Lilltjejen, trots att det är jag själv som spelar henne.


Bild tagen under inspelningen av säsong ett. Lilltjejen har mörkblå tröja och stickad mössa med öronlappar, vilket betyder att vi spelar in "Farfar fixar biffen".

Under en av inspelningsdagarna pratade Gustav (som spelar Farfar) om hur det var att spela in Höjdarna. Det var en lång inspelningsperiod, och Fredrik Lycke (som spelar frisören) frågade hur många avsnitt de gjorde egentligen. "Hm..." funderade Gustav. "Femtiotvå" svarade jag blixtsnabbt. Gustav och Fredrik gav mig en underlig blick, och både de och jag insåg att jag är en nörd.

Efter inspelningen i februari-april 2009 följde en lång period med klippning och ljudläggning. Mitt jobb var klart, så jag flyttade tillbaka till Göteborg. Från början var det sagt att programmet skulle visas i SVT1, men vi fick senare veta att det skulle visas i Barnkanalen (SVTB). Det kändes ganska trist. Jag upptäckte Allram när jag av en slump såg hans program i ettan. Det var nog en av anledningarna till att han blev så stor. Idag finns det en sån ofantlig mängd TV-kanaler, med väldigt mycket skit, att det mesta försvinner i mängden. På min gamla digitalbox låg Barnkanalen på kanalplats 98, om jag minns rätt, och det var aldrig någon risk att jag zappade så långt, även om jag bara hade runt tio kanaler. För alla åldrar riktar sig till människor i alla åldrar, men har alltså hamnat i Barnkanalen, vilket gör att det inte är många som upptäcker det. På nätet har För alla åldrar fått en del fans. De första som upptäckte programmet var barnfamiljer, men jag har upptäckt att många föräldrar tycker att många inslag är roligare än vad barnen tycker. Folk på SVT verkade älska programmet, så det blev en säsong till. Säsong två utspelar sig på en saloon istället för en salong, och jag tycker att det blev ett riktigt mysigt program, och miljöerna är superfina. Utomhusscenerna i säsong två är filmade utomhus på riktigt, och det ger en extra fin känsla, och det är jättefint när Farfars ögonbryn fladdrar i vinden.
Programmet visas på torsdagar 18:30, i Barnkanalen. Och på SVT Play. Hela första säsongen finns på YouTube.


Farfar och Lilltjejen sitter och filosoferar utanför saloon För alla åldrar.

Over and out!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits