"För alla åldrar" hyllas i DN

Jag fick ett tips av Äwe Bäckman, som är dockmakare på BLA. Hon har bland annat sytt Allram Eest, Höjdarna, dockorna i För alla åldrar och Iprenmannen. Det var en lång parentes som jag tog med för att jag tycker att hon har en jäkla cool CV.
Iallafall tipsade hon mig om att någon som hette Johan Croneman hade skrivit om För alla åldrar i DN. Jag hittade artikeln på DN.se och läste med nöje.

Första delen av artikeln handlade om Bert Karlsson och om programledare. Det mesta var elände. Johan var upprörd. Men i de sista två styckena berättade han om ett guldkorn han hade hittat. För alla åldrar. Det var inte bara så att han tipsade om det och skrev att "om nån har tid, så titta gärna", eller att det var "helt okej". Nej, han hyllade programmet och skrev om kristaller och milstolpe i svensk TV-produktion.
Så här stod det:

"Petter Lennstrand och hans dockor har där­emot något sant genialt över sig, har ni missat hans sagolika serie 'Salong för alla åldrar' (SVTB, onsdagar kl 18.30, repris lördagar) har ni gjort er själva en otjänst, oavsett hur gamla ni är. En bit in i programmet får ni till exempel träffa 'Åldersbegränsaren', en skön snubbe i en videobutik, dock med vissa fördomar om åldrar och åldersbeteenden. Jo, det är genialt. Får inte Lennstrand & Co en sådan där tv-kristall nästa år kan de lägga ner hela utdelningen.

Det är världsklass på Lennstrands och hans medarbetares jobb, Martin Olczak har varit med och skrivit manus även till 'Allram Eest' och 'Höjdarna', och det tycks vara ett närmast unikt samarbete med tanke på resultatet. Röstarbetet, dockorna, tajmningen och den underbara dialogen gör 'Salong för alla åldrar' till en milstolpe i svensk tv-­produktion."

Nu heter programmet bara "För alla åldrar" och snubben i videobutiken kallas "Åldersgränsarn", men heter egentligen Rydberg, den skånske boxaren (en figur som var med i TV redan 2001). Jag är ju helt insnöad på de här grejerna, och älskar BLA Stockholms produktioner.

Förutom att jag själv är med som bland annat Lilltjejen tycker jag det är kul att läsa positiva saker om serien för hela teamets skull. Jag vill att det ska gå bra för programmet, inte bara för min egen skull, utan för BLA Stockholms skull, och för Petter Lennstrands skull. Jag hoppas verkligen att fler får upp ögonen för serien och att vi får göra en till säsong där vi kan visa att det kan bli ännu bättre!


I onsdagens avsnitt av För alla åldrar fick en 60-årig kvinna hyra Gösta Berglings saga. Så här stod det på fodralet, men det syntes ju inte i TV. (Det var jag som tog bilden på inspelningen)

Jag kan förresten avslöja att inlägget En jobbig dag för Albins hår, som jag skrev i mars i år, handlade om när vi spelade in Pengaavsnittet. I det avsnittet kom jag in i salongen och fick veta att mitt stora afrohår skulle kosta 200 kronor att klippa. Eftersom jag bara hade 100 kronor klippte frisören bara halva huvudet. Under inspelningen använde Fredrik (frisören) en riktig rakapparat som skulle surra lite, och råkade då raka ett riktigt jack i mitt hår.
I inlägget hade jag en bild som jag hade beskurit för att inte avslöja för mycket, men här är originalblden:


Det blev inte så snygg, men det växte ut igen efter någon vecka.

Klart slut!

Trackback
hits