En slitsam helg

Det känns som evigheter sedan jag bloggade sist. Men senaste inlägget skrev jag för en vecka sedan.

Dagsläget är att jag har börjat plugga på Göteborgs Universitet, och tycker det är väldigt intressant. Jag läser om svenska dialekter, grammatik, tvåspråkighet och allt möjligt annat.

I fredags förra veckan hjälpte jag till att filma en grej i Brunnsparken. Det var min gamla medialärare, Daniel Viklund, som behövde fotografer. Dans- och teaterelever från Angeredsgymnasiet hade ett genrep på ett framträdande de skulle göra veckan därpå. Det var en konstnär som hade skrivit manus och så hade eleverna delats in i fyra grupper som använde samma text, men slutresultaten blev ändå lite olika. Danseleverna dansade och teatereleverna framförde texten.

Jag och min gamle vapendragare Tom (som gick i musikklassen när jag gick teater, och som skulle jobba som lärarassistent efter gymnasiet, tillsammans med mig, men som inte fick det p.g.a. att facket fuckade) ställde upp och vi var då två fotografer med tre kameror. Men det blev bra ändå. I torsdags hörde Daniel av sig igen och sade att det blir väldigt ont om tid med klippningen av det vi filmade, och jag sade att jag kunde hjälpa till. På fredagen, innan min föreläsning, hämtade jag en extern hårddisk hemma hos Daniel, och när jag kom hem från föreläsningen började jag genast med klippningen. Daniel hade redan synkat klippen (vi filmade ju med tre kameror) så jag kunde direkt börja med att välja kameravinklar. Det tog bara halva dagen och resten av fredagen och hela lördagen grejade jag med ljudet. Det var pilligt, men till slut blev det bra. Hela dagen idag har jag försökt göra en bra DVD. Först gjorde jag en snygg DVD-meny i Photoshop, men när jag skulle börja göra själva DVD:n ville inte DVD-programmet fungera. Jag letade runt i forum på nätet och lyckades till slut hitta en forumtråd där folk hade haft samma problem. Programmet börjar starta upp, men precis när det är färdigt kommer det upp en varningsruta, och så stängs programmet ner. En kille i den där tråden prövade att koppla ur ett litet USB-minne och vips, så fungerade programmet! Massor av folk skrev "tack, det hjälpte" och någon sade att det funkade när han hade kopplat ur sin CD-läsare. Jag prövade att inaktivera CD/DVD-läsaren/brännaren och då funkade programmet. Mycket mystiskt! DVD-programmet funkar när jag kopplar ur DVD-läsaren.

Jag lyckades till slut göra en riktigt snygg DVD-meny, men jag hade ingen vanlig DVD-R, utan bara en DVD+RW. En RW-skiva kan man bränna på, och sedan tömma och bränna om på igen. Den är bra att ha. Alltihopa ska vara klart imorgon, och då ska jag ha det på minst en DVD-skiva, och den ska jag lämna till någon som ska visa filmen i Brunnsparken. Jag vill inte ge bort min kära RW-skiva, så jag cyklade ner till "centrum" (i Mölnlycke) och frågade både på Coop och Hemköp om de hade några tomma DVD-skivor, men icke. Hemköp hade haft, men av någon anledning sålde de inte såna längre.
Kändes lite omöjligt att få tag på klockan 17:55 en söndag. Jag såg en gammal kollega gå förbi affären, så jag cyklade ikapp honom . Han bor i Mölnlycke och jag frågade om han kanske hade någon tom DVD-skiva, men icke. Han skulle förresten jobba natt. Stackarn. Jag saknar inte Posten!

Till slut ringde jag till Josies bor, Eric, som sa att han hade en tom DVD jag kunde få och Josies föräldrar, som var på väge hem från sommarstugan, körde vägen om Eric för att plocka upp skivan. När de kom hem visade det sig att snälla Eric hade skickat med två skivor. Så nu har jag gjort en fin DVD som fungerar och loopas och allt är som det ska. Imorgon ska jag träffa Marie (en annan av de inblandade lärarna) och lämna över skivan.

Gött att det löste sig!

Kommentarer:
Christopher skrev:

Du skriver så sällan att man slutar kolla på din sida. Så du vet.



Lösning: Blogga mer!! (så jag har något att göra när jag har tråkigt)

2008-09-26 @ 16:47:53

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits