Melodifestivalen 2008 - deltävling 1, Göteborg

Nu kommer min, något försenade, analys av Melodifestivalens första deltävling.
Det här ska gå snabbt och smärtfritt.
Melodifestivalens snygga logga
Låtarna (i startordningen):
01 - E-Type & The Poodles - Line of Fire
Nja. Ganska intetsägande. Minns inte ens låten. Lite tjatigt att de alltid skryter om pyrotekniken. Jag tänkte inte ens på den. Hörde att de hade lurat tidningarna och påstått att pyrotekniken skulle kosta ca en halv miljon, men att detta egentligen inte stämde.
02 - Face-84 - Alla gamla x
Minns inte den här låten heller. Kände på mig att den skulle åka ut. Och den kom ju sist.
Refrängen "Jag vill ha en hönsnätsbur med alla gamla ex på vinden" är bland de löjligaste jag har hört. Nästan i klass med "Du är så yeah, yeah, wow wow". Vid ett tillfälle tyckte jag att de sjöng "Jag vill va' en öststatsbrud..."
03 - Velvet - Deja vu
Hur många låtar heter Deja vu? Hur många som helst! Minns inte ens hur låten gick. Det är inget bra betyg i Melodifestivalsammanhang.
Deja vu? Det känns som att jag hört den titeln förut...
04 - Brandur - Lullaby
Ballader går sällan hem i Melodifestivalen. Den här var tråkig.
05 - Michael Michailoff - That's Love
Det snackades om att han tänkte erövra Europa med den här låten. det gick inget vidare. Åkte ut direkt. Tråkig låt.
06 - Amy Diamond - Thank You
Säga vad man vill om Amy Diamond, men hon kan sjunga! Inte den bästa låten, dock...
07 - Suzzie Tapper - Visst finns mirakel
Minns inte hur den här låten gick. Aldrig hört talas om Suzzie Tapper. jag har visserligen inte hört talas om någon av de tidigare (bortsett från The Poodles, E-Type och Amy Diamond) men det lät på Luuk som att man skulle känna till Suzzie Tapper.
08 - Christer Sjögren - I Love Europe
Nej, nej, nej! Det här var så löjligt så det är... Tragiskt. Dansen... Sången... Christer! Blir det här Sveriges bidrag till Eurovision Song Contest får vi bara röster från Österrike. Det här var ju pinsamt. Minns att min lillebror fick CD:n Tyska Schlagerhits i present nån gång. På skoj. Låtarna på den skivan lät såhär.

Jag misstänkte att Christer och Amy skulle gå vidare. Och det gjorde de. Kul att jag tippade rätt. Trist att Christer gick vidare. Det är ju pinsamt. Bara gamlingar som röstade på honom, troligen.
Dock var det inga bra låtar alls i tävlingen.

Christian Luuk var faktiskt bra. Han har fått mycket kritik, men jag tycker han är skön. När han drar dåliga skämt är han iallafall medveten om att de är dåliga.
Klas Lindberg på Expressen gillar inte alls gillar Luuk som programledare, men skriver något jag kan hålla med om: "...Men ingenting han säger är på allvar. Och de få gånger han talade utan ironisk mask - som när han berättade om Tappers parkinsonsjukdom- så kändes det främmande. Jag tänkte: 'Är han ironisk nu också?'".

Jag gillade inte den blåsta tjejen som stod bakom scenen och gjorde poänglösa intervjuer med artisterna, men Björn Gustafsson var bra. Som alltid. Honom är jag avundsjuk på. Jag vill också vara med i Parlamentet!
Här är ett skönt klipp med Björn från lördagens Melodifestival:


Det var alles.
Over and ut!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits