24 december 08 - Äntligen julafton!

Sorry att jag ligger efter med bloggandet. Men nu ska jag fotsätta där jag slutade.

Även i år blev det julafton.
Josie blev tvungen att jobba på förmiddagen. Vi hade bestämt att i år är jag hos mina föräldar på julafton, och Josie hos sin släkt. På juldagen åker vi båda till mina föräldrar och träffar dem, mormor, min lillebror och broder Daniel. På julafton är mormor, lillebror och min syster Lisa där, men inte Daniel.

Jag tog mig in till stan med tåg och blev upphämtad av pappa. Han körde sedan till lillebror och vi fick, som vanligt, sitta i bilen och vänta ganska länge på att han skulle bli färdig. Till slut var han klar och vi kunde åka till Sävedalen. Syrran hade redan kommit, med sin Jimmy och barnen Leon och Tor. Det blev väl som de flesta jular. Vi umgicks, åt jättegod mat, och sen var det dags för "Kalle".


Mormor fotograferar julmaten.


Min tallrik. Det bästa med julbord är att man kan ta vad man vill. Jag tog bara kött, lite fisk en liten potatis.

Jag har skrivit om det förut, men jag tycker att det är konstigt att man säger att man ska se på Kalle Anka på julafton. Kalle Anka är med väldans lite. Det är ju Benjamin Syrsa som är programledare och Musse Pigg är också med på ett litet hörn. Kalle är bara med i husvagnen och lite senare hugger han ner en julgran som Piff och Puff sitter i.

Vi tittade iallafall på "Kalle" på mamma och pappas nya 50-tummare och det dröjde inte länge förrän mormor somnade. Efter en stund somnade Jimmy, och sen mamma, och lillebror och Lisa. Pappa tittade på mig och jag viskade at nu sover alla utom han, jag och barnen. Leon och Tor satt som små ljus. De blev nästan hypnotiserade av TV:n. Det kanske är meningen. Disney får bästa reklamtiden, i SVT. Till sist somnade pappa också, och då var det bara jag och barnen som var vakna.

När kommer Tomten? frågade barnen väldigt många gånger under dagen. Efter TV:n var det äntligen dags. Jag var tvungen att gå iväg en stund, och precis som förra året missade jag tomten i år igen. Lillebror filmade dock det hela så att jag fick se hur det var. Jag var tvungen att hjälpa grannen med en datorgrej, och jag kom hem precis efter att Tomten hade gått. Typsikt.
Leon, som hade frågat efter Tomten hela dagen, blev livrädd när Tomten väl kom. Trots att han är storebror klamrade han sig fast i sin pappas famn. Lillebror Tor var dock glad och hälsade på Tomten. Tomten tog upp ett paket ur säcken och läste: "'Till Leon'. Är det du som  är Leon?" frågade han Tor som glatt, men lite, lite blygt svarade "Näää... Jag heter Tor!" Tomten tog bara upp ett paket till ur säcken. Det var till Tor. Sedan lämnade han säcken och skulle gå. Innan han gick frågade han "Förresten! Är Albin hemma?". "Nej, han är hos grannen", svarade mamma. "Ja, men då väntar jag!" svarade Tomten. Mamma och Lisa såg väldigt funderasamma ut tittade på varandra... "N-n-näää men..." svarade min mycket chockade mor. Leon skrek till och ville att Tomten skulle gå, så han gav sig av rätt snabbt. Strax därefter kom jag hem och hade missat alltihopa. Tur att det fanns på film.

Julklappsutdelningen blev ganska lång. det var mycket presenter och jag kom på mig själv med att bli förvånad över att det var julklappar till mig också. Inte för att jag inte varit snäll... Jag hade bara tänkt så mycket på paketen jag köpt till alla andra. Det kändes inte så viktigt att paket längre. Det var det när jag var liten, och det var det för Leon och Tor. "Mer paket!" ropade de hela tiden.

Det pinsamma är att jag alldrig kan komma ihåg alla mina presenter. Därför kanske det är säkrast att inte nämna någon. Eller kanske... Jag blev glad för mina presenter. Det blev jag, men om jag räknar upp dem kommer jag glömma nånting och då kommer den personen jag fått det av att bli sur.
Jag kör ett litet axplock: Jag fick bland annat en fin handduk, choklad och en resväska. En stor turkos resväska på hjul, bra att ha när man exempelvis ska bo i Stockholm i två månader.
Jag fick också en fin present av lillebror. Han vet att jag ofta skriver "Fred på jorden" på mina önskelistor, och försökte därför ordna det åt mig:


Fred på jorden. Av min egen bror.

Han hade målat, och klistrat och grejat och tillochmed gjort en liten skyllt med bladguld. En mycket fin tavla som han laggt ner mycket tid och arbete på. Tack bror!

Själv gav jag bort Sex and the City-filmen, en badanka med nunnekläder, badkulor och boken "Tacka vet jag Skorstensgränd" till mamma, ett års medlemsskap i GAS-klubben och en Roomservice-DVD till lillebror, badgrejs och ansiktsmasker till syster Lisa, en "Gangsta Rap Coloring Book" till Jimmy, pärlor till Leon och Tor och en DVD med Pixar-kortfilmer, boken "Den som inte tar bort luddet ska dö" av David Batra och en vinflaskhållare till Pappa.


Såhär ser pappas vinflaskhållare ut.

Boken Tacka vet jag Skorstensgränd har jag hört mamma prata om för längesedan. Hon läste den när hon var liten, och hon har letat efter den i olika affärer men inte hittat den någonstans. Jag lyckades hitta den på Internet, och på baksidan står det att den ingår i en serie gamla böcker som är svåra att få tag i, men som nu utgivits på nytt. Mamma blev glad och förvånad över presenten.
Lisa fick badgrejer och ansiktsmasker för att hon ska kunna koppla av i allt plugg och barnpassande. "Gangsta Rap Coloring Book" är en målarbok där man ska färglägga olika rappare. Då kan Jimmy vara med barnen när de sitter och målar.


Gangsta Rap Coloring Book. Köpt i Alfabet bokhandel i Mölnlycke.

Leon och Tor tycker om att göra pärlplattor och armband, så de fick ännu mer pärlor av mig. Jag fick förresten ett armband av Leon i julklapp. Han hade också gjort ett armband till Tomten, men glömde bort att lämna det. Han hade förresten gjort ännu ett armband som verkade vara både till sin morfar (min pappa) och till Josie. Mycket konstigt.

När klockan blivit mycket körde pappa mig hem igen. På vägen skulle vi slänga en säck med omslagspapper.Vi åkte förbi tre återvinningsstationer där det låg omslagspapper i stora drivor runt behållarna, men till sist hittade vi en återvinningsstation i Björdammen, och där fanns det plats i rätt behållare.
Väl hemma var det massor med folk. Josie, så klart, hennes föräldrar, så klart, och hennes mormor och morfar, och farmor och Josies bror, och hans flickvän och tillochmed hennes mamma! Där fick jag ju ännu mer julklappar! Simpsons säsong 11, Batman - the Dark Knight, choklad, någon form av brädspel, två böcker med Jan Stenmark-bilder, en bok om husmanskost, med mera.
Det kändes lite pinsamt att jag inte hade presenter till alla dessa människor, eftersom jag fick presenter av allihop. Tillochmed Josies brors flickväns mamma!

Men jag hade iallafall presenter till Josie och hennes föräldrar. Josie fick alla de Rocky-album hon önskat sig, plus nummer femton, som hon inte visste hade kommit, samt alla de nya datoranimerade avsnitten från TV-serien Rocky på DVD. Nu har Josie alla rocky-albumen. Även nummer fyra som jag köpte och gav henne redan den 29:e november.
Svärmor fick två Roomservice-DVD:er, och svärfar fick en box med fem Top Gear-DVD:er. Han har snart kollat igenom allihop.

Ja, det var en trevlig julafton. tills kvällen kom.
Josie hade ont i magen och fick svårare att andas. Det blev en jobbig natt, som jag ska skriva om i nästa inlägg...

Cliffhangers for the win!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits