När det går snabbare än väntat

Ibland går saker och ting betydligt fortare än beräknat.
Det var väl ingen som hade räknat med att jag skulle skriva det här blogginlägget redan nu, när jag bloggade för tjugofem minuter sedan. Det gick fort!

Jag skulle söka studiemedel. Jag trodde att sånt går automatiskt, eftersom jag inte ska låna några pengar. Ingen hade talat om för mig att man måste söka sånt. I gymnasiet var allt så lätt och bekvämt och man fick sina pengar automatiskt.
Men härom dagen nämnde min kära mor att man måste ansöka om att få studiemedel.

Jag gick in på csn.se och man var tvungen att logga in med Bank-ID eller personlig kod.
Jag ringde till CSN och de sa att de skulle skicka koden, men det kan ta några dagar. Hon på CSN sa att när jag får pappret från CSN ska jag fylla i blanketten och skicka tillbaka. Man kan fylla i den på CSN:s hemsida, men då måste jag kunna logga in med bank-ID, och då måste jag ansöka om att få det genom min bank och det kan ta tre veckor. Därför går det snabbare om jag skickar in blanketten via Posten.
Det kunde dock vara praktiskt att söka Bank-ID redan nu eftersom det underlättar i framtiden om jag vill göra ändringar med CSN-pengarna och sånt...

Då gick jag in på bankens hemsida och fyllde i lite uppgifter och laddade ner något Bank-ID program och vips, så hade jag bank-ID efter fem minuter. Inte tre veckor.

När jag väl fick min lapp i brevlådan struntade jag i den och fyllde i alltihopa på hemsidan istället. Igår.
Det kan ta upp till två veckor innan de fattar sitt beslut. Som i Galenskaparna & After Shaves sketch Förbudsdepartementet:
"Det finns blanketter där någonstans. Det tar fjorton dagar att fylla i dem. Sen tar det fjorton dagar för oss att behandla dem och sen tar det fjorton dagar för oss att fatta vårt beslut. Och sen tar det fjorton dagar för er att fatta vad vi har fattat för beslut."

Igår skickade jag alltså in ansökan om studiemedel och idag fick jag ett mail om att de har fattat sitt beslut. Och det var inte svårt för mig att fatta vad de har fattat för beslut. De säger att jag ska få studiebidrag, och så är det en fin tabell över hur mycket jag får varje månad och hur mycket det blir per vecka (av någon anledning).
Mycket snabbt och effektivt!

Over and out!

Kommentarer:
Christopher skrev:

GÖtTaNs!! Att inte jobba kvar på Posten... Det betyder att du kommer leva som en kung!! Cheatahh

2008-08-22 @ 12:29:51
Alkiz skrev:

Att de skriver hur mycket du får per vecka är för att du ska veta hur mycket du kan göra av med i veckan, så du inte får för dig att spendera allt den första veckan i månaden, och sen inte ha något att leva på alls resten av tiden :P Känns faktiskt ganska bra att veta sånt, tycker jag :)

2008-08-23 @ 00:52:18
URL: http://alakazam.blogg.se/

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits