På posten är pappa ett verb (Albin jobbar natt och slavar med slaver)

Hejs igens.

Nu var det två veckor sedan jag bloggade.
Jag har på sätt och vis haft fullt upp. Och när jag inte har haft fullt upp har jag sovit eller prioriterat andra saker än att lägga upp bilder i bilddagboken och blogga.
Jag har jobbat ytterligare en vecka kväll på posten. En av dagarna kom Arne fram till mig och sade att det fanns en plats kvar om jag ville söka treskift. han berättade lite, och det lät väl okej. Jag bestämde mig för att pröva.
Jag skulle jobba en vecka natt, en vecka kväll och en vecka morgon, och så natt igen och så håller det på så. Tills man dör.

Förra veckan jobbade jag alltså natt.
Det var ingen höjdare. På söndagen åkte jag till Allums bussterminal på kvällen. Kvart över elva gick en buss därifrån. Den var framme på Posten ca halv tolv. Jag började jobba fem över tolv. Jag visste inte alls vad som skulle hända eller vart ajg skulle gå. Jag och Victoria (hon som jag skrämde i förrförra blogginlägget) var lika vilsna båda två och försökte följa med de andra.
Vi smög bakom den lilla gruppen med högljudda bosnier som pratade högt (på ett språk utan vokaler) och skrattade högt åt varandra. Vi följde efter dem in i fabriken och där upptäckte vi att alla hade samlats för information.
Det var inte så kul att jobba natt. Andra natten gick det bättre. Då visste jag ju ungefär vad jag skulle göra. Men informationen var dålig. Ingen sa riktigt vad vi skulle göra eller var vi skulle samlas. På schemat stod det att jag hade "Loss". Det var inte alls samma sak som "Loss" på kvällen. På kvällen betyder det att man är med och tar ut paketburar från lastbilarna. Inbana på kvällen betyder att man lägger upp paket på rullbandet (på inbanan, alltså).
På natten var "Loss" att lägga upp paket på bandet. Samma sak som "Inbana" på kvällen. Ja, det är rörigt.
Och ett pass hade jag pålägg. Men det var inte så roligt som det låter. Då lade man också på paket.

Det går ingen buss från Postterminalen på morgonen när man slutar, men jag lyckades få skjuts till Allum med en kollega. Det var segt när man slutade, för då kom de som skulle jobba dag. "Godmorgon" sa de och då känner jag att "Vad fan håller jag på med?" På väg hem från jobbet när alla andra ska vakna. På vägen hem ser man bilar och morgontrötta människor på väg till jobbet. Urs.
Jag lyckades ungefär lära mig sova ordentligt. Jag prövade med fyra timmar innan jobbet, och fyra timmar efter. Det funkade inte så bra.
Men när jag hade kommit på ett bra sätt var veckan nästan slut.

Och så var det pappa. På posten använder man burar. det är alltså en slags vagnar med fyra hjul och galler på sidorna. I dessa burar staplar vi paket och så kör vi in vagnarna i lastbilssläpen. Men ibland finns det inte tillräckligt många lediga vagnar, och då har nån kommit på pappburarna. Då tar man en gammal vanlig laspall i trä, och så vikar man upp en stor kartonggrej som man sätter på pallen, och vips har pallen fyra väggar, och fungerar ungefär som en bur. Tyvärr har pappburarna en jäkla massa nackdelar och första dagen på posten hade vi rundvandring och "guiden" sa att pappburarna var "den dummaste jävla skit" som uppfunnits.
För några veckor sedan sa huvudskyddsombudet också att det var en besvärlig och korkad grej. "Men så var det en boråsare som uppfann den också" skrattade han och vi log lite ansträngt.
Innan man slutar på natten ställer man upp pallar och så får man pappa. Alltså vika och ställa upp pappburar.

Träffa kompisar är också trevligt, och det har jag väl hunnit med en del. När jag har jobbat natt har ag ju lyckats träffa kompisar på eftermiddagarna när jag är vaken. Jag träffade Josie igen och när vi var på stan ropade någon "Albin" och det visade sig vara Emma som jag jobbade med på Barretstown-lägret förra året.
Hon är från Skåne men har pluggat i Värmland ett tag. Och nu har hon bott i Göteborg i tre veckor. Och så tänkte hon ringa mig och hitta på något någon dag, och så kommer jag promenerande på gatan.

Bara några minuter senare, längre bort på samma gata, träffade jag Maurits. Han frågade hur det hade gått med teatern och så sa jag att ajg inte fick jobbet. Det tyckte han var synd. Han jobbar ju på GP och har länge tänkt skriva om mig. Tydligen kommer mitt namn upp på varenda möte. Men det blir nog inget med det. "Idag handlar det om Albin som har pluggat teater och brinner för teater och jobbat på Angereds Teater och sökte Teaterutbildningar, men han kom inte in nånstans, och fick inte jobba kvar på Angereds Teater så nu jobbar han på posten."

Och förra helgen ringde jag Malin också. Min syssling som nu flyttat till Göteborg för att plugga. Henne träffade jag nu i fredags. När jag ringde henne var hon hos en kompis.
"Nämen hej! Albin! Dialektmannen!" sa hon.
Och så hörde jag i bakgrunden hur hennes kompis blev nyfiken.
"Dialektmannen? Den riktiga Dialektmannen? Han från radio?"
Och så fick Malin övertyga henne om att hennes syssling (jag) faktiskt var "den riktiga dialektmannen" som vann tallangjakten i P3. Det kändes lite underligt att lyssna på den konversationen. Men också väldigt smickrande.
När vi träffades i fredags satt vi på en krog inne i stan. Det var Malin och tre av hennes kompisar. Och jag. Alla kompisarna, och Malin, var från Arvikatrakterna. Och sen kom en kille som också var från Arvikatrakten. Och sen följde vi med Malin och handla och då kom två andra av deras kompisar. Även de kom från Arvikatrakten.
Arvikingarna invaderar Göteborg.
Men de är så välkomna så!

Och så skulle jag träffa Lisette också. Det har inte gått så bra. Henne har jag inte träffat sedan Stefán tog studenten. Vi skulle träffats förra helgen, men då fick hon förhinder. I veckan skulle vi också setts, men då har hon varit tvungen att jobba. Vi skulle sets i går (lördag) på förmiddagen, för på eftermiddagen skulle hon på non kompis födelsedagskalas, men sen blev kalaset flyttat till lite tidigare. Så vi skulle sets idag istället, men idag är hon sjuk. Hon föreslog att vi skulle gå på "This Is England" på onsdag, men den såg jag och Josie för två veckor sedan. Typiskt. Men den var bra.

Igår var jag hos Stefán, men det är en annan historia som jag ska skriva om i nästa blogginlägg.
Over and out!


Kommentarer:
Victoria skrev:

Jobba natt is tha shit :P Några av bosnierna är iaf hjälpsamma, Darko och Borislav var hemskt snälla mot mig. Men du lär dig visst inte att stava rätt på mitt namn!

2007-09-18 @ 22:37:54
URL: http://xiaowu.blogg.se/
Din handledare skrev:

Albin Albin, lär dig älska posten! Nästa vecka är det natten med mig... =) Kuligt va?

2007-09-25 @ 03:53:07

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits