När kollegorna tar rökpaus får Albin slita

Jag funderar ibland på det där med folk som röker.
Jag brukar inte vara elak mot människor och har väl inga specielt extrema åsikter, men när det gäller rökare så... Ja, då kan jag inte hålla emot. Jag tycker det är vidrigt att röka. Visst, personerna som röker kan ibland vara jättesnälla, men att de röker är så jävla äckligt.

Man sitter i fikarummet på jobbet och så är det ett jäkla spring ut genom dörren för att gå ut och röka. Så fort nån öppnar dörren så kommer röklukten in. Sticker i näsan, trots att man sitter i det hörnet av rummet som är längst bort från dörren.
Ofta öppnar de dörren med handtaget, trots att man ska använda kort. Då tjuter dörren. Det slutar tjuta när dörren stängs, men ibland är det nån rökare som står och håller dörren öppen för att slippa dra kortet när han/hon ska in. Då tjuter det oavbrutet och länge. Och där inne sitter vi och upplever nån slags tinitus samtidigt som röklukten sticker i våra näsor och ögon.

Sen är det det där med rökpauserna.
Härom natten stod jag och jobbade med två andra killar. En lägger på stora paket på ett band, en ser till att streckkoden blir avläst och sätter på styretiketter (där det står vart paketet ska) och en sorterar paketen i rätt bur.
Han som lade på sprang iväg och tog rökpaus hela tiden.
Det var en självklarhet att han skulle gå. "Nä, nu går jag ut och röker" sa han bara och så gick han. När han kom tillbaka klagade han lite på att vi nästan inte hade gjort nånting när han var borta.
Nä, men vad hade han gjort för att vi skulle bli färdiga i tid under den tiden han var ute och rökte?

Då tänkte jag på att folk överallt ofta springer och tar rökpaus samtidigt som de som inte röker får fortsätta arbeta.
Man borde räkna ut hur länge varje rökare är borta på ett arbetspass och sedan låter man de som inte röker gå hem så många minuter tidigare. Eller helt enkelt låta rökarna jobba över. För de jobbar ju faktiskt inte lika många minuter som vi andra.

Okej. Fem minuter (tar en rökpaus såpass? Ja, vi säger det) varje gång. Och så kan vi hitta på att man tar två rökpauser under en arbetsdag. Eller nej. Vi kan säga fyra. Det har jag sett att vissa tar!
Vi säger det.
Fyra pauser om dagen. Fem minuter per paus. Det blir 20 minuter på en dag.
På tre dagar har vi ickerökare jobbat en timme mer än rökarna.
På en vecka blir det en timme och 40 minuter. På fyra veckor blir det.
På fyra veckor blir det 6 timmar och 40 minuter om jag räknat rätt.
Orättvist!
Löneavdrag!

Jaja. Men vi andra får ju leva längre så...

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits