Rendering, radio och tretton tomtar

God eftermiddag!

Idag har jag varit i Angered igen.
Jag har suttit i en av mediasalarna och redigerat föreställningen Sårskorpor. De sista tjugo minuterna gjorde jag färdigt så då var det nästan klart. Sen skulle allt bara göras till en AVI-fil (exempelvis) och sen kan man göra fina DVD-menyer och göra hela rasket till en fin DVD.
Tyvärr tog det ett väldans tag att rendera. Dels var det stora filer, och så hade jag inte renderat det tidigare, och så var det ont om utrymme på hårddisken, så jag spenderade kanske två timmar på att rendera det första, för att sendan spendera ännu fler timmar med att försöka göra det till en AVI-fil. Sen gav jag upp och försökte göra det till en MPEG2-fil, men då stannade programmet.
Till slut lyckades jag få den att börja rendera och det stod att det skulle ta ca två timmar. Efter ca 2½ timme var det klart, trode jag, men då hade den bara renderat ljudet. Minst tre timmar kvar, alltså.
Jag gav upp, eftersom klockan var ca sex.
Många timmar nästan bortkastade.
Dock satt jag och tittade på en väldans massa avsnitt av Family Guy som ligger på en av datorerna och två avsnitt av Heroes som jag hade tagit med mig.
Jag hade tänkt vara klar med det första, för att göra en snygg DVD hemma, men det får vänta. På måndag får jag försöka fortsätta.

På vägen hem lyssnade jag lite på MP3 och lite på radio. I Kvällspasset i P3 pratade de om Island. Man fick ringa in och berätta om Islandsbesök eller andra Islandsrelaterade grejor. Jag kom och tänka på historien om Isländsk jul och de tretton tomtarna, som jag skrivit om i bloggen förut. Jag ringde in och kom fram till en kvinna som frågade vad jag skulle prata om. Sen tog hon mitt nummer och sa att hon skulle ringa inom en timme.

Redan efter två minuter ringde hon upp och jag fick vara med i radio. Hon sa att jag skulle stanna min bil, föra tt det lät så mycket. Jag förklarade att jag inte hade någon bil, men att jag stod vid en busshållplats. Jag stod nämnligen på Svingelns busshållplats, och där brummade många bilar och bussar, så jag gick bort en bit bakom ett hus där det var tystare. Sedan fick jag vara med i radio och prata om Stafán, Island och tretton tomtar.
När det hela var över SMS:ade jag Stefán och bekände mina synder.
Han ringde genast upp och frågade vad som stod på.
Vi pratade lite och sen när jag kom hem spelade jag in programmet från webbradio och lade upp mitt lilla bidrag på radio.hejs.se.

Jag skickade även filen till Stefán och så chattade vi lite. Sen beslöt han sig för att ringa in han också, och till slut kom han fram och de sa att de skulle ringa tillbaka inom en halvtimma om de hann med. Det dröjde bara en minut och så ringde de upp honom, och han fick vara med och berätta om låneord och såntdär och så hälsade han från mig. Det spelade jag in med min MP3-spelare, och så klippte jag ihop mitt samtal med Stefáns, och slängde upp det på sajten. Du kan också klicka här för att ladda ner MP3-filen. Lyssna, njut och lär dig något om Island.

Peace out!


Kommentarer:
raukan skrev:

"En ganska rolig fars. Dock fungerade inte alla skämt jättebra, och ensembeln var något ojämn." Tonårsdottern Maud skulle gärna vilja veta mer om vad du tyckte, och vilken föreställning du såg? :) /Ida "Maud"

2007-05-29 @ 21:02:54
URL: http://raukan.blogg.se
Frida skrev:

Kul med radion! Jag minns när jag var hemma & lyssnade på radion & sen var det visst en Albin som ringt in och pratade om konspirationsteorier! :D Kul!

2007-05-30 @ 08:03:34
URL: http://kalishit.blogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits