Albin söker Wendelsberg - Delprov ett

Ojojoj.
Jag har känt mig nästan isolerad från omvärlden ett tag. Frivilligt.
Jag har läst, läst och läst. Pluggat manus och försökt lära mig replikerna och även scenerier.
Jag slutade ju på Angereds Teater för en vecka sedan, men min före detta handledare, Lisa Gröön, har hjälpt mig väldigt mycket. Tycker jag.
Själv tycker hon att vi hade behövt mer tid, och det stämmer kanske men det har funkat bra de fyra timmar vi har arbetat. Först avsatte hon två timmar i förrgår. Hon lämnade kontorsarbetet för att hjälpa mig med mina rollprover. Båda två. Igår åkte hon ut till Angered bara för att hjälpa mig. På sin nästan lediga dag. Efter de två timmarna kändes det som att jag kunde scenen. Då var hon tvungen att åka ifrån Angered för hon skulle på nån fotbollsmatch eller nått.
Jag tänkte först att jag nog skulle klara av att göra mina scener utan hjälp, men hon har hjälpt till med hur jag ska säga saker och lite olika scenerier. Mest krut lades på det första provet.
En scen ur Tartuffe. Och den skulle jag spela upp idag.

Jag åkte tillsammans med Ida till Wendelsbergs folkhögskola. Vi möttes på Kungsportsplatsen och där upptäckte vi att Internet hade svikit oss för första gången denna dag. Jag hade kikat på Västtrafiks hemsida och där fått veta att vi skulle ta buss nummer 603 och gå av på Kyrkvägen. När vi stod på Kungsportsplatsen ser vi på tidtabellen att 603:an inte stannar vid Kyrkvägen. Mycket besynnerligt.
Detta gjorde dock inte så mycket, eftersom Grön Express kom ungefär samma tid, och tog oss dit smärtfritt. Förutom att det på andra sidan mittgången satt en tjej med högtalarfunktion på sin mobiltelefon och spelade dålig musik. Högt. Jättehögt.

Iallafall klev vi av bussen och promenerade mot folkhögskolan. Det var även några andra ynglingar som klev av där, några med klassisk teaterlitteratur under armen. Vi promenerade i någon slags samlad klunga på ett väldigt svenskt sätt. Jag kände ju bara Ida, och en tjej vi börjat prata med på bussen, så vi gick lite ihop, och följde diskret efter resten. Bakom oss gick någon ensam själ som följde oss ännu diskretare.

Sen kom Internets andra svek för dagen. Vi promenerade, tillsammans med den lilla gruppen till Wendelsbergs teater. Folkhögskolan består av olika byggnader, men vi gick alltså till teatern. Som sagt. I foajén var det nästan tomt. Underligt. Vi var kanske max tio personer där. Jag öppnade min ryggsäck och tog fram utskriften från Wendelsbergs hemsida. Där stod det "Samling sker på Wendelsbergs teater kl. 09.00". Vi väntade ett bra tag, men sedan kom några in och pratade tyst med några av tjejerna som stod där, och så började alla gå därifrån till huvudbyggnaden. Där var det fullt med folk. Helt knôkat, som vi säger i Göteborg.
Vi delades in i olika grupper. Först de som sökt musikal. Sen de som sökt teater och musikal, och sist de som bara sökt teater.
Jag tillhörde den sista av dessa tre grupper, och den sista av de sju grupper vi delades in i.
Jag fick nummer 69. Allas nummer var understrukna, så att man inte skulle sätta dem uppochner. Jag satte min uppochner likförbannat. Det blir ju ingen skillnad ändå. Dock var det oroväckande många som sa "Nej, han har ju nittiosex, men han har satt lappen uppochner!". Vart är världen på väg...?

Sen kom Internets tredje svek för dagen. På hemsidan stod det att de som går vidare till en andra provomgång meddelas tidigast 18:00. Visserligen stod det "tidigast" men i vilket fall som helst fick vi veta att vi numren på de som gått vidare meddelas klockan åtta, nio eller tio på kvällen. *suck*

Vi skulle göra vårt prov ca 14:30 var det sagt.
Fyra och en halv timmes väntan. Dessa timmar slogs ihjäl med att vår grupp gjorde olika roliga lekar i två timmar (det var faktiskt skitkul) och sen var det lunch. Sen var det lite mer koncentrerat, och provet brev flyttat till 13:30.
När det var ca en halvtimme kvar till de individuella monologerna kom en kille fram till mig och sa "Du heter Albin, va?".
Jaa, svarade jag.
Åh! Jag läser din blogg, sa han då.
Jag vet inte hur jag såg ut, men jag var lite chockad. Jag sa att det var kul och att en liknande grej hände när jag var på Arbetsförmedlingen i tisdags. Jo, jag läste det i bloggen, sa han han då.
Sen ga han mig en stalker-blick. Hur en sån ser ut vet jag inte, men han gav mig en blick och jag insåg då att det var en stalker-blick. Han berättade att han var konferencier på UKM:s lokala deltävling i Götebrg förra året, då jag visade Albin & Arts Luciaspecial. Och så sa han att han hade sökt på "Söka Wendelsberg" ...nånting och hittat min blogg.
Och att den låg i hans favoriter-lista!

image93
Så här kan en av mina bloggläsare se ut. Mannen på bilden kan mycket väl heta Tobias.

Iallafall gjorde jag mitt prov, och det kändes väldigt bra.
Jag ringde Lisa efteråt och berättade att det kändes bra. Hon sa att det lät i telefonen som att jag hade växt en halvmeter. Jo, nog var jag nöjd alltid.

Sen kom Internets fjärde (jag tappade nästan räkningen nu) svek för dagen. Vi skulle ha ett rörelseprov fick vi veta sen. På hemsidan står det dock, under "Första dagen":
"Improvisationsprov en gruppimprovisation. Du behöver inte förbereda något".
Och under "Andra dagen" stod det:
"Rörelseprov ett fysiskt arbetspass som görs i grupp. Du behöver inte förbereda något men ta med klädombyte".
Man vi skulle alltså göra rörelseprovet idag istället.
Det var dock inte så svårt och dessutom var det någon slags kombination av rörelseprov och gruppimprovisation. Det var OK och tog väl ca tjugo minuter.

Sen kom väntan. Några timmar kvar till resultatet. Några stack hem, men jag och många andra såg en föreställning som några elever satte upp. En ganska rolig fars. Dock fungerade inte alla skämt jättebra, och ensembeln var något ojämn.
Iallafall åkte jag hem efter det. På vägen hem lyssnade jag på radio i min MP3-spelare. den icke komersiella radiokanalen P3 är för övrigt väldigt trevlig, och när jag lyssnade diskuterade de lite nyheter från veckan som gått. Då nämnde de en rolig grej om Sverigedemokraterna (som brukar framhålla att invandrarna i Sverige lever på bidrag i stor utsträckning och att förtidspensioneringar skulle vara vanligare bland invandrare än bland svenskar (citat stulet direkt från Sveriges Radios hemsida)).
Var tredje Sverigedemokrat lever på bidrag!
Det tycker jag är rolig fakta. Härom dagen såg jag förresten en skylt skymta förbi på TV. På den stod det något i stil med "En rasist är alltid en rasist, även i kostym".
Iallafall står följande att läsa på Sveriges Radios hemsida:
"En tredjedel av Sverigedemokraternas folkvalda politiker är beroende av bidrag och nära 20 procent är sjukpensionärer."
Vad var det jag sa. Deras argument är inte så genomtänkta. Bara lite "finputsade" så att det ska låta smart och genomtänkt för de som inte orkar tänka själva. Jag har faktiskt läst en del om dem till ett skolarbete för bara något år sedan eller två.
Dessutom sade en kvinna på TV härom dagen att de som röstade på Sverigedemokraterna "inte har tänkt ett steg längre" (eller nått sånt). Är det att underskatta väljarna eller att håna demokratin? Ja, inte vet jag, men jag kan nog hålla med.
Förresten tod det på SR:s hemsida att de har fått informationen från Aftonbladet, men orka gräva. (Och orka Aftonbladet.)

Men nu var det inte Sverigedemokraterna det här skulle handla om. Skärpning!
Jag kom hem och började blogga. Det gick inte så bra eftersom jag var hungrig och istället beslöt mig för att äta (det brukar hjälpa). Sen kollade jag mail och fick ett mystiskt mail från Irland där det verkade som att det räknade med att jag skulle komma till lägret (Barretstown) till sommaren, och det har jag inte sagt att jag vill, även om jag nu vill det. Men det kunde ju inte de veta. Jag har ju inte skrivit det i bloggen (*badam-dish*).
Dessutom lyssnade jag på lite MP3-filer med Hasse & Tages Lindemansketscher. Roligt som fasen. Och så spelade jag Bitch. Ett väldigt dåligt namn på et bra spel.

ANYWAY...
(Skärpning nu)
Jag ringde lite då och då till telefonsvararen som sa att "Här kommer vi räkna upp numrena på de som gått vidare, men vi håller fortfarande på att besluta". Men till slut ändrades meddelandet och diverse nummer räknades upp.
Bland annat 69. Mitt alltså...
(Här hade det varit coolt att avsluta blogginlägget. Lite coolt och lite fint. Men icke.)

För de som undrar vilka andra nummer som räknades upp har jag gjort en tillfällig lista på detta.

Jag ringde sedan till Lisa Gröön. HejAlbinvadharduattberätta? frågade hon blixtsnabbt och väldigt nervöst. Du är ju mer nervös än jag! sade jag ganska lugnt. Sen sa jag att jag hade gått vidare och så bestämde vi att vi skulle ses i Angered imorgon och jobba i tre timmar.
Så nu skulle jag egentligen läsa manuset igen och tänka igenom lite grejer, men jag har slösat bort tiden med att blogga istället.

Det gäller att prioritera.


Kommentarer:
tobias skrev:

Haha fantastiskt. Vi ses på söndag!
Nummer 29 på listan. shiho!

2007-05-19 @ 00:16:30
Krishna skrev:

göttans olan!
lycka till på ,.. söndag(?) iaf
(för övrgit är det lite väl mycket stav- o slarvfel o sånt i det här inlägget. skärpning! det handlar ju om titeln ordbög här ju!)

2007-05-19 @ 17:53:29
nina skrev:

grattis kompis!! :D

2007-05-20 @ 13:36:19
URL: http://saccharine.blogg.se
Elin skrev:

haha, jag sökte också på wendelsberg och fick upp din blogg ;) Hoppas att du får det bra där! Elin

2008-02-18 @ 22:48:58
URL: http://eerdal.blogg,se

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits