Göteborg - Arvika - Göteborg - Arvika - Göteborg (och lite pittipanna)

Jisses!

Nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra den här veckan.
Först var det snack om att dra till Goblins sommarstuga, nånstans utanför Alingsås. Det bestämdes att det skulle bli tåget imorgon strax efter två.
Sen pratade jag i telefon med mamma som är i sommarstugan utanför Arvika. Syster Lisa med sina barn Leon och Tor bestämde idag att de skulle åka upp till stugan idag! Jag får lite lust att åka dit jag med, men det känns ju lite knäppt att åka dit nu eftersom jag precis kom därifrån igår (om man låtsas att det fortfarande är måndag nu. Jag skriver detta klockan 01:25 och det är egentligen tisdag). Dessutom skulle jag ju till Alingsås med boysen och vara där tills på torsdag.

Stefán frågade om vi kunde hitta på något imorgon. Typ käka pizza. Slappt och härligt. Men jag ska ju till Alingsås vid två, redan. Sen kikade jag på SJ:s hemsida och räknade lite.
Tågtanke ett var att träffa Stefán några timmar, åka till Alingsås med polarna vid två och sova en natt och sen åka från Alingsås till Arvika dagen därpå.
Tågtanke två var att strunta i Alingsås och åka direkt till Arvika. Eventuellt hänga med Stefán först.

Efter lite räknande har jag bestämt mig för att skippa Alingsås, slappa, hänga med Stefán imorgon, åka till Arvika i övermorgon (onsdag), vara i Arvika hela torsdagen och åka med mamma, pappa, syster och systersöner hem på fredagen.
Lite knasigt eftersom jag åkte från Göteborg i lördags morgon, åkte hem på söndag morgon och nu ska till Arvika på onsdag igen och sen hem på fredag. Men jag är rätt knasig.

Sen skulle jag beställa biljett också. När jag kikade på vilken sträcka som var bäst krånglade det lite. I ett fönster hade jag Göteborg-Arvika och i ett annat Alingsås-Arvika. När jag valde "tidigare samma dag" på Göteborg-Arvikasidan byttes det till Alingsås-Göteborg på den sidan också. Sen valde jag till slut Göteborg-Arvikabiljetten för 186 kronor och tryckte på "Gå vidare". Då stod det plötsligt ca 390 kronor. Mystiskt.
Sen insåg jag att jag på Alingsås-Arvikasidan markerat en biljett, men inte tryckt vidare. Då lade tydligen hemsidan till den biljetten automatiskt när jag beställde biljett i andra fönstret.
Jag gick iallafall vidare och skulle precis betala då CSS-mallen försvann. Alltså fick hela sidan vit bakgrund och svart text. Alla länkar blev blåa och all snygg design försvann. Men framförallt kunde jag inte gå vidare för att betala min biljett. När jag prövade att öppna en ny ruta kom jag till en sida som informerade mig om att sajten låg nere mellan 00:00 och 03:00.

Då ringde jag istället. Personlig service hade stängt, så jag fick lägga på och ringa upp igen och prata med en robot. Jag sade "Från Göteborg till Arvika" och robotmannen förstod precis vad jag sa. Snäll robot. Man kunde bara betala med kontokort visade det sig, så jag fick öppna Sedbanks e-kort och göra ett eget kort. Under tiden blev Roboten otålig och kopplade mig till kundtjänst. De hade ju stängt, så samtalet bröts och jag fick ringa upp igen. Jag fick gå igenom hela processen med att välja stationer, datum, tider, biljettyp o.s.v. och till slut var det telefonnummer och kortnummer. När jag hade sagt hela kortnumret och giltighetstid så sa roboten "Tekniskt fel. Du kopplas nu till kundtjänst", men de hade ju stängt!
Jag fick ringa igen och fick prata med roboten en gång till. När jag till slut knappat in hela kortnumret igen och alla andra nummer så sa han samma sak, och jag blev kopplad till kundtjänst som hade stängt.
Jag får väl vänta till imorgon och då är väl biljetten mycket dyrare.
Det kanske inte är meningen att jag ska åka till Arvika?

***

Dagen i övrigt har också varit knasig.
Jag åkte till Angered för att hjälpa till med att redigera en grej som några elever har filmat. jag skulle träffa Vanja klockan 10 på Angeredsgymnasiet. På grund av ryggont och extrem trötthet blev jag sen och SMS:ade att jag blir en halvtimme sen. Då ringde hon och sa att hon blev 45 minuter sen på grund av att hon, och hennes dotter var sjuka.
Jag åkte till Angered och väntade, samtidigt som jag hängde lite med teaterettorna och hälsade på Pamela i lärarrummet. Vanja ringde och sa att hon kom vid elva istället.
Till slut kom Vanja, med en barnvagn som hon knuffade med ena handen och en telefon i andra handen. Hon fick avboka massa möten ochgrejer, eftersom hon var lite sjuk. Vi skulle gå till en av Rixgymnasiets mediasalar, men det är låst nästan överallt i Angeredsgymnasiet nuförtiden, så vi velade runt efter vaktmästare och lärare, och till slut kom vi in i A-korridoren, och sen hade Vanja nyckel till rätt sal.

RG (RiksGymnasiet) har köpt in en ganska dum kamera. Det är en liten sak som är bra på många sätt, men den har inga kasetter eller hårddisk, utan bränner direkt på en liten DVD. Det kanske låter jättebra, men det är dumt om man vill redigera eller göra nått annat med materialet. Det var ett himla meck med att få in materialet från de två små DVD-skivorna (som bara rymmer 30 minuter var) i datorn. Det fanns ett program för detta, men det krånglade. Efter en timmes ringande utan att någon ville eller kunde hjälpa till lyckades jag få över materialet från den andra skivan, men inte den första. Den adnra skivan innehöll den sista av de sketcher som några elever hade filmat.
Den andra skivan verkade vara för repig, så det gick inte alls att få ut materialet från den. Den gick dock att visa på en vanlig DVD-spelare.
Lärarna ångrar djupt att de köpte en sån kamera.
Efter allt knölande bestämde vi att jag skulle redigera det lilla som vi lyckats tanka in, men först skulle vi äta.
Jag åt i bamba och på vägen dit träffade jag Ove, som ska regissera nästa föreställning på Angereds Teater. Han var glad över att se mig, och jag över att se honom.

När jag skulle tillbaka till salen fick jag ringa Andreas (som bl.a. jobbar med handikapphjälpmedel som talsyntes och andra coola grejer) som fick komma och öppna för mig.
Jag börjde jobba i "Adobe Premiere Elements" som jag inte använt förut. Jag har dock använt både Adobe Premiere och Premiere Pro, men Elements är lite simplare och man kan inte göra så mycket, så jag tog en snutt av det som skulle redigeras och renderade det för att sedan använda i Premiere (Premiere 6, var det enda som fanns på den datorn).
Det tog tjugo minuter att rendera, så jag gick runt i den stora, tomma salen och väntade. Alla bord var dock justerbara så att man kunde höja och sänka dem elektriskt. Det var kul i fem minuter iallafall.

Sen började jag klippa. Det gick ganska bra, men det var lite svårt eftersom jag inte bara skulle klippa, utan också pussla och bestämma vad som skulle vara med och inte. Den "långa" sketchen var filmad från två olika vinklar, men inte samtidigt, utan sketchen spelades upp två gånger med mycket variation så jag klipte som en galning.
Efter fyra timmar kände jag mig klar med det. Då var det bara att rendera det igen, flytta över till Premiere Elements och göra en DVD av det hela.

Men då klantade jag mig rejält. Jag gjorde något som jag inte har gjort på kanske fem år.
Jag glömde spara.
Jag hade jobbat i över fyra timmar utan att spara. Som tur är (?) kom jag på detta och sparade precis innan jag skulle rendera det. Då stannade programmet. När jag skulle spara. Faan, faan, faan.
Nästan precis då kom Andreas in. Han kunde inte hjälpa mig heller.
Jag hittade en sparfil, men den var helt tom. 0 kB. jag letade som en galning efter en autosave-fil, men det hittade jag inte. Jag hittade dock inställningarna för autosparning, och det var avstängt. Jag satte på funktionen för att skona andra medmänniskor från den plågasamhet jag nu kände.

Jag gav upp helt enkelt. Jag tog alla grejer och lade i Vanjas lärarfack. Sen gick jag mot utgången, men träffade Janne som hade en DVD till mig (som en elev hade lånat av mig förra veckan) så jag följde med ner till Mediasalarna för att få den, och då visade jag menyerna till Sårskorpor-DVD:n för att stajla lite, och Janne var mäkta imponerad.

Sen gick jag till Kulturcafét.
Han som äger stället är väldigt snäll, och de har god mat.
Om någon säger att han som äger Kulturcafét i Blå Stället är dum, så är det någ den förre ägaren som åsyftas. Han var tydligen otrevlig och gav stället dåligt rykte.
Jag tänkte ta en nacho-talrik, men han sa att jag inte kan leva på bara nachos. Jag köper alltid det där. Han tipsade om tortilla, och en sån tog jag. Med ost, kyckling, bacon och potatis. Sen sa han att potatisen var slut, men att jag fick köttfärs istället.
Det var kalasgott!
Kött, kött, kött! Kyckling, bacon, köttfärs.

Jag satt vid samma bord som ägaren och vi pratade om allt möjligt. Ut från teatern kom Kave och hälsade. Sen pratade de persiska en liten stund. Jag uppfattade bara de svenska orden "Sex tusen".
Sen pratade vi lite till, när kave gick. Vi pratade hygien bland annat.
Man måste vara renlig om man har restaurang!
Han berättade om restaurang Paprika inne i stan. Den har fått stänga på grund av bristande hygien. Personalen tvättar sällan händerna. Tre personer har blivit matförgiftade och bakterier som vanligtvis finns i bajs har hittats i saladen. Gött!
Vi pratade också om att man borde skriva "Albin special" på menyn. De har en "After school"-meny som gäller mellan 15:00 och 18:00. Det är rätter som kostar från 30 spänn, inklusive dricka. Jag brukar alltid ta nachos med bara köttfärs och så ber jag dem hälla på lite ostsås. Jag behöver bara säga "det vanliga" så får jag det. De borde skriva upp den specialaren på After school-skylten och döpa den till "Albin special". Det är mitt mål. I dubbel bemärkelse.

Han berättade också om när han för ett år sedan skrev en meny och skrev att det var pittipanna på torsdagen. Word hade inte reagerat eller varnat honom för att ordet var felstavat. Kanske hade han skrivit "Pitt i panna" tillochmed?
Menyn skickas till lärare på gymnasiet och till olika företag i Angered. Först ringde Kexan och sade att det nog blivit lite fel. Sen ringde några fler.
Den torsdagen fick han massor av kunder! Nästan alla skulle berätta att han hade skrivit fel, men alla köpte mat. Mest pyttipanna. Han har aldrig tjänat så mycket pengar på en och samma dag i cafét.

Jaja.
Imorgon ska jag nog hänga med Stefán. På onsdag åker jag tillbaka till Arvika igen. jag har inte sett sommarstugan sedan den målades röd förra året.

Nattens sensmoral:
Att ha en maträtt uppkallad efter sig är ascoolt.


Kommentarer:
David Sennerstrand skrev:

Hej Albin

Läste att du har kopior av pjäsen sårskorpor av Maria Blom från sthl stadsteater. Undrar om man kan få köpa en kopia av dig om du fortfarande har den?



mvh David

2009-10-04 @ 13:57:39
Anonym skrev:

Hej jag skulle jätte gärna få tag på sårskorpor dvd, har du några tips eller kopia som man kunde få köpa?

mvh Sara

2010-05-24 @ 20:47:09
marcus grelsson skrev:

Hej! Googlade på sårskorpor av Blom och undrar om du har den på dvd till försäljning. Vi har den endast på VHS...

Vänliga hälsningar Marcus

2011-02-06 @ 21:40:30

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits