En otrolig, men sann, historia om Andreas Narfström

Hejs!

Jag har fått konstig spam (skräppost) i min mail.
När jag idag ringde för att kolla upp det hela fick jag höra talas om en helt otrolig historia.

Det började med mailen.
Jag har ju en domän (hejs.se) och till den har jag även e-postkonton.
För ett tag sedan började jag få massvis med skräpmail. Det var reklam för lite allt möjligt, men det var inte vanligt spam, utan det var riktat till min hejs-mailadress. I mailen stod det alltid
To: "andreas narfstrom" och min mailadress.
Jag har länge klurat på varför jag får de här mailen. Jag tänkte att det nog är någon kille som har registrerat sig på någon hemsida och inte velat ge ut sin mailadress, och därför skrivit min. Jag sökte på Andreas Narfstrom och hittade några sidor. Jag kollade inte alls vad som stod på sidorna, men hittade en mailadress till andreas narfström. Jag tänkte vidarebefodra mailen så att killen får stå för sina handlingar, men av någon anledning lät jag bli.

Idag fick jag ett mail till.
Då tänkte jag att jag ska kontakta den där jäveln.
På hemsidan hittade jag, förutom mailadress, också ett mobilnummer.
Jag ringde honom.

Efter några signaler svarade han. Det hördes trafikbrus i bakgrunden och när jag frågade om jag störde sa han att han bara skulle kliva av cykeln. Jag förklarade att jag hette Albin och att jag hade fått mail som egentligen var adresserade till honom och att jag hittade hans nummer på hans egen hemsida.
Han sa att det är många som vill motarbeta honom och att det antagligen är någon som registrerat hans namn, med min mailadress, någonstans. "Du har ju varit inne på min hemsida, så du vet säkert vad jag håller på med..." fortsatte han.
Nej, det hade jag ingen aning om.

Då berättade han att han befann sig i Tyskland.
Efter att ha ställt några frågor och låtit honom berätta sin historia har jag fått veta ungefär det här:
Han hade börjat i Hagsätra (en förort till Stockholm) och ska cykla till Sydafrika.
Väl där ska han starta upp något projekt.
Antagligen ett litet hotell eller nått.
Han hade levt ett ganska vilt uteliv, men förstått att det inte är något vidare liv. Dessutom hade hans bästa kompis snott hans flickvän. Från början var det nått om att cykla till Gibraltar för att vinna tillbaka tjejens hjärta, om jag förstod det hela rätt, men sen utvecklades idén och under planeringen träffade han en annan tjej som han nu älskar.
Projektet går inte alls ut på att rädda tillbaka exflickvännens hjärta, utan att hjälpa folk i Afrika.
Killen verkar ha riktigt bra värderingar och han har träffat massvis med spännande människor.
Han tänker inte satsa på att ge afrikanerna massa pengar (som många verkar tro att man ska göra), utan han ska satsa på "hjälp till självhjälp", alltså bygga upp något som afrikanerna kan använda för att själva försörja sig. Precis vad jag själv lärde mig om inför Nicaraguaresan.
Andreas har dessutom fått massvis med kontakter och vänner som vill hjälpa till och starta ekologiska odlingar och hjälpa till med annat nere i Afrika.

Enligt Andreas finns det folk som inte tål att han får uppmärksamhet, och så finns det folk som tror att han gör det här för att tjäna pengar.
Det tror inte jag.
Trots sin ganska breda stockholmska, sin bakgrund som värsta partynissem, och bilden på honom med backslick, så verkar han vara en vettig, snäll och hjälpsam kille.

Han söker sponsorer, och innan han stack sålde han sin bil och sin lägenhet för att få lite kapital.
Det verkar vara ett riktigt häftigt projekt.
Han bloggar om det på www.narfstrom.se, men han får sällan tid att skriva, så det blir mest bilder i bloggen.

Han sa att jag gärna får försöka fixa sponsorer, och efter samtalet var jag helt chockad över vilket häftigt projekt det här är.
Jag ringde till GP och berättade. Han på GP var inte imponerad. Det var tydligen jättevanligt med folk som cyklade till Afrika. Jag fick ringa tillbaka när han kommer fram, eller om det skulle hända något spännande.

Jaja.
JAG tycker iallafall att det är häftigt.

Kommentarer:
Daniel Nylander skrev:

Jag fick själv 3 stycken spam från honom precis nu. Där säger han att är i Frankrike. Med tanke på att ditt blogginlägg är från 2006 så kan han inte kommit långt.
Han skickade även till konstiga adresser inom min domän som absolut inte används ( 454dd056.1070600 AT danielnylander PUNKT se )

2007-09-21 @ 21:25:18
URL: http://www.danielnylander.se
didimao skrev:

andreas"E.A barn"narfström är inte den reko killen som du tror att han är. mvh ngn som vet

2008-03-10 @ 16:52:05
Micke Joh skrev:

Han spammar mer och mer (och är han inte framme än)? Vad är detta?

2009-10-15 @ 08:23:28
A. skrev:

Fick också ett mail från honom precis.



"Hejsan!



Jag har en kort fråga.



Skulle du tycka det var intressant med en reseblogg som skildrar en cykelexpedition genom Västfrika? Innehållandes foto, video och textmaterial i bloggform?



Skulle du kunna tänka dig följa den online?



Anledningen till varför jag frågar är att jag just håller på och utarbetar en ny blogg för just detta ändamål. Och det skulle vara intressant och se vad du har för synpunkter. Du kan antingen svara på detta mejl eller kontakta mig på te.x Facebook.



Tack på förhand,



Med vänliga hälsningar,



Andreas Narfström



Box 630

114 79 Stockholm

Sverige



mobil spanien: +34655511772

mobil sverige: +46707486486



epost: [email protected]

skype: [email protected]

facebook: [email protected]

msn: [email protected]

hemsida: http://www.narfstrom.se"

2011-01-17 @ 09:34:15
Spammare skrev:

Fick precis ett mail av honom nu, precis som det ovan. Vilken spammare.

2011-06-19 @ 09:04:20
Ulla skrev:

Samma sak hände mig nu i januari 2012??

2012-01-15 @ 20:02:41
Minna skrev:

Jupp fick precis email, jag med. Men asså kanske är det här meningsfullt spam? Ibland behöver folk nå ut till många slumpmässiga människor och be om hjälp för vad det nu än är de behöver hjälp med. Verkar inte vara nåt lurigt han frågar efter ändå...??

2012-01-19 @ 01:52:36
Alex skrev:

Jag har precis fått ett liknande mail och precis som någon ovan så är det januari 2012

2012-01-20 @ 00:27:29
Viola skrev:

Jag fick följande mejl idag, vad är det frågan om??



Soliga hälsningar från Gran Canaria



Jag skickade ett mejl till dig några månader tillbaka. Frågade om det eventuellt skulle finnas ett intresse av en fotografisk blogg om en dokumentationsresa på cykel genom Västafrika.



Nu har jag i dagarna slutfört en omgående digital omrenovering av min sajt. Jag undrar i all vänlighet om du möjligtvis skulle ha någonting emot att ta en snabbtitt och ge mig dina synpunkter och eventuell(konstruktiv) kritik. Om du själv har en blogg och skulle vilja länka till min skulle det vara väldigt uppskattat.



Sidans address är: http://www.narfstrom.se



Jag finns också på Facebook.



Tusen tack på förhand,



Vänligast,



Andreas Narfström

2012-02-06 @ 22:45:01
Tina skrev:

Vad märkligt, jag fick exakt samma mail som Viola. Förstår ingenting. Fick inte det där första mailet.

2012-02-13 @ 21:38:48
Jonathan skrev:

Jag med! Skum jävla lallare det där

2012-03-27 @ 10:24:33
Noppe L. skrev:

Tänkte bara berätta att jag fick samma mail som viola idag.



"Soliga hälsningar från Gran Canaria



Jag skickade ett mejl till dig några månader tillbaka. Frågade om det eventuellt skulle finnas ett intresse av en fotografisk blogg om en dokumentationsresa på cykel genom Västafrika.



Nu har jag i dagarna slutfört en omgående digital omrenovering av min sajt. Jag undrar i all vänlighet om du möjligtvis skulle ha någonting emot att ta en snabbtitt och ge mig dina synpunkter och eventuell(konstruktiv) kritik. Om du själv har en blogg och skulle vilja länka till min skulle det vara väldigt uppskattat.



Sidans address är: http://www.narfstrom.se



Jag finns också på Facebook.



Tusen tack på förhand,



Vänligast,



Andreas Narfström "

2012-04-02 @ 19:17:10
Elin skrev:

Jag har också fått exakt samma mail, verkar vara en driven kille den där cykel-Andreas!

2012-04-27 @ 09:23:29
JP skrev:

Me 12

2012-05-11 @ 17:34:23
Emma skrev:

Jag fick ett mejl med ett foto där det stod god jul på igår... Lustigt. Fast från Stockholm verkar det som. Killen kan ju promota sig själv i alla fall..

2013-12-09 @ 11:41:44
Daniela skrev:

Fick nyss ett mejl där han önskade mig god jul....

"Med dessa rader följer en liten välönskning om en glädjefylld jul och en god fortsättning inför det stundande året.

Med en hyvens hälsning

Andreas Narfström"

Alltså vad är det med den där killen?

2014-01-08 @ 07:29:42
Alexander skrev:

Jag fick samma mail som Daniela idag , och han har bifogat en bild son är från Stockholm (jag har inte öppnat bilden)

2014-01-10 @ 16:18:41
Simon skrev:

Jag fick precis jul mailet som Emma och Daniela skrev om. Väldigt skumt.

2014-01-17 @ 22:50:20
URL: http://vacker.me
Charlotta skrev:

Fick idag, 140201 en julhälsning med ett vintermotiv på min jobbmail (som jag inte vet vart han fick den ifrån..) Var bara tvungen att googla och försöka förstå varför;

Med dessa rader följer en liten välönskning om en glädjefylld jul och en god fortsättning inför det stundande året.

Med en hyvens hälsning

Andreas Narfström

fon: +46 70 7 486 486
@: [email protected]
web: www.narfstrom.se
skype: narfstrom

2014-02-02 @ 12:50:06
henke skrev:

Fick också God jul mail från denna lirare.
Fattar ingenting...

2014-02-08 @ 20:13:20

Skriv en ny kommentar:

Namn: (Skriv ditt namn, or I will crush you!)
Kom ihåg mig!

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits